Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Så kanske man kan säga Helena. Men det är mer eftereffekterna efter flagellaterna som gav diverse problem. En fick t.ex. fel på tarmen och fastnade med huvudet ständigt nedåt. Så det blev allt möjligt i slutändan. Men alla utom tre har jag fått avliva dvs. Fyra st.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Filmtajm, för första gången på ett tag på diskuskaret.:

      FFM-dimman har inte lagt sig än men det syns i varje fall hur det ser ut nu. Tog bort vallisnerian och rensade en del. Den bromsar vattenytan samt funkar som en vägg för diskusarna. Satte istället upp ett trästycke med Javaormbunkar på vänster sida. Där håller nästan alla L-malar till. Så det är lite trångt där. Nu trivs jag med karet
      Det blev mycket mera öppet men fortfarande grönt och rötter. Jag tycker det ser bra ut. 👍
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Har hållit på med akvarierna hela dagen på olika sätt då jag varit ledig.
        Jag rev ur alla växter ur Lido 120 för att få en känsla hur det skulle bli med bara sten och snäckor. Ödsligt är bara förnamnet på hur det blev. Jag hade ett lummigt kar innan, nu blev det kalhygge och öken.
        Så det började kännas fel redan där, men tänkte hela tiden att Hannes kar blev ju lyckat ändå. Det är ju ungefär samma kar men då var det två arter han hade i. Gick länge runt (ca 1,5 timme) på Akvarielagret i Bromma och smakade på olika fisktyper för att se vad jag fastnade för.
        Jag har ju haft Malawi i 10 år i sträck och jag kände när jag stod där i butiken att jag är nog färdig med sten i kar faktiskt. De Tanganyika jag glodde mest på och skulle gärna haft är Frontosorna. Åh vilken fisk och faktiskt den lilla Ocellatus. Men jag ser mera snäcklekarna som en del i miljön i ett större kar. Där tycker jag det är helläckert. Men har man som jag bara högbyggda kar dvs. Juwel så blir karen helt enkelt för höga för min inredningspotential i varje fall.
        Det jag tittade mest på i butiken, vad var det? Jo, regnbågsfiskar. De hade en del som var så snygga att jag bara small av. En ljusblå projektil Melanotaenia lacustris var tyvärr för stor för mitt kar.
        Så efter allt ståhej och vänliga Zoopetfolk som förgyllt mina dagar så blev det asien eller åt moinstone åt det hållet för hela slanten i karet. Så jag har satt tillbaka 50% av växterna. Nu finns 6 st. Kuhli, 15 st. Purpurhuvudbarber och mitt par mosaikguramin i karet och jag kommer att snoka reda på någon botia som platsar i karet och beställa hem.
        Så det blev inget T-kar med en enda art. Jag fixade inte att få till det i karet och magkänslan blev tyvärr fel när jag såg dem irl.
        Snopet men bra. Jag saknade växterna så fort jag tog bort dem.
        Standard-arterna skapar ju inte vågen direkt här på Zoopet, men har själv alltid varit svag för barber och liknande nyfikna fiskar. Men Purpurhuvudbarben är en mysig fisk.
        Senast redigerad av Bluewing; 02 November 2015, 17:31.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Tänker vidare på det här med sk. standardarter. Jag kanske fastnat i växten mera mentalt. Det är fullt möjligt.
          Men jag går igång på Kardinaltetror, Rosentetror, Skalarer, Paletter, Eldbukar etc. etc.
          Det är egentligen bara regnbågar och diskus som får mig att gå igång så där extra förutom standardarterna. Men i och för sig Guianacara Owroewefi gillar jag ju? L200? Japp.
          Nåväl då blir det väl ännu ett snurrigt inlägg.
          Men jag menar bara att jag tycker de vanliga arterna är lika "kul" som de mera udda arterna. Nu vet jag nog inte hur jag ska sluta det här på ett snyggt sätt egentligen.... så det är väl bara att sluta skriva helt enkelt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Jag förstår din känsla när du plockade bort växterna. Tänkte redan när du planerade T-karet att du kommer sakna det gröna. Jag är likadan, trots att jag inte lyckas speciellt bra ens med "lätta" växter . Inget fel alls med standardarter, dom är lika vackra som vilken dyrare och lite svåråtkomligare art som helst .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Ja så kan det bli. Ibland så känns det bara inte rätt. Du ska ju trivas med karet det är ju faktiskt de viktigaste.

              Den lilla tiden jag har hållit på så har jag fastnat för växter också och tycker där måste vara en del växter i mina kar så jag förstår dig ☺

              Men kul att det blev lite olika arter också. Jag ska kolla upp vad det är för bara för det var ingen jag kände igen namnet på.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Purpurhuvudsbarben blir ju väldigt snygg när den färgar ut. Dessutom är den oerhört nyfiken på absolut allt. De står och glor helt fascinerat på allt nytt i karet. Lite som om de fastnat i ett konstant OMG-läge inför sånt de inte känner igen.De är inte riktigt så bita och hysteriska som t.ex. tigerbarben.

                Trevligt att även ni gillar vanliga arter
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Ok. Ska kolla lite på youtube ikväll efter jag har packat ut min leverans från ebishop som blir efter träningen är slut.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Det kan ju vara roligt för nån som t ex jag som är på standardartstadiet att även erfarna akvarister som du gillar dom

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      PREVIOUS VIDEO : COBALT BLUE ZEBRA, AFRICAN CICHLIDhttps://www.youtube.com/watch?v=vx1faOg3QGICommon Name : Black Ruby BarbScientific Name : Pethia nigrofasc...

                      Нерест черных барбусов в аквариуме. Еще видны барбусы арулиусы (Dawkinsia arulius) и алые барбусы (Pethia ticto var. "odessa"). Материал к статье "Рыбки аква...

                      black ruby barbs and denison barbs colored up nicely in my planted tank

                      Hittade 3 ok filmer i varje fall.
                      Senast redigerad av Bluewing; 02 November 2015, 19:02.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Väääldigt vackra .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Känns som din magkänsla leder dig rätt, du får lita på den så att du får ett kar att trivas med
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det är lurigt det där med magkänsla. I tanken/fantasin så kan ju ett visst fiskval kännas kanon, men sedan så klickar man inte med fisken till sin egen förvåning. Det senaste året har inneburit flera överraskande förälskelser såsom regnbågsfiskar, garra flavatra, siamesisk algätare och guianacara owroewefi (som förresten nyss åkte på däng i sitt eget revir när diskusarna lekt).
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Väldigt fina. Tror du kommer att bli nöjd med dem.
                              Senast redigerad av Webo; 02 November 2015, 22:54.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Johnny, kommer du ihåg att jag skrev för ett bra tag sen att i mitt regnbågskar så har jag aldrig haft några alger, karet har bara tuffat på med VB och PMDD. Sen i somras så har dessa dykt upp, å vet du att jag gillar dom .
                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...