Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av miiaoo
    Ujujuj, har flera år att läsa ikapp här. Har bara läst trådstarten ocj sista sidan. Det samma gäller Mats tråd om akvariestugan. Är på sid 180 typ i Ingers tråd. Kul att ha en del att läsa ikapp, men svårt att hänga med i diskussionerna som bygger på så långa trådar.
    Så roligt att du satsar på regnbågar. Fick med mig ett gäng Boesmani med 240 karet men dom mplacerades snabbt. Nu finns planer på macculochii om ett par veckor till min 400 kub. Kanske ska spana lite på mer färgglada i alla fall. Gillar praecox också, fast dom är lite för lika mörtar.. :o.. Får man ens säga sa..hahaha

    Lycka till med de resterande som simmar fortfarande!
    Jo, läste också att du tränr mindfulness? Någon speciell anledning? Funkar det för dig? Jag upplever att mindfulness och mediyoga är min räddning. Så nice att närvara i det man gör.
    Tack så mycket miiaoo. Jodå. Du får säga att Praecox är lika mörtar. Helt ok, även om jag inte tycker det gäller vuxna utfärgade i blåmetallic med röda fenor och en begynnande skuldra med massa muskler.
    När det gäller det där med Mindfulness så är det något jag undervisat i sedan länge. Har mediterat överlag i 44 år nu. I mitt yrke så är det mitt jobb att hjälpa andra må bättre och fungera bättre och där stress/utmattning är ett specialfokus sedan 35 år. Så jag har individer, grupper varje vecka där vi går genom hur man hittar tillbaka till en frisk hjärna igen.
    Men din fråga var ju inte efter ett CV i mindfulness utan egentligen varför jag tränar. Eller vad jag får ut av det.
    Var ursprungligen en person med extra allt i känslor och då började jag som ung träna mig i meditation. Efter ungefär 20 år så i samband med en egen allvarlig sjukdom så kom jag i kontakt med mindfulness och det sa liksom bara klick direkt. Detta att observera tankar, känslor och kropp och att inse att man kan ha flera känslor samtidigt och då också successivt förstå att känslor stärks när jag ska "fixa" dom. Är man stressad och får ett motstånd mot den känslan (inte så konstigt) så häller hjärnan bensin på elden så att säga dvs. den känsla jag vill bli av med blir tvärt om starkare. Jag är psykoterapeut i grunden och har nog utbildat mig till det för att jag ska rädda mig själv och andra människor från obehagliga känslor. Så för mig var det som ett slags chock att inse att de inte fungerar, men också en befrielse. En känsla klingar av när den får finnas dvs. att känslan av hjärnan inte uppfattas som ett hot.
    Nåväl så har den träningen (tränar minst en halvtimme per dag året runt) lett till att jag mår bättre än jag någonsin gjort tidigare. Så för mig är den träningen som att andas, den ger mig inre energi och balans. Sedan finns det ett djupare rent existentiellt skäl i träningen dvs. att jag vill bli en kärleksfull människa som vill andra väl oavsett vad som händer. Så det är huvudfokus och meningen med mitt liv egentligen.
    Så i umgänge med andra levande varelser som människor, fiskar, mina hundar hittar jag ett allt mer levande liv.
    Det här var från idag när jag och mina två hundar var ute i skogen:
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Meija i vinterskogen.jpg Visningar:	1 Storlek:	1.03 MB ID:     	2375860

    Det var en beskrivning av några av mina skäl. Varför håller du själv på med det?
    Senast redigerad av Bluewing; 10 December 2017, 16:19.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Tack för ditt väldigt utförliga svar! 2 flattar? Ser inte den "gömda" tillräckligt bra för att vara säker.

      Mja, jag har haft en intim kontakt med den ökända väggen. Mindfulness fick jag erbjudande om som behandling av depression, ångest och utmattning. Jag kände som du, klick, när jag provade. Dock så jobbar jag som förskollärare och inte på något sätt med terapi. Dock så är jag ju med och fostrar unga individer till väl fungerande världsmedborgare som förhoppningsvis ska komma från förskolan med en positiv självbild och en bra självkänsla. <3
      Så på sätt och vis håller jag på lite med mindfulness i jobbet med barnen också. Förmågan att vara i stunden är superviktig.
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Klicka på bilden för större version

Namn: stubbtraning.jpg
Visningar: 96
Storlek: 941,1 KB
ID: 2375867
        Bildbevis från samma promenad när de tränade att sitta fint på några stubbar. Det är två flattar
        Låter som om du har ett av de viktigaste yrken vi kan jobba med, att skapa trygghet och inspiration till barn.
        Men också ett lurigt jobb då man ofta ger av sig själv utan att man hinner se sig själv.
        Då kan det lätt bli så att energitanken töms på nolltid.
        Håller tummarna för att du drar dig mot en väggfri zon successivt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Umgänge med djur oavsett sort men natur överlag skapar verkligen ett sanslöst välmående.
          Igår gick jag med min syster runt Helgonmossdammen utanför Sala med hundarna. Så helt underbart:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0123.jpg
Visningar: 100
Storlek: 1,10 MB
ID: 2375873Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0122.jpg
Visningar: 98
Storlek: 906,9 KB
ID: 2375872Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0121.jpg
Visningar: 106
Storlek: 649,9 KB
ID: 2375871
          Och Thomas, allt är med mobil
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522


            Vattenbyte för neonregnbågarna är fixat. Dessa sillar är så vackra!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Fantastiska foton! A sight for sore eyes!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Väldigt vackra fiskar och vovvar

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Hej igen Johnny.

                  älskar verkligen detta forum.....det blir så mycket mer än fisk....

                  Jag är också den typen med känslor nästan på utsidan av kroppen och känner att det är mindfullness 40 minuter om dagen( två gånger 20 min) långa hundpromenader och akvariumskådning samt modellbyggande som gör att tillvaron funkar, och då har jag ändå ett jobb som jag älskar...

                  och vad kan. Väl vara bättre terapi en att drömma sig bort i akvariumet fantastiska värld.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Fantastiska foton! A sight for sore eyes!
                    Tack Mats. Bytte ju mobil nyss till iPhone X. Den har ju dubbla objektiv och bildstabilisering på båda. Kameran och filmkamerafunktionen där är så bra att jag funderar att sälja min systemkamera och GoPro Hero 5.

                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Väldigt vackra fiskar och vovvar

                      //Inger
                      Åh tack min vän
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Väldigt fina bilder! Och hundar! Själv har jag en nudel hemma. Har haft flera andra jyckar tidigare men nu verkar vi ha kommit överens om att det är en storpudel som kommer även nästa gång. Luna är nu nästan 11. Ho är liksom flatten, en lättlärd och fartig hund som kan agera soffpotatis vid behov.
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Å just ja, är ju i tagen att beställa regnbågar och velar till max med sorterna. Vad har du för ljus till dina neoner? Blått? (svara helst inte med vad röret heter exakt utan vilken färg det ger på ljuset) Det karet där jag tänkte ha mina har ett blått rör och ett vitt. Dock lutar jag lite åt herbertaxelrodi just nu. Men gissar at dom blir snyggast med gult ljus.. Inte för att det inte går att byta men i alla fall..
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Hej igen Johnny.

                            älskar verkligen detta forum.....det blir så mycket mer än fisk....

                            Jag är också den typen med känslor nästan på utsidan av kroppen och känner att det är mindfullness 40 minuter om dagen( två gånger 20 min) långa hundpromenader och akvariumskådning samt modellbyggande som gör att tillvaron funkar, och då har jag ändå ett jobb som jag älskar...

                            och vad kan. Väl vara bättre terapi en att drömma sig bort i akvariumet fantastiska värld.
                            Hej du Thomas!

                            Känner precis som du. Lite som att hänga på en akvarieförening dagligen. Tror att flera av oss som trivs här har en längtan efter att prata färdigt och upplever en lättnad att kliva ur Facebooks rasande blipptempo.
                            Javisst är det mycket i våra intressen som känns lugnande och balanserande om det är det du menar med dina hundpromenader och modellbyggen är mindfulness. OM du nu kan låta bli att zappa i skallen mellan hjärnkanalerna genom att rasta hunden och titta på mobilen samtidigt.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av miiaoo
                              Å just ja, är ju i tagen att beställa regnbågar och velar till max med sorterna. Vad har du för ljus till dina neoner? Blått? (svara helst inte med vad röret heter exakt utan vilken färg det ger på ljuset) Det karet där jag tänkte ha mina har ett blått rör och ett vitt. Dock lutar jag lite åt herbertaxelrodi just nu. Men gissar at dom blir snyggast med gult ljus.. Inte för att det inte går att byta men i alla fall..
                              Gult ljus tycker jag tenderar ta bort många färger men att det förstärker just gult. Mina rör är Ledrör (SERA X-change) och de har en dragning åt neutralt-blått faktiskt. Så det är inga vanliga lysrör tyvärr. Herbertaxelrodi är rejält fina. Tycker jag sett både blått och rött i dom.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av miiaoo
                                Väldigt fina bilder! Och hundar! Själv har jag en nudel hemma. Har haft flera andra jyckar tidigare men nu verkar vi ha kommit överens om att det är en storpudel som kommer även nästa gång. Luna är nu nästan 11. Ho är liksom flatten, en lättlärd och fartig hund som kan agera soffpotatis vid behov.
                                Tack! Då siktar du ju på en ras som lär passa dig utmärkt. Min syster som syns på bilderna har ”alltid” haft storpudel. De har varit smarta alla men allt från supercoola individer till urflippade nervknippen. En spännande ras.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...