Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Så är det. Har jämt varit för ciklider men har plötsligt upplevt att jag blir väldigt berörd av mycket asiatisk fisk och regnbågsfisk. Så magkänsla kan plötsligt ändras och ta helt nya vägar. Smått överraskande för mig själv faktiskt. Helt otippat. Det som är extra kul är att jag märker att min kvinna går igång på samma arter. Vi kan fnissa långa stunder åt en annan standardfisk Ancistrus t.ex.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Skäms inte över de arter jag skaffat men kände det nästan lite otacksamt gentemot Mats och Simpson som lade ner tid och engagemang för att ge mig en introduktion om snäcklekare. Så kommer jag hem med barber och kuhlii [emoji12]
      Jag tycker heller inte du ska skämmas för det. Se på det så här, att vi som inte visste något(så mycket om dessa snäcklekare (inkl dig) fick ju info om dem och någon annan eller kanske till och med flera andra fick lust att skaffa dessa snäcklekare pga all info som kom om dem
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tack! Ja de är snyggt tecknade upplever dem Pangio, som ganska sociala och du behöver en grupp för att de ska se karet som sitt och sand, inte grus. Hade långt tillbaka lekar med ett par. Ungarna är så himla söta.
        Jag har två som när de är riktigt i gasen nästan färgar ut ordentligt.
        Fick en med ett begagnat kar och den fick gå kvar, men jag har inte velat skaffa fler, eftersom det akvariet redan varit ganska överbefolkat. Jag får väl överväga en grupp. [emoji4]

        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Tycker du har rätt. Men det är få filmer och foton på dessa arter.
          Skäms inte över de arter jag skaffat men kände det nästan lite otacksamt gentemot Mats och Simpson som lade ner tid och engagemang för att ge mig en introduktion om snäcklekare. Så kommer jag hem med barber och kuhlii [emoji12]
          Ptroo, steady boy, easy now...
          Johnny, sådär skall du absolut inte känna!
          Mången är den gång jag varit inne på någon speciell art, eller typ av fisk, och när det vankats inköp har lusten och glöden falnat fullständigt - och i påsen har det hamnat något helt annat än vad man initialt hade tänkt sig, så är det!
          Du har gjort ett helt rätt val, följt din magkänsla och hamnat där du trivs och känner harmoni - det är väl det bästa som kan ske, eller hur?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Webo
            Jag tycker heller inte du ska skämmas för det. Se på det så här, att vi som inte visste något(så mycket om dessa snäcklekare (inkl dig) fick ju info om dem och någon annan eller kanske till och med flera andra fick lust att skaffa dessa snäcklekare pga all info som kom om dem
            Du har så rätt så, men som jag sa tidigare så finns ingen skam i fiskval och jag och upplevde att snäcklekarinformationen var mycket spännande.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Knax
              Fick en med ett begagnat kar och den fick gå kvar, men jag har inte velat skaffa fler, eftersom det akvariet redan varit ganska överbefolkat. Jag får väl överväga en grupp. [emoji4]

              Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
              Ja det tycker jag faktiskt, men vill du ha lek så är det små grottor med trånga ingångshål som gäller. Mina lekte i en halv kokosnöt med ett borrat hål i som var vänd nedåt.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ptroo, steady boy, easy now...
                Johnny, sådär skall du absolut inte känna!
                Mången är den gång jag varit inne på någon speciell art, eller typ av fisk, och när det vankats inköp har lusten och glöden falnat fullständigt - och i påsen har det hamnat något helt annat än vad man initialt hade tänkt sig, så är det!
                Du har gjort ett helt rätt val, följt din magkänsla och hamnat där du trivs och känner harmoni - det är väl det bästa som kan ske, eller hur?
                Visst känner jag att det blev rätt. Så jag tänker att du och andra gott kan släppa det att det blev ett skambelagt köp [emoji4]
                Men mycket av våra dialoger här på Zoopet har ju en slags social funktion. M a o är det himla kul att tjöta på om något, vare sig det är snäcklekare eller inredningsidéer. Då blir det i varje fall så för mig att det känns himla kul när något val jag gör triggar en del andra i forumet och så kan man hålla på att bolla en hel del. Jag älskar sånt.
                Hade jag klickat med Snäcklekarinredningen som blev ett större problem för mig än arten så "vet" jag att det blivit en del bollanden kring det.
                Väljer man arter som kanske många känner sig färdiga med så blir det mer ett statement med ett inlägg.
                Nu blev du ju en del gagganden om ändring av fiskval istället, vilket också blev spännande.
                En del av min närvaro här på Zoopet är ju att jag gillar kontakten med folk. Gissar att det är så för flera andra.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  En del av min närvaro här på Zoopet är ju att jag gillar kontakten med folk. Gissar att det är så för flera andra.
                  Yes 👍👍
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag gillar dit val av fiskar men inte ålen, den är för ormlik .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Då har du inte sett Kuhliis små pliriga gubb/gumögon. Mycket rara [emoji6]
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Då har du inte sett Kuhliis små pliriga gubb/gumögon. Mycket rara [emoji6]
                        Spelar ingen roll, den ålar sig

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • JiWe
                          • January 2015
                          • 103

                          När jag läste igenom dina sista inlägg så var första reaktionen att jag tyckte det var synd att du "lagt snäcklekarna på hyllan".
                          Men efter lite funderande, så tycker jag att du har gjort helt rätt. Många av oss sysslar ju med akvaristik för att ha något att varva ner med, och skapa harmoni i livet. Finns väl inget så avkopplande att i lugn och ro slå sig ner framför karet, och bara njuta.

                          För att detta ska vara möjligt, så måste man vara nöjd med sitt (sina) kar, och dess invånare. Får man då inte den rätta känslan när man kollar runt på det man funderar på, så kanske det inte är det rätta.

                          Så jag tycker att du har gjort helt rätt

                          För övrigt så gillar jag också växter, så det finns både Vallisneria och Anubias i mitt Tanga-kar

                          //JiWe

                          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av JiWe
                            När jag läste igenom dina sista inlägg så var första reaktionen att jag tyckte det var synd att du "lagt snäcklekarna på hyllan".
                            Men efter lite funderande, så tycker jag att du har gjort helt rätt. Många av oss sysslar ju med akvaristik för att ha något att varva ner med, och skapa harmoni i livet. Finns väl inget så avkopplande att i lugn och ro slå sig ner framför karet, och bara njuta.

                            För att detta ska vara möjligt, så måste man vara nöjd med sitt (sina) kar, och dess invånare. Får man då inte den rätta känslan när man kollar runt på det man funderar på, så kanske det inte är det rätta.

                            Så jag tycker att du har gjort helt rätt

                            För övrigt så gillar jag också växter, så det finns både Vallisneria och Anubias i mitt Tanga-kar
                            Kloka ord, JiWe. Sådär är det verkligen dvs. att det som gör att man trivs med en speciell art eller artgrupp är ju en känsla som de eller karet väcker vare sig man blir stimulerad av harmoni eller action. Just dina kar var en av de inspirationer som gjorde att Tanganyika kändes intressant.
                            Och det var ju inte så att fisken i sig inte kändes intressant för mig heller utan jag fick upp massa minnen från senaste året med Malawi. Körde ju malawi (mbunas) i 10 år och just sista året så ledsnade jag så oerhört på denna stenöken med någon crinumlök att hela hobbyn dog. Jag lackade ur fullständigt och sålde allt. Var sedan karlös i flera år.
                            Skälet i sin tur att jag började med mbunas var dels beroende på att mina växter alltid dog förr eller senare. Det blev ju trist så då blev det ciklider i steniga miljön som kändes bäst.

                            Men nu när jag med hjälp av den fantastiska kunskap som finns här på Zoopet förstod att växter är som fisk, man lär sig vad de behöver, så växer dom. Den kunskapen har gjort att jag idag fullkomligt älskar växter. Så ett kar är idag lika mycket nästan växterna som fiskarna.
                            När jag såg på snäcklekarnas miljöer, då hamnade jag i mbunaöken igen och känslorna bara poff, försvann.

                            Så visst blev det rätt till slut. Det gjorde det. Sedan får vi se om min stenallergi går att bota.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • JiWe
                              • January 2015
                              • 103

                              Efter att ha läst igenom i princip alla projekttrådar (och många andra) under det sista året, så resulterade som bekant i ett Tanganyika-kar igen, vilket jag är väldigt glad för. Älskar ju deras beteende, och kan sitta läng och studera det.

                              Men, mellan dig och mig, så kan jag erkänna att jag även funderar på att sätta upp ett kar till med mycket växter, och någon trevlig ciklid, kanske ett stim tetror, någon mal osv...

                              Det har inte riktigt kommit till planeringsstadiet, utan är bara funderingar än så länge.

                              Vi får väl se vad jag kommer fram till

                              //JiWe

                              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av JiWe
                                Efter att ha läst igenom i princip alla projekttrådar (och många andra) under det sista året, så resulterade som bekant i ett Tanganyika-kar igen, vilket jag är väldigt glad för. Älskar ju deras beteende, och kan sitta läng och studera det.

                                Men, mellan dig och mig, så kan jag erkänna att jag även funderar på att sätta upp ett kar till med mycket växter, och någon trevlig ciklid, kanske ett stim tetror, någon mal osv...

                                Det har inte riktigt kommit till planeringsstadiet, utan är bara funderingar än så länge.

                                Vi får väl se vad jag kommer fram till
                                Det där låter riktigt spännande med dina nya planer. Hoppas att du skriver om dem även innan det tagit form.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...