Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Underbart, grattis!
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Tack, Tommy. Det är helkul Så kul att jag inte slås ner av en Camallanus Cotti i mitt Lido 200.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tack, Tommy. Det är helkul Så kul att jag inte slås ner av en Camallanus Cotti i mitt Lido 200.
        Det där verkar ju vara en gåta? Men åter till glädjen vore toppenkul om du fick till några bilder vid tillfälle.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Problemet är att de ställer sig ivägen och blir helilskna när jag närmar mig. Men det är ingen stor grupp ungar. Men bara att ha fått sett dem med det paret är helkul
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Problemet är att de ställer sig ivägen och blir helilskna när jag närmar mig. Men det är ingen stor grupp ungar. Men bara att ha fått sett dem med det paret är helkul
            Det vore en dröm att få uppleva, glädjs verkligen med dig
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Åhh så kul för dig Johnny, äntligen händer det . Dessutom Ow-bebbar som grädde på moset, kan inte bli så mycket roligare. Glöm nu TV:n en bra stund framöver. Å jag är inte alls avundsjuk .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Lycka i diskuskaret För första gången någonsin har jag ett diskuspar som jag trott varit sterila sprattlare sedan igår. Både hanen och honan är sotsvarta. Samtidigt med detta så ser det ut som jag har Owroewefi-yngel på två kanske tre ställen. Ett av paren kan jag knappt skilja åt. Mina guldancistrus har lekt några gånger och släppt yngel nyligen i samma kar.
                Så det är lite av lek och yngelboom i hela karet. Så vad är det som hänt?
                Jag byter bara vatten en gång i veckan. Tillsätter Voogle varje vecka. Har pintjockt med Staghornalger.
                Algerna är något som fiskarna definitivt gillar. Har en Javaormbunke som är stor och mår bra och är som en stor enda Staghorntofs. Diskusarna leker i utkanten av den tofsen som de ofta varit och kikat i. Som det nu är verkar jag kunna reglera mängden alger med PMDD. Ger jag normaldos så växer växterna och algerna håller sig på samma nivå som nu. Ger jag mindre stannar växterna och algerna ökar. Ger jag mer minskar algerna.
                Voogle känns som en höjdare som jag inte nog kan berömma. Alla diskusarna är utan prickar, fläckar etc. och har varit bra i magen sedan jag började med det. Får intrycket av att det finns en större lekvillighet i karet OCH jag har fått sprattlare!
                Så mycket av det jag brottats med gällande diskusarna är nu ett tag helt frånvarande.

                Det bökiga är ju vattenbyten med dessa lekar, men löser det med två slangar där jag sätter påfyllnadsslangen i nivån med vattenytan. Så när karet börjar bli överfyllt slutar det ju bubbla från den slangen. Har tagit tid per liter i tömningsslangen och räknat ut att på 32 minuter är 50% bytt utan att ytan har förändrats ett dugg. Filter går som vanligt och inga störningar för fiskarna alls.

                Den här lunken som är i diskuskaret är en ren njutning. Men det är ingen stillsam lunk utan mer lite ZZ Top-lunk. Dunka-dunka i ett långsamt hormonstint tempo.

                Men det som är så skönt att veta är att det går att få yngel av diskus i mitt vatten och diskusarna är fullt fertila. Jag som sa att jag funderat på att ge bort dem. Dumma mig

                Så härligt! Gott med flyt
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  I morse så skramlade det och small i mitt Lido 200. Här är förklaringen:

                  Den ena Guldancistrus har alltid varit den starkare. Nu är de nästan jämnstora och båda har släppt sina yngel så just nu har de väl tid att bråka innan nästa kull [emoji6]
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    I morse så skramlade det och small i mitt Lido 200. Här är förklaringen:

                    Den ena Guldancistrus har alltid varit den starkare. Nu är de nästan jämnstora och båda har släppt sina yngel så just nu har de väl tid att bråka innan nästa kull [emoji6]
                    Babyboom på Diskusgatan . Finns Diskusbebbarna kvar?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Vet inte idag. De fanns igår kväll. Men det beror på vad som händer när de inte sprattlar längre utan ska söka sig till föräldrarna. De har aldrig varit så här tuffa mot de andra. Nu är det soprent på fisk i närheten av dem. De är så himla duktiga denna gång.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Vet inte idag. De fanns igår kväll. Men det beror på vad som händer när de inte sprattlar längre utan ska söka sig till föräldrarna. De har aldrig varit så här tuffa mot de andra. Nu är det soprent på fisk i närheten av dem. De är så himla duktiga denna gång.
                        Vadå inte vet, titta efter nu!! Du har säkert varit vaken i flera timmar .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Vadå inte vet, titta efter nu!! Du har säkert varit vaken i flera timmar .

                          //Inger
                          8:14 blev det totalstopp i tråden .

                          /intresserad och nyfiken Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Det kommer nog snart någon bild eller film!
                            Kul att det leks och mås fint i karet!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Har ju semester och annat har kommit emellan. Men det är alltså bara ett yngel kvar vad jag kan se. Men trots detta så är det bäst hittills [emoji41]
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Idag är samtliga diskusyngel puts väck. Kul så länge det varade.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...