Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av HWH
    Fast för mig är det lite tvärtom. Jag har fram till nyligen tänkt Discus-hell no. Men när man får följa med på din resa så inser jag att det faktiskt i slutändan bara är fisk. De är inte några utomjordiska varelser som behöver silkesvantar, men som med all fisk behöver de rätt förutsättningar.

    Jag har hela tiden trott att diskus kräver en hands on akvarist, men jag börjar mer och mer tro att de kräver en tänk jävligt mycket först, våga satsa och hands off akvarist. Men det kräver en respekt och en beslutsamhet för marginalerna är mindre än med många andra akvariefiskar.

    I slutändan handlar det väl inte så mycket om att sprida själva diskushållningen. Men att vara med och skapa diskusägare som gör medvetna val. Och med det fyller ju tråden den ack så viktiga funktionen av spegel. Kan jag läsa det du skriver och sedan se mig själv med diskus. Ja, kanske.
    Mycket intressant inlägg, Helena. Det utvecklas ju efter ett tag en slags hemmablindhet i sin egen tråd där det inte går att föreställa sig längre hur tråden upplevs utifrån. Förstår fullt ut vad du menar. Klokt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj Johnny!
      Är lite numb såhär på måndagsförmiddagen - var på en fin minnesträff för vår vän Mats Olausson igår. Det var en härlig kväll samtidigt som man var lite nere och ledsen för att en så fin vän och musiker gått bort.
      Samtidigt ligger vår äldste kattpojke och håller på att dö bort - och det där med att ta ett avlivningsbeslut närmar sig med stormsteg.
      Det jag skriver här nu är fullständigt ovidkommande i sammanhanget, i denna tråd - men jag kunde inte låta bli att ryckas med i din beskrivning om hur du kände inför ditt avlivande av din discus.
      Själv har jag extremt svårt att avliva fisk, det har hänt vid ett fåtal gånger under årens lopp, och det är lika jobbigt varje gång!
      Så, Johnny, jag vill bara säga att känner med dig!


      Nu skall de sex återstående discusarna du har bli något i hästeväg fina - så är det bara!

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        Kan bara instämma med föregående skribenter som är klart bättre på att uttrycka sig än vad jag är , det är inte en trevlig känsla att behöva avliva en fisk , man (jag) brukar känna en maktlöshet och nästan som ett litet svek mot fisken för att inte kunnat läsa signalerna eller kunnat hjälpa fisken att bli bättre men efter ett par minuter brukar detta släppa och en annan känsla infinner sig, det är den känslan av att man på ett humant sätt fått fisken att slippa plågas vidare och att den helt klart plågas mindre avlivad än vad den gjorde innan man avlivade den .

        Kort sammanfattning av all skit jag just skrivit är att du gjorde helt rätt som avlivade fisken Johnny , och som Tommy skrev innan nu är det dags att se framåt och ge all kraft åt att bygga upp dina diskusar till några av Sveriges finaste individer , är det någon som klarar detta så är det du

        Björn
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Johnny!
          Är lite numb såhär på måndagsförmiddagen - var på en fin minnesträff för vår vän Mats Olausson igår. Det var en härlig kväll samtidigt som man var lite nere och ledsen för att en så fin vän och musiker gått bort.
          Samtidigt ligger vår äldste kattpojke och håller på att dö bort - och det där med att ta ett avlivningsbeslut närmar sig med stormsteg.
          Det jag skriver här nu är fullständigt ovidkommande i sammanhanget, i denna tråd - men jag kunde inte låta bli att ryckas med i din beskrivning om hur du kände inför ditt avlivande av din discus.
          Själv har jag extremt svårt att avliva fisk, det har hänt vid ett fåtal gånger under årens lopp, och det är lika jobbigt varje gång!
          Så, Johnny, jag vill bara säga att känner med dig!


          Nu skall de sex återstående discusarna du har bli något i hästeväg fina - så är det bara!
          Tack Mats, jag tror vi har lika svårt för denna delen av vår fantastiska hobby. Känns gott ändå att du förstår vad jag menar.

          Det med vänner som dör är ju inte lätt och det kan kännas gott att liksom låta det mola inombords ett tag.
          Sedan låter det där med katten tufft. Avgjort värre än diskusar. För egen del väntar jag oftast för länge och ångrar mig efteråt....

          Ja gällande diskusarna så är det definitivt målsättningen. Så ska det bli.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av woodlund
            Kan bara instämma med föregående skribenter som är klart bättre på att uttrycka sig än vad jag är , det är inte en trevlig känsla att behöva avliva en fisk , man (jag) brukar känna en maktlöshet och nästan som ett litet svek mot fisken för att inte kunnat läsa signalerna eller kunnat hjälpa fisken att bli bättre men efter ett par minuter brukar detta släppa och en annan känsla infinner sig, det är den känslan av att man på ett humant sätt fått fisken att slippa plågas vidare och att den helt klart plågas mindre avlivad än vad den gjorde innan man avlivade den .

            Kort sammanfattning av all skit jag just skrivit är att du gjorde helt rätt som avlivade fisken Johnny , och som Tommy skrev innan nu är det dags att se framåt och ge all kraft åt att bygga upp dina diskusar till några av Sveriges finaste individer , är det någon som klarar detta så är det du

            Björn
            Tack Björn. Så är det. Framåt är det som gäller
            Sedan skriver ju du ju inte skit för att du inte blommar ut i texten så kopiöst som jag och flera andra gör här. Rätt på är ju också bra!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tack, Linda

              Ja Tommy är lite som en gammal själ i en ung kropp faktiskt. Genomklok och obotligt nyfiken är en kanonkombo. Smart är han förresten också.
              Jösses, vad har jag gjort för att förtjäna ett sådant fantastiskt omdöme? Tack det värmer en ung själ i en gammal kropp eller hur nu det var
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0396.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,1 KB
ID: 2170907
                Det fungerar bra i karet och flera hål är nu helt borta. De som varit sämst börjar så smått få normala färger. Bilden här är på en av honorna som leker regelbundet nu efter medicineringen. Stormtrivs med inredningen som skulle sett ut så här från start.
                De L200 som släppts i har varit totalt osynliga sedan dess. Typiskt L-malar
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Vad glad jag blir

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Så härligt, att Diskusarna mår bra . Det där med lek - kanske ändå, att du får uppleva Diskuslyckliga föräldrar med allt vad det innebär, hoppas på det .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Vi får väl se hur det blir med yngelfrågan. Men det häftigaste är hur honan som varit ett benrangel börjar lägga på hullet. Flagellol bet bra på flagellaterna.
                      Så det känns gott i karet. Diskusarna är också avgjort mer harmoniska med sex individer i karet.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        ...menar inte att det är "viktigt" på något sätt med yngel - bara att det är kul om det händer .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Vi får väl se hur det blir med yngelfrågan. Men det häftigaste är hur honan som varit ett benrangel börjar lägga på hullet. Flagellol bet bra på flagellaterna.
                          Så det känns gott i karet. Diskusarna är också avgjort mer harmoniska med sex individer i karet.
                          Skönt att höra

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            ...menar inte att det är "viktigt" på något sätt med yngel - bara att det är kul om det händer .

                            //Inger
                            Förstår det. Men för mig är just att få yngel av diskus det som skulle vara det häftigaste av allt. Men tilltror inte dessa diskusar detta tyvärr.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Låter bra Johnny.

                              Nu är ju gjort gjort men att du redan släppt i malarna... Var det inte de som matvägrade? Nu blir det ju svårare att se om de äter. Förhoppningvis tar sig matningen nu med nytt kar, där de lär trivas bättre än karantänakvariet. Jag håller tummarna för det iaf.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av Likan
                                Låter bra Johnny.

                                Nu är ju gjort gjort men att du redan släppt i malarna... Var det inte de som matvägrade? Nu blir det ju svårare att se om de äter. Förhoppningvis tar sig matningen nu med nytt kar, där de lär trivas bättre än karantänakvariet. Jag håller tummarna för det iaf.
                                Det är ju lite intressant när man har problem med sina fiskar att se hur råden blir.
                                Karantän är nödvändigt/ behövs inte. Medicinera absolut/ onödigt med medicinering om de verkar friska. Etc. Etc.
                                Skönt och bra att andra engagerar sig. Mitt ibland dessa råd som många gånger är byggd på mångårig erfarenhet, behöver man ju ta sina egna beslut och lita på magkänslan.
                                Upplevde att den malen som jag avlivade reagerade på medicinen och ville därför inte köra en extra gång. Upplevde dessutom att de stressades av det nakna karet trots malgrottorna. Så nu har jag släppt i dem i ett kar med god tillgång på vegetabilier. Bra eller inte. Det lär visa sig så småningom.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...