Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ja de är riktigt snygga faktiskt. Det är en Cladophorasläkting som heter Cladophora Glomerata och växer i våra vattendrag:
    Klicka på bilden för större version

Namn: cladophora.jpg
Visningar: 107
Storlek: 302,4 KB
ID: 2352077
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Vackert!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Vackert!
        Ja visst är den vacker. Det svenska namnet låter däremot lite skumt: Grönslick
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Satt och iakttog en rejäl fight mellan 2 par Owroewefi. Karet blir fullt av partiklar då sanden flyger omkring. Ser då en av Diskusarna ser svartare än vanligt. Hann tänka: skit också, honan mår dåligt. Sedan såg jag rommen
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Satt och iakttog en rejäl fight mellan 2 par Owroewefi. Karet blir fullt av partiklar då sanden flyger omkring. Ser då en av Diskusarna ser svartare än vanligt. Hann tänka: skit också, honan mår dåligt. Sedan såg jag rommen
            http://youtu.be/EyfHGyDt7Dg
            Kul Johnny, skall bli spännande att se hur långt det tar sig? Kan det gå hela vägen tror du?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

              Kul Johnny, skall bli spännande att se hur långt det tar sig? Kan det gå hela vägen tror du?
              Nej det tror jag inte. En del av de nattaktiva malarna verkar tycka diskusrom är en delikatess. Men man vet aldrig
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Så roligt
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Hoppas hoppas .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Nej det tror jag inte. En del av de nattaktiva malarna verkar tycka diskusrom är en delikatess. Men man vet aldrig
                    Du får ju ha månljuset tänt på natten!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Johnny!
                      Gôtt att Discusarna håller på! Det vore så kul om dom fick upp en skock yngel denna gång - jag menar, det skådespelet...

                      Du måste uppdatera senare och berätta hur det går!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Så roligt
                        Ursprungligen postat av Mr Woods

                        Du får ju ha månljuset tänt på natten!
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Johnny!
                        Gôtt att Discusarna håller på! Det vore så kul om dom fick upp en skock yngel denna gång - jag menar, det skådespelet...

                        Du måste uppdatera senare och berätta hur det går!
                        Ja visst är det roligt Men det roligaste så här långt är att de mår så pass bra att lek känns aktuellt. Allt över det är bonus. Nu tror jag honan bytt hane denna gång till en notorisk solochvårare så de hade det säkert mysigt, men tror hans kvalitéer som pappa är rudimentära. Så som ofta i människovärlden så är det honan som gör allt. Hanen kommer och kollar läget ibland: -Hej, stumpan, hur är läget? Fortfarande rom? Sugen på att leka ändå? Nehepp. Du, vi syns!

                        Men kör med nattlampa och ska nyfiket kolla när jag kommer hem. Uppdaterar fortlöpande vilket jag gör numera till fyra läsare. Men vilka läsare å andra sidan!!! Ni är toppen!
                        Senast redigerad av Bluewing; 09 March 2016, 11:57.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Hanen kommer och kollar läget ibland: -Hej, stumpan, hur är läget? Fortfarande rom? Sugen på att leka ändå? Nehepp. Du, vi syns!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Uppdaterar fortlöpande vilket jag gör numera till fyra läsare. Men vilka läsare å andra sidan!!! Ni är toppen!
                            Du är toppen du också, Johnny!
                            Kollar alltid in vad som händer här i tråden - så uppdatera på bara.

                            Kommentar

                            • toggaj
                              • November 2009
                              • 220

                              Vi är nog fler som läser det du skriver och som liksom jag uppskattar det mycket/ Johan

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Uppdatering! Diskushanen (honans nya kärlek) har växt upp under dagen och insett att det här med barn är framtiden. Så han är numera obrottsligt lojal. Fläktar och byter av honan på ett utmärkt sätt. Vi får se hur detta nyetablerade par tar sig. Det jag kan märka så här långt är att han verkar antingen ha bättre kvalité på mjölken alternativt siktar bättre. Oavsett skälet till det så är det fortfarande bara ett vitt romkorn och romkakan ser helt intakt ut. Samtidigt har 2 av Owroewefi-paren lekt och hanarna är orangeare än någonsin. Tror banne mig det gjorde susen med Svartvattensextraktet.
                                Senast redigerad av Bluewing; 09 March 2016, 16:57.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...