Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Johnny!
    Blir lite uppspelt av att se din vattenbytarbild.
    Att du vann zoopets-snyggaste-kar med den baljan då det hela lutade lite mer mot växt-sällskaps-kar var inte så underligt, men fan vet om du inte går mot något som, åtminstone jag fryser på ännu mer, nämligen det bruna djungeltemat.
    Ditt kar börjar bli, inte bara en snygg tavla, utan något med "djup" - och då menar jag inte faktiskt djup i mått. Bilden avslöjar att det händer något spännande i ditt kar.
    Kommer du ihåg när vi snackade om; "Det stora lugnet"? Den fas eller period när karet sätter sig sådär nonchalant, som om karet sa till en; "är du liksom färdig nu, kan jag få ta över? Om du hjälper mig med lite vatten och öm vård, så fixar jag resten".
    Har man lite jävlaranamma, tålamod och en gnutta fingertoppskänsla i sig, så kommer denna fas garanterat att infinna sig.
    Jag tycker ditt kar i nuläget har en känsla av frigörelse - en känsla av att tyglarna kan hållas lite lösare och låta Discus-hästarna galoppera runt i öppen mark.


    Jag är hyfsat säker på att du kommer att få en tajt, fin discusgrupp i detta kar, och om du känner för fler discusar, att du sätter dessa i andra burkar - det är så det brukar bli.


    Toppenstuff, Johnny!
    Det värmer gott i hjärtat med sådan respons. Alla dessa inre bilder du delat med dig av ditt pågående kar sätter sig ju inombords. Om jag tycker en inre bild av ditt kar känns lockande så blir det lätt så att jag ser mina kar på samma sätt. Jag menar inte att jag härmar dig då fantasin är min egen precis som din är din egen. Men hela grejen med en strandbrink går igen även i mitt asienkar och i detta kar ville jag ha känslan av ett gäng diskusar som simmar i närheten av stranden där en del rejäla rötter från ett gigantiskt träd syns i bakgrunden. Så jag fattar att du fryser på, då vi just nu synkar i samma dröm lite grand I varje fall känns det så. Precis som jag reagerar i ryggmärgen på din stubbegrotta Så brun djungel is da shit som man säger med en rastaman-frisyr värdig woods de luxe.

    Jag får helsköna vibbar av karet och diskusarna likaså. Faktiskt har karet som så aldrig känts bättre. Jag tycker att förra karet var vackert, men nu så slår hjärtat på ett helt annat sätt. Det är mustigare och mörkare på ett helskönt sätt. Så djupet som du säger är ju att man tappar feelingen för karets inbyggda begränsningar. Att man liksom glömmer att det är drygt 60 fjuttiga centimeter, inte mer. Så denna inredning är ett bättre gensvar på vår tidiga debatt om att skapa ett djup som du tog upp när jag som en bambi på mycket tunn is landade här i forumet.

    Så nu är det djup, mörker och tak som gäller. Med tak menar jag effekten av Frogbiten. Jag märker att när den ligger på ytan ger det riktiga lyckorusningar hos Diskusarna. Att se ett gäng diskusar pressa upp munnen mellan rötterna på frogbit skulle jag unna varje akvarist att uppleva. Det känns verkligen att de får en trygghet och ett fokus på födan så att det riktigt känns i mig som betraktare.v De känns som ett med situationen om det nu låter begripligt. Det känns ursprungligt, äkta och att detta är de gjorda för.

    Har funderat en hel del på det optimala karet för en specifik art och känner att det är ett större driv än utställningsaspekten. Detta karet är inrett för diskusarna och andra innevånare mer än för mig.

    Det där du säger att karet sätter sig och talar om för mig som betraktare att: -nu grabben tar jag över. Det känns verkligen och det är så häftigt. Det enda jag kan göra är att försöka hänga med. Styra kan jag glömma. Det gör karet. Så visst kommer jag ihåg vårat härliga gagg.

    Så det du säger försöker jag göra. Snackar ju i en annan tråd om mindfulness dvs. att vara närvarande i nuet. Mer mindfullness än så här blir det inte.
    Det är bara att buga sig för diskusarna, karet och försöka se med deras och karets ögon så gott man kan. Akvaristik är rena universitetsutbildningen i meningen med livet.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Få se om du blir nöjd. Det du kan göra sedan efter det att du sköljer dina vackra Catappa-blad är att bryta/riva det i mindre bitar så fördelar de sig på ett annat sätt över botten. Dina räkor kommer att ganska snart ha julafton med allt godis på botten. Dina vackra L-malar likaså. Synd att du inte ser det som vackert i diskuskaret.
      Tack för hjälpen och alla tips. Får hoppas att räkorna inte blir allt för mätta på detta, de har mycket annat viktigt som jag vill att du konsumerar och blir mätta på

      Tror att du känner mig så pass väl nu så du vet att dessa kommer landa även i diskuskaret
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Det värmer gott i hjärtat med sådan respons. Alla dessa inre bilder du delat med dig av ditt pågående kar sätter sig ju inombords. Om jag tycker en inre bild av ditt kar känns lockande så blir det lätt så att jag ser mina kar på samma sätt. Jag menar inte att jag härmar dig då fantasin är min egen precis som din är din egen. Men hela grejen med en strandbrink går igen även i mitt asienkar och i detta kar ville jag ha känslan av ett gäng diskusar som simmar i närheten av stranden där en del rejäla rötter från ett gigantiskt träd syns i bakgrunden. Så jag fattar att du fryser på, då vi just nu synkar i samma dröm lite grand I varje fall känns det så. Precis som jag reagerar i ryggmärgen på din stubbegrotta Så brun djungel is da shit som man säger med en rastaman-frisyr värdig woods de luxe.

        Jag får helsköna vibbar av karet och diskusarna likaså. Faktiskt har karet som så aldrig känts bättre. Jag tycker att förra karet var vackert, men nu så slår hjärtat på ett helt annat sätt. Det är mustigare och mörkare på ett helskönt sätt. Så djupet som du säger är ju att man tappar feelingen för karets inbyggda begränsningar. Att man liksom glömmer att det är drygt 60 fjuttiga centimeter, inte mer. Så denna inredning är ett bättre gensvar på vår tidiga debatt om att skapa ett djup som du tog upp när jag som en bambi på mycket tunn is landade här i forumet.

        Så nu är det djup, mörker och tak som gäller. Med tak menar jag effekten av Frogbiten. Jag märker att när den ligger på ytan ger det riktiga lyckorusningar hos Diskusarna. Att se ett gäng diskusar pressa upp munnen mellan rötterna på frogbit skulle jag unna varje akvarist att uppleva. Det känns verkligen att de får en trygghet och ett fokus på födan så att det riktigt känns i mig som betraktare.v De känns som ett med situationen om det nu låter begripligt. Det känns ursprungligt, äkta och att detta är de gjorda för.

        Har funderat en hel del på det optimala karet för en specifik art och känner att det är ett större driv än utställningsaspekten. Detta karet är inrett för diskusarna och andra innevånare mer än för mig.

        Det där du säger att karet sätter sig och talar om för mig som betraktare att: -nu grabben tar jag över. Det känns verkligen och det är så häftigt. Det enda jag kan göra är att försöka hänga med. Styra kan jag glömma. Det gör karet. Så visst kommer jag ihåg vårat härliga gagg.

        Så det du säger försöker jag göra. Snackar ju i en annan tråd om mindfulness dvs. att vara närvarande i nuet. Mer mindfullness än så här blir det inte.
        Det är bara att buga sig för diskusarna, karet och försöka se med deras och karets ögon så gott man kan. Akvaristik är rena universitetsutbildningen i meningen med livet.
        Jag skulle inte kunna säga det bättre själv - du tog den ur munnen på mig (som flickan sa...).
        Det var just den där strandbrinken och de loja catappabladen som ligger "lite som de har hamnat", bland mycket annat, i ditt kar som fick mig att frysa loss.
        Nu kanske det där med; "Nu börjar vi närma oss..." får en tydligare innebörd.
        När man varit med om, och förväntar sig, att karet skall "ta över" - ja, det är i dessa lägen man gärna talar om för andra att; "karet kommer att förändras, vänta och se" o.s.v.
        Men, det kräver sin man och kvinna att uppnå detta - lång väntan, tålamod och att på ett behagligt sätt "ge upp" är nycklarna till den stora massiva trädörren, som ofta är så trög och besvärlig att få upp.
        Du har öppnat dörren nu...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det gör inget, försöker igen (som samma flicka sa en stund senare)....
          Här är en film som säkert får en del att undra. Varför mörka diskusar? Jag ser ju inget?
          Nu är det så att detta är mitt favoritläge att filma dvs. att endast den bakre rampen är tänd. Älskar när karet är en kuliss och diskusarna endast blir siluetter. Det känns som att de är mer ifred då och jag kan glida iväg i fantasin att detta sker på riktigt i amazonas.....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            Åååhhh, så härlig film.
            Förstår vad du menar med Amazonas.
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              Grymt fint Bluewing, jag förstår inte hur du lyckas att få det att se så enkelt ut i allt du gör! Vilken växt är det man ser i nedre centrum ovanför stora bladet? Är det en anubias -Den har så fin textur på bladen?

              Ditt sätt att filma förtrollar liksom filmen till et tvprogram på animal planet, det ser verkligen fint ut! Och fokus hamnar i det du vill visa med din film, dvs inte de fina färgerna på fiskarna fast just det som Mats nämnde -det ouppnåeliga tillståndet i ett hemmakvarium. Eller kanske det som bara vissa får uppleva under sina akvaristiska år, det är kanske inte ett konstant tillstånd men det är ändå ett bevis på att man definitivt har ett å annat att säga till om inom denna hobby!

              Du tog ett stort steg med ditt drömakvarium, och du förvandlade det till det här!

              Med respekt.

              /Dopply

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Go' rulle där, Johnny! Visst är det en liten fin bit av Amazonas!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av tonpet
                  Åååhhh, så härlig film.
                  Förstår vad du menar med Amazonas.


                  Ursprungligen postat av Dopply
                  Grymt fint Bluewing, jag förstår inte hur du lyckas att få det att se så enkelt ut i allt du gör! Vilken växt är det man ser i nedre centrum ovanför stora bladet? Är det en anubias -Den har så fin textur på bladen?

                  Ditt sätt att filma förtrollar liksom filmen till et tvprogram på animal planet, det ser verkligen fint ut! Och fokus hamnar i det du vill visa med din film, dvs inte de fina färgerna på fiskarna fast just det som Mats nämnde -det ouppnåeliga tillståndet i ett hemmakvarium. Eller kanske det som bara vissa får uppleva under sina akvaristiska år, det är kanske inte ett konstant tillstånd men det är ändå ett bevis på att man definitivt har ett å annat att säga till om inom denna hobby!

                  Du tog ett stort steg med ditt drömakvarium, och du förvandlade det till det här!

                  Med respekt.

                  /Dopply
                  Tack Pär. Det du säger är nog bland det finaste jag fått i komplimangväg. Blir berörd och glad
                  Plantan som är en av de vackraste plantor av de lättskötta du kan köpa, är en Anubias barteri ”coffeefolia”.

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Go' rulle där, Johnny! Visst är det en liten fin bit av Amazonas!
                  Japp, även om det är tokmycket för mycket växter och alldeles för klart vatten Men det får duga.....
                  Annars skulle det ju sett ut så här:
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Det ser underbart ut på filmen, tycker jag!

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      Härlig läsning Johnny och fina filmer båda två, har inte varit här på ett tag då det blivit alldeles för mycket jobb de senaste veckorna , chefen hemma sjukskriven och kollegan hemma för vab vilket gjort att jag ensam haft hand om en produktion på högtryck och 50 anställda , skönt att bara slappa en lördag och läsa alla härliga saker dsom pågår här på zoopet
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Fastlagt planen för tillökningen?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Fastlagt planen för tillökningen?
                          Nej det har jag inte, ännu. Gillar att liksom dra ut på det hela. Mats brukar ju propagera för torrinredning. För egen del älskar jag "torrinköp" dvs jag drömmer mig iväg och funderar länge och väl. Speciellt i detta kar. Men det jag funderar mest på är just fjärilsciklider som jag faktiskt trots nästan ett helt liv med akvarier aldrig någonsin haft.
                          Har njutit mycket av det du beskrivit i din egen tråd, Tommy. Du vet, den där underbara bild och textbomben
                          Men det pendlar lite mellan fjärilar och apistogramma i karet. Tar antagligen en tur till akvarielagret i Stockholm så småningom som har pintjockt med fint urval.

                          Har även förutom detta sneglat på stänktetror som jag tror skulle göra sig utmärkt i det övre skiktet. Så det är nog bägge dessa arter som glider runt i skallen allt som oftast.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Förstår mycket väl hur du resonerar.
                            I mina uppdrag talar jag ofta om just vikten av att arbeta i de tre lägena före, under och efter och inte bara under som tyvärr blir allt vanligare. Man kraschar in i något för att lika snabbt springa vidare vilket för ett företag eller en organisation också innebär att man heller inte får ut full effekt av det man gör och/eller vill åstadkomma.

                            Om jag med min ringa kunskap om dessa arter får tycka så tror jag att fjärilarna gör sig bättre med dina diskusar, de har på något sätt som jag just nu inte kan beskriva ett ganska likvärdigt beteende med just diskus men trots det så kommer de inte i vägen för varandra.

                            Nu är jag ännu grönare på apistogramma och här finns ju även en massa varianter att välja mellan men jag upplever dem som lite tuffare och då även mot andra arter i karet. Även fjärilarna kan vara tuffa men det är nästan uteslutet inom gruppen, resten av karets invånare är de inte särskilt intresserade av.

                            Nu har ju jag valt en annan typ av inredning än vad du har så detta kanske inte är direkt till nytta för dig men även här ser jag skillnaderna mellan arterna (återigen med det lilla jag provat på). Fjärilarna vill gärna ha mycket gräs, en mjuk men välväxt inredning medan mina apistogramma stortrivs i det lite kalare men sliriga med massor av sten, kvistar och blad.

                            Vet inte om detta var till någon hjälp, troligen inget nytt för dig och en del kanske rent utav felaktigt men så upplever jag det i mina kar just nu.
                            Senast redigerad av Tommy Vestlie; 21 February 2015, 22:16.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              När det gäller fjärilar är jag grönare än en vårbjörk, Tommy. Så smacka på du. Är mycket intresserad. Det vi utbyter här på forumet är ju vad vi ser. Det är stort nog att få veta. Någon gång kan det leda till något vi vet. Där är jag knappt med någon art. Jag gör som du och beskriver vad jag ser och gissar så gott jag kan. Sånt är himla intressant. Du ser ju nu sånt som jag inte sett.
                              Precis som vi beskriver för alla som inte testat diskus än vad vi ser själva. Men där är det bara några rudimentära molekyler av kunskap än så länge
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Bluewing



                                Tack Pär. Det du säger är nog bland det finaste jag fått i komplimangväg. Blir berörd och glad
                                Plantan som är en av de vackraste plantor av de lättskötta du kan köpa, är en Anubias barteri ”coffeefolia”.


                                Japp, även om det är tokmycket för mycket växter och alldeles för klart vatten Men det får duga.....
                                Annars skulle det ju sett ut så här:
                                https://www.youtube.com/watch?v=0xq7_HaSFHM
                                Underbar film även om jag kan tycka att håven var lite väl grovmskad för så små fiskar. Skön känsla att drömma sig bort i filmer som detta en liten stund. Är ju dessutom själv dykare även om det tyvärr var några år sedan jag var aktiv, så det är inte bara diskusarna utan även det härligt smutsiga vattnet som ger filmen dess sköna känsla.

                                Fasiken, jag blir bara mer och mer sugen på att införskaffa en grupp mer naturligt färgade diskus.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...