Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Ja verkligen

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Hade tänkt göra rent mittenfiltret men ser att Owroewefi håller ynglen 5 cm från insuget så det får bara vara tror jag
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        En film på det ena paret av Owroewefi. Går jag närmare sticker de in med ynglen i en grotta. Så det får bli lite från håll.

        Owroewefi är nog bland det snabbast växande ciklider jag ägt. De äter kopiöst och växer nästan varje dag.
        Det vänstra Owroewefiparet har också lekt och de har kört ut Panaqolus Albomaculatus som blivit grinig och går på guldancistrus ibland.
        Sedan jag började med Voogle så skiter diskusarna mer och bättre. Ett gott tecken. Även den svartaste är stundtals blå igen och äter försiktigt stundtals.
        Har nu 5 st. L200 i karet som är riktigt gulliga och min favorit. Superaktiva och helt oblyga håller de på överallt. Det har nästan blivit ännu mer så nu när det är fem. De börjar bli min kvinnas nästa förälskelse efter Ernst.
        Är en del alger i karet men bryr mig inte om det alls faktiskt.

        Växterna som flyter runt ibland är Woffarnas hobby. De rycker upp en planta ibland som de tycker är felplanterad
        Senast redigerad av Bluewing; 19 May 2015, 20:49.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Blir lite brydd när jag läser första meningen .
          Vilken härlig film, jag vill också ha läppstift fiskar. Den där blå är inte så tokig den heller .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vad tänkte du om första meningen förutom usel svenska? [emoji12]
            Daniel tog undan en grupp yngel från föräldrarna. Hör med honom. Du kan säkert tinga en grupp läppstiftsfiskar [emoji56]
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              "Owroewefi är nog bland det snabbast växande diskusar jag ägt", jag kanske är för trött, så jag läser tokigt .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Fniss! [emoji12] Det är ändrat nu [emoji4]
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Fniss! [emoji12] Det är ändrat nu [emoji4]
                  Synd, tyckte det var kul .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    "Owroewefi är nog bland det snabbast växande diskusar jag ägt", jag kanske är för trött, så jag läser tokigt .

                    //Inger
                    I grund och botten så kretsar ju världen runt just diskus så jag såg inte riktigt felet i meningen
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Dom passar ju perfekt ihop med discusarna, ser det ut som

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Frågar du mig, Jesper så säger jag odelat ja. Är inte säker på att diskusarna skulle säga detsamma. De två självsäkraste diskushanarna struntar ju blankt i dessa Woffar utom i närheten av ynglen då allt inkl. Min hand bara ska bort.
                        Otroligt duktiga föräldrar direkt dessa "Woffar" . Att de kallas woffar här hemma är ju för att ingen här hemma fixar att säga "Owroewefi" (utom jag som kan säga det flytande så att säga) När jag kallade dem Woffar så blev detta accepterat av fru och barn omedelbums så det är det som får gälla.
                        Det som är kul med dessa Woffar är ju att de är så himla vakna av sig. Nyfikna, snabba, uppmärksamma och vid gott mod även om de står långt ner på ranglistan. De är extremt fega vid snabba husserörelser men är modiga igen efter 10 sekunder. Att se dem valla en grupp yngel och vända på Catappabladen för att ynglen ska kunna hitta mat ( så ser det ut i varje fall) är rörande att se.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          En film på det ena paret av Owroewefi. Går jag närmare sticker de in med ynglen i en grotta. Så det får bli lite från håll.

                          Owroewefi är nog bland det snabbast växande ciklider jag ägt. De äter kopiöst och växer nästan varje dag.
                          Det vänstra Owroewefiparet har också lekt och de har kört ut Panaqolus Albomaculatus som blivit grinig och går på guldancistrus ibland.
                          Sedan jag började med Voogle så skiter diskusarna mer och bättre. Ett gott tecken. Även den svartaste är stundtals blå igen och äter försiktigt stundtals.
                          Har nu 5 st. L200 i karet som är riktigt gulliga och min favorit. Superaktiva och helt oblyga håller de på överallt. Det har nästan blivit ännu mer så nu när det är fem. De börjar bli min kvinnas nästa förälskelse efter Ernst.
                          Är en del alger i karet men bryr mig inte om det alls faktiskt.

                          Växterna som flyter runt ibland är Woffarnas hobby. De rycker upp en planta ibland som de tycker är felplanterad
                          Verkar vara sköna fiskar som kompletterar diskusarna väl. Av det lilla jag sätt så tycker jag de verkar påminna om fjärilarnas i beteende.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det stämmer Tommy. De beter sig ganska likt gigantiska fjärilar förutom det där jordätarplockandet i botten. Men man kan ju se på munnen hur djup de letar efter mat. Dessa letar ju ytligt. Ju längre och smalare mun en jordätare har desto mer sticker de ner munnen i botten. Denna art har ju ingen utskjutande mun alls. En art jag haft tidigare Satanoperca Jurupari hade en rejäl strut fram.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Det stämmer Tommy. De beter sig ganska likt gigantiska fjärilar förutom det där jordätarplockandet i botten. Men man kan ju se på munnen hur djup de letar efter mat. Dessa letar ju ytligt. Ju längre och smalare mun en jordätare har desto mer sticker de ner munnen i botten. Denna art har ju ingen utskjutande mun alls. En art jag haft tidigare Satanoperca Jurupari hade en rejäl strut fram.
                              Själv sitter jag just nu och tar en paus i mina förberedande aktiviteter för det nya karet och drömmer om något så vanligt som Corys. Nu är det ju inte en extremt stor balja jag kommer få hem och jag kommer inte heller att köra med ren sandbotten i hela karet men det är något visst med stora öppna ytor med stimmande Corys
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Hur många Corys drömmer du om och vilken art?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...