Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ni är så kloka och huvet på spiken båda två så man bara baxnar, det är helt ljuvligt när allt bara flyter på men jag själv behöver ju nåt att pilla med på en lagom nivå få annars blir jag lätt uttråkad där för har jag nåt av mina mindre kar som "aktivitets-kar" då hålls inspirationen och lusten uppe för att bara kunna glo och njuta av mina andra "färdiga" kar sån är jag och det är tur att vi alla är olika
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tycker nog att du fick till det alldeles särskilt bra egentligen Ja det är roligt med valp i huset. Det som nästan är mest spännande är att följa dynamiken mellan vår 3,5 åriga tik Cilla och nykomlingen Meija.

    Men åter till det där att det är lugnt här hemma med karen. Det är egentligen en fortsättning för mig på den filosofi som Mats Bryzell pratat mycket om, att karet behöver mogna in sig själv och att denna process tar mycket lång tid. Som ett exempel: efter det att jag klorin"behandlade" mitt diskuskar så har det tagit hela 1,5 år innan jag kan se att karet äntligen börjar stabiliseras. Det har behövts många behandlingar med stabiliserande naturpreparat, massa vattenbyten, tålmodigt väntande, för att få tillbaka karet som det var. I samband med denna nya coolare skötselattityd så blev det också en lugnare inställning till förändringar överlag. Fiskbyte, ändring av inredning etc. Allt blev mera ett nyfiket iakttagande av vart karet tar vägen. Men har märkt här på Zoopet och i andra forumsammanhang att det är måttligt intressant att läsa om för många. Vi delar med oss av förväntningar, drömmar och förändringar. Men är kanske inte lika intresserad av att ta del av varandras vardag.
    Så hobbyn ger mig mer idag egentligen, men mina erfarenheter kanske inte känns så stimulerande att ta del av i andra hand.
    Nu tycker jag ju egentligen att fler på Zoopet skulle ta mer tid att njuta av sina befintliga fiskar och beskriva, notera vad de malar och tetror man har faktiskt gör. Men det är jag det. Tycker att vår vardag är det mest intressanta just nu. Inte då bara min utan även er andras vardag.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Ni är så kloka och huvet på spiken båda två så man bara baxnar, det är helt ljuvligt när allt bara flyter på men jag själv behöver ju nåt att pilla med på en lagom nivå få annars blir jag lätt uttråkad där för har jag nåt av mina mindre kar som "aktivitets-kar" då hålls inspirationen och lusten uppe för att bara kunna glo och njuta av mina andra "färdiga" kar sån är jag och det är tur att vi alla är olika
      Jag håller med dig om att det väldigt snabbt blir stillastående när karet blir "färdigt" - och det är ju därför vi hela tiden drar igång nya projekt.
      Den perfekta kombinationen är att ha något eller flera "färdiga" burkar som man sitter framför och sippar ett glas rödtjut - samtidigt som något nytt projekt är igång i ett annat kar.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Bra inlägg, Johnny!
        Akvaristik på forum handlar i väldigt hög grad om; problem…
        Med andra ord är de flesta ämnen som dryftas på ett forum som detta problemrelaterade.
        Nu kanske det är att ta i, att säga att alla frågeställningar är problem - men det handlar oftast om något som behöver få en lösning - frågor om sjukdomar, knasiga värden på vatten, varför fiskar jagar varandra och/eller inte trivs o.s.v. in absurdum.

        När man är aktiv på ett forum, t.ex. Zoopet, och själv ”inte har några problem” utan hyfsat lätt kan åtgärda de flesta smågrejer som händer, blir man lite av en krankenschwester, vilket i de flesta fall är givande, jag menar, det är ju gôtt att kunna hjälpa till och se att det fixar sig för någon annan.

        Det vanligaste är att man möts en kort tid på forumet, snackar kort om något i ett fåtal inlägg - och sedan är kontakten mer eller mindre över.
        Men, vissa människor får fäste på ett helt annat sätt, man engagerar sig och bygger upp en alldeles speciell relation. Man fortsätter att snacka i trådarna, oavsett om det handlar om det ursprungliga ämne tråden en gång hade, eller inte.
        Jag har till och med börjat umgås med flera Zoopetare irl, en samling människor där du, Johnny, ingår.

        Det blir givetvis naturligt att de ämnen man diskuterar i de trådar där man känner varandra lite bättre än bara flyktigt, går lite mer på djupet.
        Så var det i denna tråd då vi talade så ofta om det där med att låta karet gå in sig och vilken tid det kan ta innan ett lugn etableras.
        Kanske är sådant måttligt intressant för de flesta att läsa om, men jag gillar det.
        Då blir även sådant som vardag, lugn och ro, att allt flyter på i karen och fungerar, trevlig läsning. Det var ju dit vi strävade en gång, eller hur?

        Så, det är härligt att höra att du trivs fint och har det bra!
        Tack för omdöme och att du bryr dig så mycket, Mats.
        Intresset att mötas på fler sätt är ömsesidigt.
        Tycker du ger en bra beskrivning av hur det ofta kan gå till här på Zoopet, men i ännu högre grad på FB eller FuckBuck som du varmt brukar benämna det.
        För mig är alla kontakter på riktigt så du blir det ju så bra när någon annan som du och några till också vill ha en riktig diskussion mellan två eller fler människor.
        Jag tror att det är lite samma sak egentligen. det där att hänga kvar och låta kontakten fördjupas jämfört med att hänga kvar vid sitt akvarium låta kontakten fördjupas med fiskarna och deras miljöer. Kontakt tar tid och ska inte fuskas fram likväl som goda balanser i karet.
        Inser också att dessa långa stunder vid akvariet också ger en djupare insikt i mina fiskars beteenden och krav. Efter ett tag så "känns det" om fisken mår bra eller mår dåligt t.o.m. om den är uttråkad. Så långa stunder vid akvarierna där man låter skeendena sjunka in gör att jag ser mina arter på ett mycket mer komplext sätt än förut. Inte för att jag googlar runt mycket utan för tt jag med mina egna ögon ser.
        Jag har haft en hel del hjälp av Pias Tvättstuga som kunde vara ett helt kvällsnöje för henne själv. En flaska vin, en helkväll med fiskarna lät riktigt mysigt. Det är mycket ni två som fått mig koppla in mig på rätt våglängd med mina kar. Att bara njuta av hur en strömlinjeformad fisk manövrerar sig fram mellan växtgrupper kan vara en ren lyckobringande skönhetsupplevelse. Med allt detta som mål så märker jag att plötsligt är det långt mellan prickar, osunda fenor och vita bakskorvar. Så mitt tidigare sätt att agera mera på impuls och att söka snabba lösningar och intensiva nya kickar har skapat en grogrund för sjukdomar och annat trist inser jag. Så jag fattar Mats numera att du inte har ett magiskt vatten utan att du låter akvariet få sköta det hela på sitt sätt.
        Fattade det nog snabbt i teorin, men det har tagit de här åren att få det landa även i magen.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tänk vad jag har saknat kloka gubbarnas långa inlägg, bara så ni vet det .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja, FuckBucket kan jag bara använda som ren "kontaktyta" då folk svarar snabbare där än på sina mobiler...
            Har läst ditt senaste inlägg, Johnny, och håller med!

            Inger, det här inlägget blev inte så långt, men det verkar som att fler som "försvann" då forumet ändrades, börjar hitta tillbaka, och det öppnar för nya sköna diskussioner och inlägg!

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              För mej är det nog mest dom trådarna med långa inlägg, diskussioner, filmer och bilder som gör att jag hänger kvar ju OCH att jag får svar - indirekt eller direkt - på mina frågor Att det ofta blir personligt gör det bara mera intressant att läsa ju Jag skriver ju inte så himla mycket själv i andras trådar men jag läser mycket

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Kan inte annat än hålla med. 😃
                // Annicka

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Roligt Pia, Inger, Cathrin och Annicka att ni trivs med långa resonemang och allt som hör därtill.
                  Blev förresten tipsad om en underbar film om Amazonas av en vän som jag måste få dela med mig av.
                  Så här är lite riktig lördagsunderhållning!
                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Roligt Pia, Inger, Cathrin och Annicka att ni trivs med långa resonemang och allt som hör därtill.
                    Blev förresten tipsad om en underbar film om Amazonas av en vän som jag måste få dela med mig av.
                    Så här är lite riktig lördagsunderhållning!
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                    Men gud så härligt, nästan så man skulle tro att du läste mina tankar. Precis vad jag skulle vilja luta mig tillbaka och titta på en stund nu på eftermiddag. Tack Johnny.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Varsågod Tommy ❤️ Det är vår gemensamma vän Linnea som hittat detta guldkorn.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                        Men gud så härligt, nästan så man skulle tro att du läste mina tankar. Precis vad jag skulle vilja luta mig tillbaka och titta på en stund nu på eftermiddag. Tack Johnny.
                        Säger detsamma, skall gotta ner mig i soffan med en kopp kaffe och bara njuta en stund.
                        Tack! 😍
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Kanonfin film! Tack för den, Johnny!
                          Väldigt intressant med de här översvämmade skogsområdena - just den säsong jag själv är så fascinerad av och gärna vill efterlikna i en del av mina kar - den tid då exempelvis Discus lämnar de större grupperna, parar ut och leker. Fina grejer det!
                          Till er som ännu inte sett filmen; Bara att njuta, titta och låta er inspireras av alla fina miljöer!

                          Kommentar

                          • joeyk
                            • August 2010
                            • 153

                            Var tvungen att gå in och läsa ert magasin igen och jag måste säga att "Slow fishkeeping" texten som du skrivit är ypperlig. Känner igen den hetsen som du beskriver i min eget bristande tålamod. Bra ide med att göra det till mobilfrizon framför akvariet, det ska det bli här hemma! Kan en se fram emot ytterligare en krönika om akvaristiskmindfulness i nästa nummer? Håller tummarna!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av joeyk
                              Var tvungen att gå in och läsa ert magasin igen och jag måste säga att "Slow fishkeeping" texten som du skrivit är ypperlig. Känner igen den hetsen som du beskriver i min eget bristande tålamod. Bra ide med att göra det till mobilfrizon framför akvariet, det ska det bli här hemma! Kan en se fram emot ytterligare en krönika om akvaristiskmindfulness i nästa nummer? Håller tummarna!
                              Roligt att du läser AEmagasinet igen och ser (som jag tycker själv) att det finns mycket att hämta vid en omläsning. Riktigt kul att du uppskattade krönikeartikeln slow fishkeeping. Ofta är det så numera för många av oss människor att vi vant oss vi att tänka på många saker samtidigt och att många av oss har svårt att stanna kvar i en situation länge. Även när vi läser tidningar. Så många i stort sett skummar igenom morgontidningen eller min favorit Ciklidbladet, AEmagasinet etc. Att vänja sig vid att verkligen ta in en artikel med samma attityd som jag skrev om i krönikan. Att ta en timme i taget med tidningen och låta det man läser få landa blir att träna samma sak som i artikeln dvs. att man låter en situation få upplevas färdig innan man "zappar" iväg med tankarna på annat håll. Nackdelen med detta zappande som våra smarta mobiler stimulerar är ju att vi zappar iväg i soffan när vi ska prata med vår älskade, zappar iväg när vi pratar med en vän i telefon etc. etc. Vi blir splittrade och då egentligen olyckliga. Varför? Jo för att vi blir inte nära den eller de vi pratar med. Hur många sitter inte och glyttar på FB när det blir en stilla stund när man fikar hos sin gamla mormor eller förälder?
                              Roligt att du kommer med krönikeönskningar. Det jag kan flagga för gällande nästa kröniketema är att det kommer att handla om liv och död. Muntert va? Men jag tror det kan bli stimulerande läsning. Mitt mål är inte så märkvärdig, jag vill bara att vi ska bli bättre på att uppleva våra egna liv.....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Jag kom att tänka på en sak som utspelade sej på den gamla goda tiden när det inte fanns mobiltelefoner. Alla jag umgicks med hade förlängningssladdar till lurarna och tyckte det var praktiskt för då kunde dom utföra allehanda sysslor medan dom pratade och dom undrade över varför jag inte hade det. Och då svarade jag att jag ägnar mej helhjärtat åt mina samtal med er i stället för att sprida ut min uppmärksamhet på en massa annat. "Jaha.... det har jag inte tänkt på..." fick jag till svar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...