Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Det blev ju asbra Johnny.

    Pepp på den!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Få sånt av dig Mathias som gör så snygga inredningar är ju nästan generande Men tack!
      Senast redigerad av Bluewing; 10 March 2015, 10:47.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ok. Ja du kanske har rätt. C. Duplicareus har ju inte haft det problemen som jag hade med en grupp (troligen VF) Corydoras Rabauti. De har haft skumma symptom konstant. De får konstiga vita bulor som inte är svamp utan är som hårda. Tumörer kanske. Min aning är att det är dessa som dragit in skit i karet och de var de som jag hade som inkörsfisk. De var ju 30 från start. Det kanske är fel av mig att tänka på Corydoras generellt. Ska fundera vidare på Duplicareus. Sedan tycker jag du ska kolla din inkorg. Skickade PM.
        Haha , läst pm nu. ;D Jag har trilieatus corys också ska sägas. det kan ju skilja från art till art som du säger.
        350L Diskus

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          Sådär Johnny nu har du ju ett redigt diskus akvarium på G , dom kommer att stormtrivas i sitt nya hem det ser jag för amför mig redan nu
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Faltaren
            Mycket snyggt 
            Ursprungligen postat av tonpet
            Tjusigt Johnny, du får alltid till det med sån härligt djup.
            Dina diskusar kommer inte sakna deras förra boende, när dom fått komma i detta diskusvänliga inredning.
            Där ser man, kommer oftast ut nått gott av allt elände man måste igenom ibland.
            Ursprungligen postat av Inger H
            Det där blev toppen Johnny :-)

            //Inger
            Ursprungligen postat av woodlund
            Sådär Johnny nu har du ju ett redigt diskus akvarium på G , dom kommer att stormtrivas i sitt nya hem det ser jag för amför mig redan nu
            Kul att ni tycker det blev ok
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • fiskeheladan
              • February 2015
              • 85

              Ser jävligt bra ut, skönt att du tog dig igenom allt det tråkiga och inte gav upp. Tummen upp!

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Ursprungligen postat av fiskeheladan
                Ser jävligt bra ut, skönt att du tog dig igenom allt det tråkiga och inte gav upp. Tummen upp!
                Ja jag har tyckt att det har varit jobbigt att byta lite vatten varje dag, och även om det har varit en del pyssel med det så är det ju inte ens hälften så mycket arbete som du har lagt ned den senaste veckan.
                Vi är garanterat många som är duktigt imponerade av det hästjobb som du har lagt ned på dina discusar.




                Edit: stavfel pga för stor tumme!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Tack Jesper! Himla skönt med stöd oavsett hur det går
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Nu hade det ju varit kanon om samtliga diskusar bajsade normalt och inte såg ut som om de av misstag hamnat i en hålslagningsapparat efter deras medicinering med flagellol. Nu gör de inte det vilket antyder att flagellol inte gjort jobbet alternativt att det kommer att hända magiska saker under sista dygnet nu tills medicineringen är färdig efter de 7 dygn som gäller för maxmedicinering alternativt att de är friska men att de inte syns än på sår och hål.
                    Så om de fortfarande inte är fullt ok så förutsätter jag att de har lägre halter av flagellater och kommer att sätta tillbaka dem till diskuskaret och övergår till ett långsiktigt hanterande av problemet dvs. maximalt rent vatten,god kvalité på mat gällande vitaminer, mineraler och protein.Räknar då med att problemet successivt ebbar ut dvs. att de så småningom blir allt mer friska.
                    Så hur som helst så släpper jag tillbaka dem i karet inom 1-1 1/2 dygn.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Nu kan jag ju inte ett smack om discus men tror att du resonerar helt rätt. Det är ju ingen lätt sjukdom som dom har gått igenom. Och även om de är botade så kan det inte synas direkt då deras kropp har fått ordentligt med "stryk".

                      De behöver återhämtning och med de åtgärder som du nämner så är jag säker på att dom får det

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av fiskeheladan
                        Ser jävligt bra ut, skönt att du tog dig igenom allt det tråkiga och inte gav upp. Tummen upp!
                        Tack du
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Nu kan jag ju inte ett smack om discus men tror att du resonerar helt rätt. Det är ju ingen lätt sjukdom som dom har gått igenom. Och även om de är botade så kan det inte synas direkt då deras kropp har fått ordentligt med "stryk".

                          De behöver återhämtning och med de åtgärder som du nämner så är jag säker på att dom får det
                          Tror nog det finns flera gemensamma nämnare mellan rockor och diskusar förutom formen dvs. att långsiktig hälsa skapas genom god skötsel och bra näring. Så det ska bli härligt att få hem dem igen. Tack till dig och alla er andra för ett fantastiskt pepp!!! Vilka härliga människor ni är
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tror nog det finns flera gemensamma nämnare mellan rockor och diskusar förutom formen dvs. att långsiktig hälsa skapas genom god skötsel och bra näring. Så det ska bli härligt att få hem dem igen. Tack till dig och alla er andra för ett fantastiskt pepp!!! Vilka härliga människor ni är
                            Kan bara säga, detsamma

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Hade ju tagit ledigt för att dra till Tandådalen i morgon. Men väljer att vara hemma och vadda (Vård Av Diskus). Karet är så sterilt och husse en kycklingmamma så semestern blir att kolla till sina diskusar med en god öl ibland samt sitta på altanen och grilla
                              Det häftiga är att min kvinna förstår helt och fullt. Hon t.o.m ler rart när hon förstår skälet. Är inte det äkta kärlek så säg? [emoji173]️
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Efter att ha varit gift, och skild två gånger vid 37 års ålder så har jag för mig själv svårt att tro på äkta kärlek.
                                Men jag är helt säker på att du har hittat den

                                Kommentar

                                Arbetssätt...