Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Gôtt, Johnny!
    Nu finns det dessuton lite nya bilder och film borta hos mig.
    redan kollad och skrivit. ”När Fantomen rör sig står blixten stilla”. Känt djungelordspråk.

    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Intressant info och en kanonbild med ögatss färg i det mörka.
      En intressant grej är att hanen får en mörkare ögonfärg och en olivaktig, grön färg på huvud och gällock när de yngelvårdar, medan honan däremot får väldigt lysande ögon. Små, små detaljer - men väldigt kul att studera.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        redan kollad och skrivit. ”När Fantomen rör sig står blixten stilla”. Känt djungelordspråk.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          En intressant grej är att hanen får en mörkare ögonfärg och en olivaktig, grön färg på huvud och gällock när de yngelvårdar, medan honan däremot får väldigt lysande ögon. Små, små detaljer - men väldigt kul att studera.
          Jag är lite svag för fiskar med vackra ögon. Har du haft den här varianten av Krobia?
          Klicka på bilden för större version

Namn: 8157DD12-ADEB-4090-8706-C0CA39AFCADD.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 135,0 KB
ID: 2376023
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av hivemindhermit

            Eller en ny tråd? Tänker på eventuella nykomlingar som knappast kan veta att det är i din 800 sidor långa tråd den bästa infon om sajicaciklider finns...

            (Nog för att jag gillar de här spretiga projekttrådarna, men får erkänna att när jag var helt färsk här kände jag att de var lite av en social tröskel; ett pågående samtal mellan människor som redan känner varandra kan ju vara svårt att ta sig in i. Glad att jag vågade kliva in iaf! Men kanske något att tänka på för er äldre stammisar )
            Alex, nu klampar jag in här i tråden för att jag tycker att du känns väldigt orättvis. Självklart, så blir det lite av en social tröskel när många av oss här har känt varann under många år, så självklart skriver vi i varandras trådar .
            Tror inte att Mats skapar en ny tråd om dessa snygga Sajicaciklider som han har i sitt kar. Men det jag är helt säker på, att om du ställer hur många frågor som helst om dessa ciklider så får du dom svar du vill ha!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Jag är lite svag för fiskar med vackra ögon. Har du haft den här varianten av Krobia?
              Klicka på bilden för större version

Namn: 8157DD12-ADEB-4090-8706-C0CA39AFCADD.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 135,0 KB
ID: 2376023
              Nej, men det skulle verkligen kunna vara något för framtiden. Verkligen vrålsnygg!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Nej, men det skulle verkligen kunna vara något för framtiden. Verkligen vrålsnygg!
                Är genuint intresserad. Tror det är denna, Rödögd Krobia: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=2030&SOK=1

                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Krobia??

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Krobia??

                    //Inger
                    Du har stavat rätt!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Det är en charmig art som påminner lite om Guianacarorna dvs. Snäll fisk med mysiga beteende. Perfekt för vilken mystörstande akvarist som helst.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Det är en charmig art som påminner lite om Guianacarorna dvs. Snäll fisk med mysiga beteende. Perfekt för vilken mystörstande akvarist som helst.
                        Okunnig som bara den om arten.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Guianacara dacrya "rio cumina" är en annan läckerbit som jag dreglar efter:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 7A7EE9D8-31C2-4459-B9E1-04EA97C5CD8B.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 125,3 KB
ID: 2376045
                          Kolla på den pannan. Man kan inte bli annat än kär. Sedan ser den uppmärksamme akvaristen ögats färg. Då förstår man att denna biff måste man liksom ha i sina kar.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            En film om en av de stora sanningarna i livet:

                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • hivemindhermit
                              • September 2017
                              • 214

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Alex, nu klampar jag in här i tråden för att jag tycker att du känns väldigt orättvis. Självklart, så blir det lite av en social tröskel när många av oss här har känt varann under många år, så självklart skriver vi i varandras trådar .
                              Ville bara ge lite feedback i all välmening. Hade inte för avsikt att trampa nån på tårna...
                              /Alex
                              375 + 112 liter drömmar

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av hivemindhermit

                                Ville bara ge lite feedback i all välmening. Hade inte för avsikt att trampa nån på tårna...
                                Ibland kan ord tolkas fel Alex, förstår väl egentligen att du inte ville trampa någon på tårna . Jag tycker absolut att du ska skriva i alla "stammisars" trådar, var så säker, du kommer att få svar - all kunskap finns ju där. Alla nya blir ju också stammisar efter några år - i alla fall dom som blir kvar här . Zoopet finns ju just för att vi alla ska kunna fråga eller försöka svara i olika trådar, eller hur?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...