Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jodå, Inger, jag har rumsterat om på Piteå Havsbad, lita på det! Giggat i fullt solsken klockan 02.00 på morran...
    Wow, det är ju helt magiskt däruppigenom!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Johnny (och övriga) har funderat på det där med HiH och näringsbrist och vad jag kan läsa framförallt B-vitaminer. Läst innehållsförteckningen på mitt foder här hemma och intressant nog så kan jag inte se spåren av just B-vitaminer i tex Tetra Diskus granulat som beskrivs som ett huvudfoder. Inte heller i Diskus Bio-Gold hittar jag B-vitamin.

      Däremot i Sera granulat flora och Sera granualt san (som jag också serverar) hittar jag b-vitamin.

      Nu är dessa innehållsförteckningar helt hopplösa att läsa så jag har säkert fel men om jag inte har det så känns det lite intressant eftersom de två första är gjorda särskilt för diskus.

      Troligen har jag sjukt otur när jag tänker nu men ändå

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0271 kopia.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,1 KB
ID: 2171439
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jag har ju samma dilemma med mina foder. Är nyfiken på vad det gör med mer vitaminer i karet genom Voogle. Men å andra sidan har jag ingen som helst aning om vilka vitaminer det innehåller.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Mina 2 Hemiancistrus Subviridis är nog de mest underhållande malar jag haft. Extremt aktiva. Äter det mesta. Galna i Algae Wafers. Hur aktiva som helst dagtid. De älskar bokstavligen rotupplägget i detta karet. Har ju 2 idag. Funderar på att skaffa 3 till så det blir 5 totalt. Eftersom de är Omnivora är det ju inte totalpanik med födan vad jag förstått till skillnad från Baryancistrus-varianten.
          Härligt att höra att de äter nu! Misstänkte att det skulle dra igång när de hamnade i riktiga karet. (Du har säkert skrivit det förr men jag ligger ju lite efter här på zoopet. )

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          `Johojjemän! Hos mig gör de! Men jag har haft i en sisådär tjugotvå...

          Sedan kanske det har med vattnet att göra också. Vad hade du för Kh-värde Inger? Jag har under 1 i karet... Går inte ens mäta det med JBLs vätska eftersom redan en droppe är för mycket!
          Samma som jag då, så fort droppen nuddar vattnet så blir det KH 1. :P Brukar säga att jag har noll för det känns så. I kranen tror jag att det är på 2-3.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Matvraken G. Owroewefi har bildat ett par som verkar ha lekt nu. Jättekul! De äter nåt så in i bomben och är nog den snabbast växande ciklid jag stött på.
            Kommer att lämna karet i drygt 10 dagar vilket känns lite svårt. Matningen sker med Eheim Twin med en mix med granulat och herbivor foder. Sedan har jag medicinkoppar laddade med algae Wafer och annat godis som granntanten släpper i varannan dag.
            Men hallå där.... nu ser jag en fördämning har byggts upp under en annan rot och där verkar ett annat par hålla till med Owroewefi Kan inte säga att detta gör mig mer sugen att lämna karet. Det blir totalt 11 dagar utan vattenbyte. Men ibland är det faktiskt nyttigt att lämna sina fiskar och tänka på annat.
            Senast redigerad av Bluewing; 08 May 2015, 17:54.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av bluewing
              matvraken g. Owroewefi har bildat ett par som verkar ha lekt nu. Jättekul! De äter nåt så in i bomben och är nog den snabbast växande ciklid jag stött på.
              Kommer att lämna karet i nästan 10 dagar vilket känns lite svårt. Matningen sker med eheim twin med en mix med granulat och herbivor foder. Sedan har jag medicinkoppar laddade med algae wafer och annat godis som granntanten släpper i varannan dag.
              Men hallå där.... Nu ser jag en fördämning har byggts upp under en annan rot och där verkar ett annat par hålla till med owroewefi kan inte säga att detta gör mig mer sugen att lämna karet. Det blir totalt 11 dagar utan vattenbyte. Men ibland är det faktiskt nyttigt att lämna sina fiskar och tänka på annat.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Men, du kan ju inte åka bort nu när det äntligen verkar vara bebislycka på gång .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Jodå, de fixar ju förlossning och annat själva Det kommer att virvla runt mat ett par-tre ggr om dagen. Det ligger en del gosiga löv utanför BB. Så jag litar helt på mina Woffar
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Jodå, de fixar ju förlossning och annat själva Det kommer att virvla runt mat ett par-tre ggr om dagen. Det ligger en del gosiga löv utanför BB. Så jag litar helt på mina Woffar
                    Skojar bara, såklart att ni ska ha semester. Fiskar och ev. bebisar klarar sig galant .
                    Ha en jätteskön semester med nära och kära!

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Förstod jag väl. Börjar också med Voogle i alla kar nu veckovis.
                      Senast redigerad av Bluewing; 08 May 2015, 18:41.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Förstad jag väl. Börjar också med Voogle i alla kar nu veckovis.
                        Vet inte vad Voogle är för nåt, men kanske något braigt?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Braigt eller onödigt. Vi får se
                          Du kan se här: http://www.tonysdiskus.se/akvarietil.../voogle-500-ml
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Braigt eller onödigt. Vi får se
                            Du kan se här: http://www.tonysdiskus.se/akvarietil.../voogle-500-ml
                            Ok, men läser man inte ungefär detsamma när det gäller Easy Life filtermedium?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Tippar faktiskt på onödigt. Undrar vad det innehåller som inte redan Aquanamin, humus, AK etc inte redan innehåller? Av beskrivningen att döma låter det nästan som en svag medicin, och isåfall inget jag skulle vilja hälla i kontinuerligt. Men den som lever får se. : )
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Matvraken G. Owroewefi har bildat ett par som verkar ha lekt nu. Jättekul! De äter nåt så in i bomben och är nog den snabbast växande ciklid jag stött på.
                                Kommer att lämna karet i drygt 10 dagar vilket känns lite svårt. Matningen sker med Eheim Twin med en mix med granulat och herbivor foder. Sedan har jag medicinkoppar laddade med algae Wafer och annat godis som granntanten släpper i varannan dag.
                                Men hallå där.... nu ser jag en fördämning har byggts upp under en annan rot och där verkar ett annat par hålla till med Owroewefi Kan inte säga att detta gör mig mer sugen att lämna karet. Det blir totalt 11 dagar utan vattenbyte. Men ibland är det faktiskt nyttigt att lämna sina fiskar och tänka på annat.
                                Så härligt!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...