Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Om jag får fråga? Antispot är det bara att pytsa i utan att det påverkar bakterierna i filtret? Med medicinen jag använder ska man helst ta ur filtermaterialet medans man medicinerar, vänta två dagar och stoppa i det för att sedan plocka ur det igen när sista dosen ska i. Och då ska bakteriefloran överleva säjs det
    Så påstås det, men hur "snäll" en medicin än påstås vara så visst gör det något med karet. Men det enda jag märkt med antispot är att vissa Corydoras får vita torra fläckar på kroppen efter ett tag. Detta försvinner så småningom. Men räkor, växter märks inget på. Märker inget negativt på balansen i karet. Om det inte går att få dem ta medicinen i mat så kör jag enligt bruksanvisning.
    Senast redigerad av Bluewing; 12 February 2015, 18:41.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Jag låter det gå som vanligt och nystartar så får jag se hur det går [emoji3]

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Jag tror inte du behöver nystarta. Har inte märkt något tecken alls på sämre biologiska processer. Mina körsbärsräkor knatar runt och äter för fullt trots full dos antispot. Inte fått sämre nitrifiering heller.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Under tiden nu med flagellaterna har jag legat på ca 30. Ligger annars på 29. Hur tänkte du då, herr Bryzell? Någon klarsynt idé?
          Njauuäh... Kanske lite hett för de flesta ap. och de "förbrukas" lite snabbare.

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Jag tror inte du behöver nystarta. Har inte märkt något tecken alls på sämre biologiska processer. Mina körsbärsräkor knatar runt och äter för fullt trots full dos antispot. Inte fått sämre nitrifiering heller.
            Jag använder Hexamor som var det enda som fanns här. Men jag vet inte om det är samma sak. Tack! [emoji2]

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Fattade det som att Macmasteri kan gå i 28 och tänkte nog att en grad hit eller dit.... Men du tänker att det blir kokt Apa m a o? Får kanske kolla in Fjärilarna istället.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Fattade det som att Macmasteri kan gå i 28 och tänkte nog att en grad hit eller dit.... Men du tänker att det blir kokt Apa m a o? Får kanske kolla in Fjärilarna istället.
                Ja, det går säkert bra, jag tänker kanske på en konstant temp som gör att deras tillvaro kan bli en aning tuff. Men, skitesamma - kör på!
                Fjärilar går ju ypperligt i discustemp, och optimerar man för fjärilar (nu skall jag nog linda nävarna så att jag inte kommer åt tangentbordet så mycket mer), ja - då gör du två flugor på smällen och manövrerar ut den värsta risken för de sjukdomar som är så vanliga för fjärilar (och kanske får bukt med de flagellatutbrott du har på discusarna titt som tätt på kuppen ).

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Innan du lindar dina nävar kan man väl allra så ödmjukast be om en beskrivning vad du anser vara ett fjärilsoptimerat kar med positiva bieffekter.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Pliiis Mats
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Mu(sic)
                      Jag använder Hexamor som var det enda som fanns här. Men jag vet inte om det är samma sak. Tack! [emoji2]
                      Ok. Det kan jag inget om alls
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Johnny!
                        Vad kör du för temp i discuskaret?
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Njauuäh... Kanske lite hett för de flesta ap. och de "förbrukas" lite snabbare.
                        Ja jäklar.. Det där tänkte jag inte på fast jag vet ju..
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #6702 i Mats akvariestugan Johnny

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tack Inger! Du är en ängel
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tack Inger! Du är en ängel
                              Japp, jag vet det .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Den där Mats är en riktig höjdare. Vilket inlägg du tipsade om, Inger Kanon!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...