Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ja må han leva, ja må han leva
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Åh tack för den vackra sången, vänliga hälsningar, bombastiska överord [emoji6] och kortfattade personlighetsanalyser. Ni är himla goa hela bunten [emoji5]️ Har känt mig ganska blödig hela dagen på ett skönt chillande sätt. Sån här egoboost kan man bli beroende av. Tack än en gång, vänner.[emoji173]️
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        En av mina diskusar har sedan någon vecka tillbaka drabbats av problem s.k. headstanding dvs. han tittar konstant ner mot botten och kan inte skifta position. På diskusforum hittade jag denna förklaring:
        -----------------------------------------------
        Orsaken till att simblåsan inte fungerar kan vara flera men förstoppning tros vara en.
        Om man i samband med head stand ser svullnad vid området för magen är orsaken till head stand högst antagligen en förstoppning i mag och tarm systemet som på nåt sätt förhindrar simblåsan att tömmas eller fyllas dvs fungera på rätt sätt. Detta genom att tex passagen till simblåsan blockeras av svullnaden.
        Orsaken till förstoppning på Diskus är ofta att man matat med torrt foder så som granulat. Foder som sväller vid kontakt med vatten skall alltid blötläggas innan matning för att förhindra förstoppning.


        För att få förstoppningen att släppa kan man tex använda Magnesiumsulfat i en dos 4msk/40L vatten följt av ett 40% vattenbyte efter 2 h samt ett 40% vattenbyte efter 24h.
        Magnesiumsulfatet verkar laxerande på fisken.


        Att sänka vattennivån anses även det som en effektiv åtgärd för att få Simblåsan att fungera som den ska. Tanken med att sänka vattennivån tills fisken kan knappt stå upprätt dvs rätt väg, är att trycket på blåsan varierar och därigenom får blåsan att fungera normalt.


        Bakterieinfektion, Inflammation


        Orsaken till head stand kan även vara en bakterieinfektion eller en inflammation i mag och tarm systemet, inre organen eller i själva simblåsan. Detta kan även resultera i att det bildas onormalt stora mängder vätska i och runt de inre organen eller i simblåsan, som i sin tur orsakar balansproblem. Detta behandlas oftast med antibiotika eller andra antibiotiska preparat som finns att köpa i tex den lokala akvariebutiken. Vid längre tids sjukdom är dock prognosen dålig.


        Head stand kan även orsakas av förgiftning av tex kemikalier. Långvarig medicinering tex antibiotika, fel medicinering. För hög dos vid medicinering. Som alltid vid sjukdom är det bra att se till att man har friskt rent vatten samt att man börjar behandlingen med rejäla vattenbyten.


        Andra teorier:


        Det finns även andra teorier när det gäller head stand ,där en svullnad runt simblåsan inte kan ses.
        Det finns de som hävdar att head stand orsakas av bakterieinfektion eller en inflammation i innerörat samt de gångar som förenar innerörat med simblåsan. Pga infektionen kan inte simblåsan fungera korrekt och fisken får balansproblem. Detta kan även förklara andra balansproblem hos fisk.
        Som behandling föreslås även här antibiotika eller antibiotika liknande preparat som kan köpas i den lokala akvariebutiken.
        -------------------------------------

        Så testar nog att håva ur diskusen som nu ser konstant nyfiken på botten till mitt sjukkar och gör behandlingen där. Han ser pigg ut för övrigt. Detta ärt ju en av de diskusar som haft mest problem hela tiden men konstant återkommit.
        Så jag håller tummarna.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj Johnny! Fasen... alltid trist att läsa om om fiskar som blir sjuka, men...
          En liten grej; står din bottentittande discus liksom "still", eller har den ett "guppande" simsätt?
          Varför jag frågar är att jag vid ett tillfälle, på en av mina discusar, såg detta bottentittande beteende - men den guppade upp och ner, som om den försökte simma neråt men hela tiden flöt upp. Efter cirka ett dygn kom det faktiskt ut en liten bubbla - den fes, kan man väl säga - och sedan var det normalt igen. Detta var väl förmodligen någon form av gasbildning i tarmen - och kanske inte alls det din discus nu har drabbats av.
          Har för övrigt inga egentliga tips på hur du skall gå tillväga, mer än att säga att din idé om att medicinera den sjuka discusen separat i ett annat kar låter bra - och att du håller örnkoll på de andra som inte verkar dåliga.

          Lycka till nu, Johnny - hoppas du får bukt på problemen!
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 June 2015, 09:18.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Låt fisken gå i lägre vattennivå, det misnkar trycket på fisken, blir mycket behagligare. Är det förstoppning så kan du bada den i epzomsalt och se om det kommer ut något då.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Här har du en bra artikel:

              350L Diskus

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Nej, inte nu igen Johnny .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Inger: Jodå, Inger. Så är det! Men varför inte? Den här gruppen är mina crash test dummys. De har haft det mesta och har säkert ett inre som inte är sådär tokstabilt. Så det är ingen oro hos mig, inga jobbiga känslor. Mera ett nyfiket konstaterande. Ärligt talat gissar jag att det blir 3 kvar av de ursprungliga 10 så småningom. Men njuter av de tre som är friska. Ett par leker just nu. Oturligt för den andra hanen som är kär i samma hona så föredrar denna lady den ena. Så just nu är det två par owroewefi och ett par med diskusar som leker samtidigt. Och en av diskusarna är enbart intresserad av botten.
                  Men det är en ljus och glad känsla inför diskusarna och det deppiga gick liksom över i samband med Klorinbombningen faktiskt.
                  Shit happens och jag blickar framåt.

                  Einarsson: Tyvärr gissar jag att detta med vattensänkningen inte kommer att fungera då jag av ren okunnighet i början trodde att denna diskus var ovanligt matglad och letade mat på botten konstant. Inte den mest intelligenta slutsats kan tyckas så här efteråt. Så detta har pågått så länge så de förändringar som lätt händer vid längre perioder i simblåsan har troligen redan hänt. Men jag börjar med det ändå. Testar Epsonsalt. Övergår sedan till att köra med antibakteriellt.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Einarsson: Tyvärr gissar jag att detta med vattensänkningen inte kommer att fungera då jag av ren okunnighet i början trodde att denna diskus var ovanligt matglad och letade mat på botten konstant. Inte den mest intelligenta slutsats kan tyckas så här efteråt. Så detta har pågått så länge så de förändringar som lätt händer vid längre perioder i simblåsan har troligen redan hänt. Men jag börjar med det ändå. Testar Epsonsalt. Övergår sedan till att köra med antibakteriellt.
                    Ja tyvärr är det ju så att man ska agera snabbt på headstanding, ju tidigare det upptäcks desto bättre, men vafan, du har ju inget att förlora så det är ju bara köra. Kan ju funka med lite tur.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Man kan ju inte säga annat än att du efter din resa kommer vara den mest erfarna diskusakvarist som vår planet beskådat
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Johnny! Fasen... alltid trist att läsa om om fiskar som blir sjuka, men...
                        En liten grej; står din bottentittande discus liksom "still", eller har den ett "guppande" simsätt?
                        Varför jag frågar är att jag vid ett tillfälle, på en av mina discusar, såg detta bottentittande beteende - men den guppade upp och ner, som om den försökte simma neråt men hela tiden flöt upp. Efter cirka ett dygn kom det faktiskt ut en liten bubbla - den fes, kan man väl säga - och sedan var det normalt igen. Detta var väl förmodligen någon form av gasbildning i tarmen - och kanske inte alls det din discus nu har drabbats av.
                        Har för övrigt inga egentliga tips på hur du skall gå tillväga, mer än att säga att din idé om att medicinera den sjuka discusen separat i ett annat kar låter bra - och att du håller örnkoll på de andra som inte verkar dåliga.

                        Lycka till nu, Johnny - hoppas du får bukt på problemen!
                        Du har ju säkert läst nu hur det har resonerats. Men jag ser ju inte denna grupp som frisk. Mera som symptomfria Så det känns inte som ett bakslag. Tycker din idé om att det kan vara gaser i magen är utmärkt.

                        När sedan gruppen är tillräckligt decimerad så är jag i dagsläget inte helt säker på hur jag ska gå vidare. Möjligen kör jag med en grupp skalarer ett tag i detta karet för att få det enklare med en robustare fisk. Kanske också några andra jordätare. Vi får se. Älskar diskus mer än andra arter. Så är det. Men vilsamt är inte fel, det heller
                        Ibland har jag faktiskt t.om. tänkt att ge bort dem till någon jag vet gör ett bra jobb med dem. Sånt har också dykt upp i tankarna. Svårt att ta betalt för en fisk som inte är säkert frisk till 100%.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Man kan ju inte säga annat än att du efter din resa kommer vara den mest erfarna diskusakvarist som vår planet beskådat
                          Ja resan har varit värd varje lyckorusning och tår och dessa diskusar har lärt mig mer om fiskar, deras organ och annat, vattenkvalité, filter etc. än något annat jag gjort. De åren med dessa diskusarna har gett mig mer än alla andra år sammantaget gällande mitt umgänge med fisk. Mycket tack vare den stora kunskap som folk har här på Zoopet. Mats, Anders och alla andra som gett angelägna råd.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Du har ju säkert läst nu hur det har resonerats. Men jag ser ju inte denna grupp som frisk. Mera som symptomfria Så det känns inte som ett bakslag. Tycker din idé om att det kan vara gaser i magen är utmärkt.

                            När sedan gruppen är tillräckligt decimerad så är jag i dagsläget inte helt säker på hur jag ska gå vidare. Möjligen kör jag med en grupp skalarer ett tag i detta karet för att få det enklare med en robustare fisk. Kanske också några andra jordätare. Vi får se. Älskar diskus mer än andra arter. Så är det. Men vilsamt är inte fel, det heller
                            Ibland har jag faktiskt t.om. tänkt att ge bort dem till någon jag vet gör ett bra jobb med dem. Sånt har också dykt upp i tankarna. Svårt att ta betalt för en fisk som inte är säkert frisk till 100%.
                            Ärligt tveksam till om du kan hitta någon som kan göra ett bättre jobb med dem än det du gjort.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Du har ju säkert läst nu hur det har resonerats. Men jag ser ju inte denna grupp som frisk. Mera som symptomfria Så det känns inte som ett bakslag. Tycker din idé om att det kan vara gaser i magen är utmärkt.

                              När sedan gruppen är tillräckligt decimerad så är jag i dagsläget inte helt säker på hur jag ska gå vidare. Möjligen kör jag med en grupp skalarer ett tag i detta karet för att få det enklare med en robustare fisk. Kanske också några andra jordätare. Vi får se. Älskar diskus mer än andra arter. Så är det. Men vilsamt är inte fel, det heller
                              Ibland har jag faktiskt t.om. tänkt att ge bort dem till någon jag vet gör ett bra jobb med dem. Sånt har också dykt upp i tankarna. Svårt att ta betalt för en fisk som inte är säkert frisk till 100%.
                              Japp, jag har läst - och gasidén var bara ett longshot, då jag hade en discus vid ett tillfälle som förmodligen hade en släng av detta. Själv har jag ingen erfarenhet med "bottentittande" discus, så jag kan tyvärr inte bistå med någon hjälp.
                              Rent allmänt; att du känner att det kan vara läge för en discuspaus är något jag har full förståelse inför, och inget som är det minsta underligt. Att hålla discus kan vara en väldig berochdalbana, och det uppstår lätt perioder då man helt enkelt inte har lust att fortsätta med dom - vilket kan vara en ypperlig anledning att köra något "lättare" som exempelvis scalare. Då får man ju under en längre tid igång karet också med (förhoppningsvis) problemfria perioder utan medicineringar o.dyl.
                              När man sedan har ett kar som andas frid, och som uppträder som en självgående organism, kan man ju fundera på att introducera några discusar i karet - om man får feeling.
                              Jag tänker inte på några vis sätta discus i mitt kar (när det nu blir klart...) förrän det har tuffat igång rejält och mer eller mindre sköter sig självt - med varsamt styrande hand av mig - och då jag ser att det öppnar sig en möjlighet med feta, fina, friska discusar!
                              Vila i dina tankar och funderingar, ta en eller flera nödvändiga tajmouter - alla pusselbitar lägger sig på plats, precis som de skall, och som de alltid gör - och när man sedan blickar tillbaka märker man att det som skett har varigt nödvändigt och av godo.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Lycka i diskuskaret För första gången någonsin har jag ett diskuspar som jag trott varit sterila sprattlare sedan igår. Både hanen och honan är sotsvarta. Samtidigt med detta så ser det ut som jag har Owroewefi-yngel på två kanske tre ställen. Ett av paren kan jag knappt skilja åt. Mina guldancistrus har lekt några gånger och släppt yngel nyligen i samma kar.
                                Så det är lite av lek och yngelboom i hela karet. Så vad är det som hänt?
                                Jag byter bara vatten en gång i veckan. Tillsätter Voogle varje vecka. Har pintjockt med Staghornalger.
                                Algerna är något som fiskarna definitivt gillar. Har en Javaormbunke som är stor och mår bra och är som en stor enda Staghorntofs. Diskusarna leker i utkanten av den tofsen som de ofta varit och kikat i. Som det nu är verkar jag kunna reglera mängden alger med PMDD. Ger jag normaldos så växer växterna och algerna håller sig på samma nivå som nu. Ger jag mindre stannar växterna och algerna ökar. Ger jag mer minskar algerna.
                                Voogle känns som en höjdare som jag inte nog kan berömma. Alla diskusarna är utan prickar, fläckar etc. och har varit bra i magen sedan jag började med det. Får intrycket av att det finns en större lekvillighet i karet OCH jag har fått sprattlare!
                                Så mycket av det jag brottats med gällande diskusarna är nu ett tag helt frånvarande.

                                Det bökiga är ju vattenbyten med dessa lekar, men löser det med två slangar där jag sätter påfyllnadsslangen i nivån med vattenytan. Så när karet börjar bli överfyllt slutar det ju bubbla från den slangen. Har tagit tid per liter i tömningsslangen och räknat ut att på 32 minuter är 50% bytt utan att ytan har förändrats ett dugg. Filter går som vanligt och inga störningar för fiskarna alls.

                                Den här lunken som är i diskuskaret är en ren njutning. Men det är ingen stillsam lunk utan mer lite ZZ Top-lunk. Dunka-dunka i ett långsamt hormonstint tempo.

                                Men det som är så skönt att veta är att det går att få yngel av diskus i mitt vatten och diskusarna är fullt fertila. Jag som sa att jag funderat på att ge bort dem. Dumma mig
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...