Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522


    Meija stormtrivs med dotterns Aussie Charlie 😊
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • hulof08
      • January 2016
      • 2

      Fasligt farligt att läsa runt här på forumet, nu är jag verkligen sugen på att ta lån till ett akvarium igen!
      Senast redigerad av hulof08; 18 February 2016, 21:29.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av hulof08
        Fasligt farligt att läsa runt här på forumet, nu är jag verkligen sugen på ett akvarium igen!
        Då har vi ju lyckats förmedla hur mycket vi älskar vår hobby
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          http://youtu.be/bW5ozQQkBVQ
          Meija stormtrivs med dotterns Aussie Charlie 😊

          Gillar filmen .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Inger H


            Gillar filmen .

            //Inger
            Visst är dom gulliga ihop
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Här har man skapat en tråd om drömmen om ett Diskusakvarium så sitter man och skriver om allt möjligt annat. Tänk så det kan gå.
              Var ute och gick en timme i solen längs ån här hemma nyss med min äldsta hund Cilla.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1949.jpg
Visningar: 103
Storlek: 311,0 KB
ID: 2350453
              Njöt av kontakten med hund och tänkte att jag är egentligen inte riktigt hel utan att ha djur i min närhet. Vare sig det handlar om fisk eller hund.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1521.jpg
Visningar: 90
Storlek: 372,7 KB
ID: 2350452
              I mina akvarium är det riktigt lugnt och harmoniskt. I det stora Lidot på 200L så njuter jag faktiskt oftast över mina guldancistrus där de två hanar som överlevt kamperna delar broderligt på karet och de 4 honorna. De vaktar konstant på rom, skaffar yngel, äter sig feta, blir sugna på sex, vaktar rom etc. De verkar ha en riktigt bra tillvaro.

              Diskusarna är ju som diskusar är och ibland händer nåt med dem. Igår så började en bröstfenstråle vitna längst ut. Så då övergår jag till 2-3 VB i veckan nu ett tag och behandlar först en 5-dagarskur med Voogle. Då brukar det bli som nytt igen. Det är den överblivna hannen som börjar reagera på att han är själv då den största hannen övertagit honan. Så han är lite deppad så att säga. Fullt begripligt.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1877.jpg
Visningar: 65
Storlek: 555,3 KB
ID: 2350454
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Skön lunk! Härligt att höra att det rullar på i gôtt gemak.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Men det är mer och skriva om när allt går åt h-e varje kvart. Men föredrar detta mysgubbeslöancistrustempo jag befinner mig i. De ska va gött å leva!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Men det är mer och skriva om när allt går åt h-e varje kvart. Men föredrar detta mysgubbeslöancistrustempo jag befinner mig i. De ska va gött å leva!
                    Absolut!
                    Men, det skall inte gå åt helvete varje kvart. Det kan räcka med någon liten skitgrej vart tredje år eller så, tycker jag.
                    Men, det är klart, folk gillar att läsa om när det inte riktigt funkar som det skall, det blir änna lite kuligare då.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Absolut!
                      Men, det skall inte gå åt helvete varje kvart. Det kan räcka med någon liten skitgrej vart tredje år eller så, tycker jag.
                      Men, det är klart, folk gillar att läsa om när det inte riktigt funkar som det skall, det blir änna lite kuligare då.
                      Det är väl som på nyheterna att elände säljer. För min del får det gärna vara lugna gatan i 10 år. Aldrig haft det så bra i umgänge med mina kar då ingen energi går åt att ifrågasätta utan all energi går åt till att ta kontakt med mina kar och insupa det som sker under stillsamma, behagliga och lite smålyckliga former.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Det är väl som på nyheterna att elände säljer. För min del får det gärna vara lugna gatan i 10 år. Aldrig haft det så bra i umgänge med mina kar då ingen energi går åt att ifrågasätta utan all energi går åt till att ta kontakt med mina kar och insupa det som sker under stillsamma, behagliga och lite smålyckliga former.
                        Så skall det låta, och så skall det vara!

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det är väl som på nyheterna att elände säljer. För min del får det gärna vara lugna gatan i 10 år. Aldrig haft det så bra i umgänge med mina kar då ingen energi går åt att ifrågasätta utan all energi går åt till att ta kontakt med mina kar och insupa det som sker under stillsamma, behagliga och lite smålyckliga former.
                          Nä kuligare blir det väl inte men det är intressant och man lär sej förhoppningsvis av det man läser. Så tror i alla fall jag att det är

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Johnny, som vanligt är dina fiskar och kar gudomliga att titta på.

                            1= en knäpp flat
                            Delad 2:a Diskus och Ancistrus
                            .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Robot
                              • February 2004
                              • 1174

                              Det är väl så akvariet (och livet) ska vara; en stunds njutning. Det är härligt att studera det enda som inte går att regissera: naturen.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Surfade runt på YT och hittade detta mulm-eldorado:
                                Ornamental fishes of a small planted stream/ igarape in the Amazon
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...