Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Skönt att det är färdigt nu. Starkt jobbat.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Tack du, Einarsson. Gör vad jag kan nu för att härma Tommy dvs. att sätta i fler filter. Jag fick tag i ett 2075 till bra pris och har monterat detta i högra skåpet. Efter som karet är så högt så fanns en glaskant ovanför BTN som gick precis att sätta sugkopparna för en hållare. Så jag har satt både utsug och utflöde lite till höger bakom rötterna till höger. Så nu är det. 1500+1250+1250 dvs 4000 liter per timme genom dessa filter + 1900 genom streamern dvs. nästan 6000 liter i genomströmning. Är helnöjd.

      Diskusarna visar just nu tummen upp genom att vara väldigt ljusblå/turkos.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Har laborerat med alla utströmmare/strilrör och nu funkar det verkligen:
        En 2075 från vänster kortsida med strilrör mot ytan. En 2075 från baksidan med strilrör i riktning framåt. Juwel 1500 i rikting från höger bak längs ytan mot mitten. Samt en streamer som lyfter bottenvatten på vänster sida upp mot ytan i riktning lätt åt höger. Låter säkert totalt obegripligt, men nu är hela vattenkroppen i en långsam rörelse.
        Senast redigerad av Bluewing; 13 March 2015, 20:13.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Jag kan se det framför mig iaf. Så inte helt obegripligt!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Första filmen efter diskusisläppet:
            https://www.youtube.com/watch?v=yl9HxMrzwmY
            Skönt att läsa ikapp här en stund där det går bra, och varva ner lite efter dagens strapatser här hemma
            Äckligt fint akvarium du har fått till ännu en gång

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Likan
              Jag kan se det framför mig iaf. Så inte helt obegripligt!
              Åh vilken lättnad
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Skönt att läsa ikapp här en stund där det går bra, och varva ner lite efter dagens strapatser här hemma
                Äckligt fint akvarium du har fått till ännu en gång
                Ja du behöver verkligen få varva ner lite, Jesper. Vilken pärs du och din rocka går igenom nu. Du vet att det hålls tummar här.
                Tack för att äcklar dig över det fina karet
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Första filmen efter diskusisläppet:
                  https://www.youtube.com/watch?v=yl9HxMrzwmY
                  Härligt att du nu är så långt framme i processen. Skön film, gillar när man filmar lite snett underifrån så man får med ytrörelsen. Kommer ofta på mig själv när jag sitter och tittar på karet att en stor del av behållningen är just ytrörelsen. Om man bortser från själva effekten av rörelsen som man vill uppnå i karet så tycker jag bäst om när hela karets yta rör sig om samma håll, om det istället blir en virvel så får jag mer en känsla av ett slutet system, vilket det ju givetvis är, men som jag ändå vill undvika att få en känsla av.

                  Hoppas det inte blev helt obegripligt. Önskar dig en trevlig helg Johnny!
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Det blev fullständigt begripligt
                    Detsamma till dig, Tommy!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Har nu rivit ur delar av ett förråd och flyttat karantänkaret dit så det rummet blir transithall och sjukhus i fortsättningen.
                      Karet är sköljt så nu är hemmet klorinfritt (för tillfället )
                      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1426321336.022655.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,7 KB
ID: 2166712
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Har nu rivit ur delar av ett förråd och flyttat karantänkaret dit så det rummet blir transithall och sjukhus i fortsättningen.
                        Karet är sköljt så nu är hemmet klorinfritt (för tillfället )
                        [ATTACH]74867[/ATTACH]
                        Det blev ju en bra omvandling, från förråd till karantänakvarium
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Sitter och är fascinerad av diskusars olika lägen. När mina var urhåvade och nerslängda i ett tight kar med obehaglig medicin och där jag gjorde 75% VB varannan dag så fungerade de lika oberört som en guppy. De övergick kollektivt till ett slags skyddsbeteende, det som här kallas gruppfas. Ett läge för öppna vatten på jakt efter nya områden att söka föda, partner etc.
                          De stänger då (som jag upplever det) av sina egna identiteter och blir som vilken stimmande fiskart som helst. De litar då på gruppens gemensamma beslut och intryck och blir då otroligt robusta. Denna fas blir de i hos uppfödare och i säljkaren och då tror man att så där kommer man att ha det hemma....
                          De tålde allt. Jag kunde håva ur dem hur lätt som helst och diskuspaniken var helt frånvarande.

                          Så blir det också i början. De är ofta robusta tåliga. När de sedan landat ordentligt i karet så kan de fega ur nåt så maximalt att de känns som en hysterisk buffelhjord som fått en snedtändning på någon dyr och olämplig drog.

                          Parbildningsfasen är ju en helt annan fas och den tänkte jag inte gå in på nu utan sitter och fnissar hur det bara donkar till i karet om jag rör en arm för fort. Där hela gruppen stundtals står som en flock fega harar och glor i skuggan under den nya diskusanpassade inredningen. Allt detta är ju ett gott tecken egentligen. De är så pass trygga och trivs så pass bra att de kopplar på sin hjärna och blir individer igen vilket som jag ser det är en för-fas till parbildningsfasen. Så snart skall de definiera revir som de trivs med.

                          Så där kan man sitta och tänka med en extremt god öl i handen. Säkert rörigt för er andra, men för mig känns tanken klar och redig med en mild påverkan av starkölens lätt omdömesförminskande positiva bieffekt.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Du analyserar läget rätt. Addera en "nyans" till tänket; säsong - så är du läskigt nära det du ser.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Uppmuntrande! Du tänker regnperiod och liknande återkommande säsongsvariationer?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Uppmuntrande! Du tänker regnperiod och liknande återkommande säsongsvariationer?
                                Japp!
                                Skrev en lång grej om detta, för typ sju tusen sidor sedan, här i tråden.
                                Det finns ju det där gruppbeteendet, som många felaktigt ser som "stimmande", där de samlas i stora grupper på öppnare vatten, ofta strömt och med bra fart. Här käkar de och vilar upp sig.
                                Sedan, när översvämningssäsongen infaller, drar de sig undan till mer stillastående vatten. Här kan de para ut och genomföra sin fortplantning. Då upphör gruppbeteendet helt och paren bildar revir.
                                Det är detta skeende vi gärna använder i våra kar, inredningsmässigt - lummiga interiörer där revirbeteende främjas. Det är också detta som gör det så svårt att få en större grupp homogen i ett sådant inrett kar. Revirbeteendet triggas av inredningen.
                                Ställer man iordning ett större kar med kanske bara några enstaka trädgrenar, eller stammar - med öppen botten, och med ett mer strömmande vatten bildar discusarna gärna "stillastående" grupper. Parbildning sker dock titt som tätt även i sådana kar, men oftast inte så intensivt som i lummigare inredningar.
                                Du har iaktagit dessa olika scenarier nu när du, på kort tid, gjort en del förflyttningar och ändringar hos dina discusar. Det är la häftigt, så säg?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...