Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Hur vet man att butiksväxter inte har med sig någon skit in i akvariet?

    Dagens hjärnspöke levererat
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Hur vet man att butiksväxter inte har med sig någon skit in i akvariet?

      Dagens hjärnspöke levererat
      Jag tänkte på samma sak

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Hur vet man att butiksväxter inte har med sig någon skit in i akvariet?

        Dagens hjärnspöke levererat
        Nja, det vet jag inte om man kan säga att det är.
        Som svar på grundfrågan, så vet man inte det.

        Om vi går tillbaka till varför denna klorinbehandling utförts så beror det ju på tidigare beskrivet råd från Tony.
        Det är ju så himla dissekerat så det får räcka med det.

        Men jag tror inte att akvariet nu är sterilt.
        Jag tror inte att andra växter, fiskar eller vad som nu är eller har varit levande är sterilt.
        Det kan finnas sjukdomar eller mindre bra ämnen i det mesta som jag släpper ner i karet.
        Det förstår jag.
        När det gäller växter så skulle jag förstås kunna köra ett ständigt klorin-race och doppa växterna de 3-6 minuter som du pratar om innan.
        Men då förstör jag nog hobbyn fullständigt då den är normalt en källa till glädje och klorin ger inte de vibbarna.
        Sedan är det ju så att klorin inte dödar allt. Det har jag upptäckt. Så dina 3-6 minuter kanske inte fungerar alls för allt?
        3 uppnosiga Cladophora-tofsar som lyser trotsigt gröna har visat upp sig. Diverse malajer har börjat visa sig etc.
        Naturen är urstark.

        Så efter denna klorinbatalj så kommer jag att så omsorgsfullt jag kan styra om karet till ett naturligt långsiktigt synsätt där jag kan vila i det som händer i karet. I ett normalt kar så kan man introducera fiskar och växter utan att allt flippar ur direkt.
        Jag ser det mer som att jag haft otur och varit nybörjare med diskus. Nu börjar jag om som jag skulle ha gjort.
        Resten får liksom bara hända. Skit, sjukdomar. Jag tar det då. Är inte rädd eller så.
        Börjar diskusarna trots alla dessa åtgärder ändå se ut som vällagrade grevé-ostar med omfångsrika hål så får jag ta det då.

        Med andra ord tänker jag inte ha oro som mentor och ledstjärna framöver.
        Jag börjar bara om och testar ett annat upplägg, inget annat.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Nja, det vet jag inte om man kan säga att det är.
          Som svar på grundfrågan, så vet man inte det.

          Om vi går tillbaka till varför denna klorinbehandling utförts så beror det ju på tidigare beskrivet råd från Tony.
          Det är ju så himla dissekerat så det får räcka med det.

          Men jag tror inte att akvariet nu är sterilt.
          Jag tror inte att andra växter, fiskar eller vad som nu är eller har varit levande är sterilt.
          Det kan finnas sjukdomar eller mindre bra ämnen i det mesta som jag släpper ner i karet.
          Det förstår jag.
          När det gäller växter så skulle jag förstås kunna köra ett ständigt klorin-race och doppa växterna de 3-6 minuter som du pratar om innan.
          Men då förstör jag nog hobbyn fullständigt då den är normalt en källa till glädje och klorin ger inte de vibbarna.
          Sedan är det ju så att klorin inte dödar allt. Det har jag upptäckt. Så dina 3-6 minuter kanske inte fungerar alls för allt?
          3 uppnosiga Cladophora-tofsar som lyser trotsigt gröna har visat upp sig. Diverse malajer har börjat visa sig etc.
          Naturen är urstark.

          Så efter denna klorinbatalj så kommer jag att så omsorgsfullt jag kan styra om karet till ett naturligt långsiktigt synsätt där jag kan vila i det som händer i karet. I ett normalt kar så kan man introducera fiskar och växter utan att allt flippar ur direkt.
          Jag ser det mer som att jag haft otur och varit nybörjare med diskus. Nu börjar jag om som jag skulle ha gjort.
          Resten får liksom bara hända. Skit, sjukdomar. Jag tar det då. Är inte rädd eller så.
          Börjar diskusarna trots alla dessa åtgärder ändå se ut som vällagrade grevé-ostar med omfångsrika hål så får jag ta det då.

          Med andra ord tänker jag inte ha oro som mentor och ledstjärna framöver.
          Jag börjar bara om och testar ett annat upplägg, inget annat.
          Klok som en bok!!!

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Håller med, låter klokt
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Hittade lite rötter och leka med
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425927816.289629.jpg
Visningar: 1
Storlek: 298,4 KB
ID: 2166648
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425927828.019397.jpg
Visningar: 1
Storlek: 261,0 KB
ID: 2166649
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425927837.499820.jpg
Visningar: 1
Storlek: 224,4 KB
ID: 2166650
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Läckert

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Men nu har jag fått till det som att jag tänkte dvs. jag har ända sedan jag såg hur diskusarna levde i det fria tänkt på hur detta skulle kunna skapas i akvariet. Nu har jag fått det på mitt sätt så att det finns rötter och stockar med luftiga utrymmen emellan och pintjockt med malgrottor under så att både malar och diskus ska trivas och kunna stressa ner. Så här blev det efter ett testande hela kvällen:
                  Senast redigerad av Bluewing; 11 March 2015, 04:48.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • tonpet
                    • February 2008
                    • 469

                    Tjusigt Johnny, du får alltid till det med sån härligt djup.
                    Dina diskusar kommer inte sakna deras förra boende, när dom fått komma i detta diskusvänliga inredning.
                    Där ser man, kommer oftast ut nått gott av allt elände man måste igenom ibland.
                    Juwel Rio 300, Diskus
                    "Sluta vara den du var och bli den du är"

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Det där blev toppen Johnny :-)

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Du tar dig igenom detta och fixar ett ännu snyggare akvarium. Tummen upp på det!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Kul att ni gillade det. Är själv tvärnöjd faktiskt. Nu kommer ju växterna att mjuka upp det hela efter ett tag, men tanken är ett kar med mycket öppna ytor med bra cirkulation men ändå skuggor och skydd. Alla mopani är urplockade och får vila i förrådet tills de kommer till användning. Det som inskaffades var 3 större mangrovestycken som är mixade i inredningen på vänster sida.

                          På onsdag kväll/torsdag förmiddag flyttas diskusarna tillbaka samt P. Albomaculatus och Guldancistrus. Corysar är portade i detta kar då jag tycker att de inte verkar må bra i längden runt 30 grader och då lätt drar på sig sjukdomar. Så jag tycker nog egentligen inte längre att Corysar passar i ett diskuskar. Men det är jag det.
                          Höjer du t.ex. tempen för en värmebehandling så dör ju både corysar och de flesta tetrorna.
                          Men det är klart. Jag har pratat med folk som håller diskus i 27 grader och de har aldrig varit sjuka. Men nu får jag se till vad just jag klarar med dessa diskus.
                          Fick rådet av Mats att vänta med nyinsläpp ett bra tag vilket jag ska hålla men det blir ju ändå några L200 som kommer att hamna i detta karet så småningom. De är ju vinsten för akvarietävlingen tidigare och de kommer nästa onsdag. De kommer den första tiden (3-4 veckor) att observeras i karantänkaret så att de inte för med sig någon skit in i karet och att de äter som de ska etc.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Jag har aldrig haft problem med Cory i 30 grader, de har ju lekt hela tiden, det är ju den överlägset vanligaste kompisfisken till diskus och nästan alla har corys till diskus. Vad bygger du din uppfattning på? På vilket sätt mår de dåligt?

                            Mina har även överlevt värmekurer utan problem, sålänge man har syresättning med luftpump.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Faltaren
                              • July 2005
                              • 1453

                              Mycket snyggt 😀
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Jag har aldrig haft problem med Cory i 30 grader, de har ju lekt hela tiden, det är ju den överlägset vanligaste kompisfisken till diskus och nästan alla har corys till diskus. Vad bygger du din uppfattning på? På vilket sätt mår de dåligt?

                                Mina har även överlevt värmekurer utan problem, sålänge man har syresättning med luftpump.
                                Ok. Ja du kanske har rätt. C. Duplicareus har ju inte haft det problemen som jag hade med en grupp (troligen VF) Corydoras Rabauti. De har haft skumma symptom konstant. De får konstiga vita bulor som inte är svamp utan är som hårda. Tumörer kanske. Min aning är att det är dessa som dragit in skit i karet och de var de som jag hade som inkörsfisk. De var ju 30 från start. Det kanske är fel av mig att tänka på Corydoras generellt. Ska fundera vidare på Duplicareus. Sedan tycker jag du ska kolla din inkorg. Skickade PM.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...