Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Jag beklagar Johnny

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Tack. Det är omtänksamt av dig.

      Det som bekymrar mig en del är faktiskt också att förvecklingen i tråden faktiskt kan avskräcka folk från att skaffa diskus. Skulle ju vara synd om tråden i sin helhet upplevs som mardrömmen om ett diskusakvarium.
      Nu verkar det ju inte vara så då det finns flera som entusiastiskt testar diskus för första gången.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jag har ju hobbyn för jag är fascinerad av liv, men upplever just nu mig bara ledsen och ganska splittrad.
        Tråkigt. Men som så många visa människor har sagt innan, döden är en del av livet, det är litegrann den som gör livet så häftigt, tyvärr.

        Vet hur du känner, det är lika tråkigt varje gång.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det slog mig just nyss att Tony inte pratade om en veckokur utan en tredagarskur med multicura och antispot för de 3 st. L200.
          De tre dygnen passerades nyss.....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Einarsson
            Tråkigt. Men som så många visa människor har sagt innan, döden är en del av livet, det är litegrann den som gör livet så häftigt, tyvärr.

            Vet hur du känner, det är lika tråkigt varje gång.
            Japp du har helt rätt i det du säger.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Du gjorde rätt Johnny! Oavsett hur det känns efteråt.... Discusen led förmodligen mer förut än nu... Men tråkigt ändå.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det slog mig just nyss att Tony inte pratade om en veckokur utan en tredagarskur med multicura och antispot för de 3 st. L200.
                De tre dygnen passerades nyss.....
                Tony brukar rekommendera att man kör 3 dagar och sen väntar 3-4 dagar, sen kör 3 dagar igen. För att vara säker.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Tony brukar rekommendera att man kör 3 dagar och sen väntar 3-4 dagar, sen kör 3 dagar igen. För att vara säker.
                  Ok. Multicuran ska ju ut efter 3 dygn. Så jag byter vatten nu. Men då ligger jag kvar på antispot under tiden och har i Multicura igen om 3 dagar.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Tack. Det är omtänksamt av dig.

                    Det som bekymrar mig en del är faktiskt också att förvecklingen i tråden faktiskt kan avskräcka folk från att skaffa diskus. Skulle ju vara synd om tråden i sin helhet upplevs som mardrömmen om ett diskusakvarium.
                    Nu verkar det ju inte vara så då det finns flera som entusiastiskt testar diskus för första gången.
                    Läsa man igenom denna tråd så inser man ju att det är inte ofta som det är dåligt utan det mesta är ju roligt och positivt i denna tråd. Sen kan det ju vara bra att läsa det negativa också så man får den sidan med och det är ju oavsett vilken art man har som man kan drabbas av sakar som du (dina fiskar) har drabbas av. Man är lite bättre rustat om något skulle hända när man har läst detta än om man inte visste något. Jag glömmer inte när jag skulle avliva ett par av mina silverhajar. Inte kul och jag visste inte hur man skulle göra då där ibte är många som skriver om det och jag bestämde mig också för att använda en kniv då det är snabbt över för fisken.

                    Så jag tror inte du ska tänka att det inte är bra utom tänk tvärtom. ☺
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Såg filmen en stund och tänkte sedan att sådär ska ingen behöva ha det. Tittade sedan på min diskusgrupp och såg den sjuka diskusen som ville äta men inte kunde eftersom han inte såg maten. Tog då beslutet att avliva den.
                      All heder till dig, du fattade rätt beslut.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Det finns ett gott skäl till varför framrutan är betydligt större än backspegeln. Det är helt enkelt nyttigast att hålla blicken på vägen framför oss men lite då och då blicka bakåt med syfte att göra den fortsatta resan så bra som möjligt. Tror bestämt att det kallas för erfarenhet .

                        Till skillnad från många så är du inte bara duktig på att själv ta till vara på händelser under din resa och formera dem till nya tankar och vägval utan du delar dessutom med dig av dessa på ett väldigt skickligt sätt så att även vi som läsare kan använda oss av dina erfarenhet i vår egen lilla backspegel utan att nödvändigtvis själv ha upplevt allt. Det är inte alltid jag håller med om vad du gör eller ditt resonemang (allt som oftast gör jag det) men det spelar ju faktiskt ingen roll eftersom din uppenhet gör att kunskapen hos läsaren ökar vilket torde bidra till en bättre förmåga att fatta rätt beslut.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                          Du gjorde rätt Johnny! Oavsett hur det känns efteråt.... Discusen led förmodligen mer förut än nu... Men tråkigt ändå.
                          Ursprungligen postat av Webo
                          Läsa man igenom denna tråd så inser man ju att det är inte ofta som det är dåligt utan det mesta är ju roligt och positivt i denna tråd. Sen kan det ju vara bra att läsa det negativa också så man får den sidan med och det är ju oavsett vilken art man har som man kan drabbas av sakar som du (dina fiskar) har drabbas av. Man är lite bättre rustat om något skulle hända när man har läst detta än om man inte visste något. Jag glömmer inte när jag skulle avliva ett par av mina silverhajar. Inte kul och jag visste inte hur man skulle göra då där ibte är många som skriver om det och jag bestämde mig också för att använda en kniv då det är snabbt över för fisken.

                          Så jag tror inte du ska tänka att det inte är bra utom tänk tvärtom. ☺
                          Ursprungligen postat av c90368
                          All heder till dig, du fattade rätt beslut.
                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Det finns ett gott skäl till varför framrutan är betydligt större än backspegeln. Det är helt enkelt nyttigast att hålla blicken på vägen framför oss men lite då och då blicka bakåt med syfte att göra den fortsatta resan så bra som möjligt. Tror bestämt att det kallas för erfarenhet .

                          Till skillnad från många så är du inte bara duktig på att själv ta till vara på händelser under din resa och formera dem till nya tankar och vägval utan du delar dessutom med dig av dessa på ett väldigt skickligt sätt så att även vi som läsare kan använda oss av dina erfarenhet i vår egen lilla backspegel utan att nödvändigtvis själv ha upplevt allt. Det är inte alltid jag håller med om vad du gör eller ditt resonemang (allt som oftast gör jag det) men det spelar ju faktiskt ingen roll eftersom din uppenhet gör att kunskapen hos läsaren ökar vilket torde bidra till en bättre förmåga att fatta rätt beslut.
                          Många kloka tankar och ett genomhärligt stöd. Hela situationen släppte greppet om mig efter det att jag skrev av mig och fick stöd och medkännande kommentarer. Så nu är det hela över. Tack för att ni tog er tid
                          Diskusarna flörtar och kampar i karet med god energi. Där kan man snacka om livsglädje. De är ju helt befriade från backspeglar
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tack. Det är omtänksamt av dig.

                            Det som bekymrar mig en del är faktiskt också att förvecklingen i tråden faktiskt kan avskräcka folk från att skaffa diskus. Skulle ju vara synd om tråden i sin helhet upplevs som mardrömmen om ett diskusakvarium.
                            Nu verkar det ju inte vara så då det finns flera som entusiastiskt testar diskus för första gången.
                            Fast för mig är det lite tvärtom. Jag har fram till nyligen tänkt Discus-hell no. Men när man får följa med på din resa så inser jag att det faktiskt i slutändan bara är fisk. De är inte några utomjordiska varelser som behöver silkesvantar, men som med all fisk behöver de rätt förutsättningar.

                            Jag har hela tiden trott att diskus kräver en hands on akvarist, men jag börjar mer och mer tro att de kräver en tänk jävligt mycket först, våga satsa och hands off akvarist. Men det kräver en respekt och en beslutsamhet för marginalerna är mindre än med många andra akvariefiskar.

                            I slutändan handlar det väl inte så mycket om att sprida själva diskushållningen. Men att vara med och skapa diskusägare som gör medvetna val. Och med det fyller ju tråden den ack så viktiga funktionen av spegel. Kan jag läsa det du skriver och sedan se mig själv med diskus. Ja, kanske.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Det finns ett gott skäl till varför framrutan är betydligt större än backspegeln. Det är helt enkelt nyttigast att hålla blicken på vägen framför oss men lite då och då blicka bakåt med syfte att göra den fortsatta resan så bra som möjligt. Tror bestämt att det kallas för erfarenhet .
                              Den där var oerhört bra Tommy!

                              Kram till Johnny!

                              Det jag tycker är så himla bra med denna tråd är just att man får se båda sidorna av myntet. Dessutom ett ypperligt sätt att lära sig (som läsare).
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Tack, Linda

                                Ja Tommy är lite som en gammal själ i en ung kropp faktiskt. Genomklok och obotligt nyfiken är en kanonkombo. Smart är han förresten också.
                                Senast redigerad av Bluewing; 23 March 2015, 06:51.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...