Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Dom är pigga och glada även om en har varit lite dålig på att äta ett tag. Men jag upptäckte det här i går så jag tror det kommer att gå bra. Tack för förklaringen [emoji2]

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Det är lugnt. Är numera tack vare mina kära diskusar leg. skitolog och har efter deras vitskitorgier ett skumt nördigt intresse i ämnet.
      Sedan så vet du väl att folk snackar för mycket om sitt arbete här i Sverige och att folk skulle må mycket bättre om de snackade mer skit på fikarasterna. Så som jag förstått det är det hälsosamt att prata som vi gör nu
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • tonpet
        • February 2008
        • 469

        Så härligt å höra att det håller på räta ut sig med problemen du nu haft ett par veckor med din Diskusar.
        Det man ser på filmen så verkar alla ät iaf.
        Jag var en av alla som röstade på ditt kar, så som det såg ut innan du gjorde om i karet. Nu skulle du fått dubbla röster.
        Gillar att det blev lite mer "öppet" men med ett djup i karet. Grymt snyggt !
        Juwel Rio 300, Diskus
        "Sluta vara den du var och bli den du är"

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av tonpet
          Så härligt å höra att det håller på räta ut sig med problemen du nu haft ett par veckor med din Diskusar.
          Det man ser på filmen så verkar alla ät iaf.
          Jag var en av alla som röstade på ditt kar, så som det såg ut innan du gjorde om i karet. Nu skulle du fått dubbla röster.
          Gillar att det blev lite mer "öppet" men med ett djup i karet. Grymt snyggt !
          Ja det är skönt att det verkar lugna sig ett tag nu. Det med vitskit som drar igång hos mina har varit ett gissel ända sedan starten på ca halva gruppen i perioder. Hittills har det alltid gått att vända efter ett tag. När jag var i ditt läge för en tid sedan så var jag hoppfull och rädd i en lite mysko mix. Hoppet handlade om att jag hoppades att det skulle gå som tåget hela vägen. Rädslan var att det skulle gå åt skogen direkt. Hade själv aldrig lagt 8000:- på fisk tidigare.
          Nu hände inget av detta. Det gick inte som tåget. Det gick inte åt skogen direkt. Det har varit en häftig berg och dalbana som varit den intressantaste upplevelsen jag varit med om sedan jag klappat en svärdbärare för första gången som 3-åring.

          Hade jag gjort något annat så hade det varit att ha rejält bättre filtrering. Den har varit i underkant hela tiden egentligen. Hade också undvikit den kaboom-medicinering som jag inledde mer när jag skaffade diskusarna.Men vet egentligen inte vad som gjort att de haft vitskit i perioder. Men nästa diskusar ska jag försöka hålla mer fria från tung medicinering.

          Kul att du gillar nya looken. För egen del kan jag inte bedöma utseendet egentligen, men går mera efter känslan som är att jag stormtrivs med inredningen. De verkar Diskusarna också göra.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Det är lugnt. Är numera tack vare mina kära diskusar leg. skitolog och har efter deras vitskitorgier ett skumt nördigt intresse i ämnet.
            Sedan så vet du väl att folk snackar för mycket om sitt arbete här i Sverige och att folk skulle må mycket bättre om de snackade mer skit på fikarasterna. Så som jag förstått det är det hälsosamt att prata som vi gör nu

            Djurägare och nyblivna föräldrar pratar mest skit [emoji6]

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det går framåt nu. Flagellatbehandlingen har fått ändrats en del då flera av diskusarna fortfarande inte äter ok. Så istället för att blötlägga Tetrabits i Anti-spot så behandlar jag karet med Antispot varannan dag så att de får i sig medicinen oavsett vad de äter av. Idag är första gången då samtliga ätit maten utan att spotta ut. Inte sett vitskit på ett par dagar nu. Så det känns lite ok i karet
              Så här ser de ut med endast bakre rampen tänd:


              En av malarna som syns i filmen reagerar som vid tidigare antispot-medicinering med att få psoriasis-liknande vita fläckar på kroppen. Ingen aning varför. Dessa går tillbaka sedan när medicineringen är över.
              Skönt att det går i rätt riktning.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det går framåt nu. Flagellatbehandlingen har fått ändrats en del då flera av diskusarna fortfarande inte äter ok. Så istället för att blötlägga Tetrabits i Anti-spot så behandlar jag karet med Antispot varannan dag så att de får i sig medicinen oavsett vad de äter av. Idag är första gången då samtliga ätit maten utan att spotta ut. Inte sett vitskit på ett par dagar nu. Så det känns lite ok i karet
                Så här ser de ut med endast bakre rampen tänd:


                En av malarna som syns i filmen reagerar som vid tidigare antispot-medicinering med att få psoriasis-liknande vita fläckar på kroppen. Ingen aning varför. Dessa går tillbaka sedan när medicineringen är över.

                Vackert kar, hoppas att juvelerna kryar på sig
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Tack Tommy och Pia. Det hoppas jag också.
                  Det jag funderar lite över annars är om jag skulle introducera en ytterligare art i karet som skulle kunna leva parallellt med diskusarna. Du, Tommy kör ju med fjärilar t.ex.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    apistogrammmmmaaaa...
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      apistogrammmmmaaaa...
                      oväntat svar eller hur
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ja, Pia, det är knappt jag hämtar mig efter chocken Blev inspirerad av detta oväntade råd och åkte för att kolla in några skönheter. Men tyvärr så var samtliga Apor lövtunna med lätt insjunken buk. Tittade på fjärilsciklider men hittade bara troliga hanar. Så det bidde ingen fisk alls. Det blev ett gäng grottor till malarna istället som sattes in hos diskusarna och placerades längst bak:


                        I filmen syns också att diskusarna börjat få aptit igen. Även russintjejen som tappat allt underhudsfett har börjat äta nu.
                        Det som de gillar mest är att söka mat bland flytväxter som du kan se på filmen. Killen som aldrig är sjuk och är störst fetast och vackrast i sina egna ögon syns förstås alltid. Det är den hanen där teckningarna börjar flyta ihop allt mer så att han idag nästan bara är turkos.
                        Det tog 10 dagar med antispot varannan dag innan vitskiten vände ordentligt.
                        Min kära kvinna är bortrest så jag passar på att äta hälsokost med vegetariskt inslag, dvs. grillkorv med öl. Öl är då den vegetariska ingrediensen....

                        Möjligen får det bli en tur till Akvarielagret för att hitta några snyggingar. Är själv förtjust i Ap. Agassizii och Ap. Macmasteri. Som Applenörd är ju Macmasteri predestinerad att simma i mina kar.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Kommer att bli jättespännande att se vad du hittar på för apisar - eller inte apisar .
                          Jag själv har en fruktansvärd (hade) apisabstinens, så nu får det bära eller brista framöver .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj Johnny!
                            Vad kör du för temp i discuskaret?

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Om jag får fråga? Antispot är det bara att pytsa i utan att det påverkar bakterierna i filtret? Med medicinen jag använder ska man helst ta ur filtermaterialet medans man medicinerar, vänta två dagar och stoppa i det för att sedan plocka ur det igen när sista dosen ska i. Och då ska bakteriefloran överleva säjs det

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Under tiden nu med flagellaterna har jag legat på ca 30. Ligger annars på 29. Hur tänkte du då, herr Bryzell? Någon klarsynt idé?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...