Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Finns många som använder det innerfiltret som är med. Blåvinge gör det men har även kompletterat med ett ytterfilter vilket kan vara ett bra alternativ.

    Men annars är det bara anpassa fisklasten efter filterkapaciteten så om du inte tokfyller karet med fisk så funkar det säkert utmärkt.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Du har köpt ett alldeles utmärkt akvarium och filtret är samma som jag har i mitt Juwel Vision 180. Varför han/hon säger så har jag ingen aning om. Börja köra med det filtret du har (som är ett riktigt bra och lättskött filter). Vill du ha mer fart i det så kan du lätt byta pumpen i det och få nästan dubbla effekten. Vilket är en kostnad på ca 400:-.
      Men börja med det du har. Tror du kommer att bli nöjd pumpen är anpassad för ditt akvarium och döljer ju doppvärmare och annat. Planterar du en växt en bit framför eller en rot etc. så syns den inte alls. Dessutom behöver du ju inte oroa dig för läckande slangar etc. då filtret är i akvariet.
      För mig så låter han säljsugen mera och då känns det lite oseriöst. Skillnaden är om du själv varit missnöjd innan med filtret och ville byta. Vi är många i forumet nya som erfarna som kör med det filtret.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av KJE
        Helt klart! Vad kallas den färgen?
        Blå-Turkos. Sedan skall de också vara av formen Altum Flora (dvs. lite mer byggda på höjden) vilket jag inte kan se direkt men det är å andra sidan helt ok
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Finns många som använder det innerfiltret som är med. Blåvinge gör det men har även kompletterat med ett ytterfilter vilket kan vara ett bra alternativ.

          Men annars är det bara anpassa fisklasten efter filterkapaciteten så om du inte tokfyller karet med fisk så funkar det säkert utmärkt.
          Jag har bytt pumpen mot en starkare då jag har mycket fisk i akvariet. Testade att ha ett extrafilter men akvariet står så till att alla ljud förstärks så det är enbart Juwelfiltrets filter som fått hustrugodkännande (hon har hörsel som en fladdermus deluxe turbo) Så JBL-filtret som lät som en mixer mini åkte tillbaka. Så det är bara Juwels eget i det karet igen.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Haha jaså, det fick inte bo kvar. Det hade jag missat.

            Men ja, akvariet är det verkligen inget fel på. Det är bra pölar Juwel gör.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Nu ni! Filmat min Panaqolus Albomaculatus och när en av mina Diskusar kollar in honom
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • TommySt

                • January 2014
                • 208

                Ursprungligen postat av TommySt
                Du behöver inte göra det, ta foton nu. Min undran var om du hade fångat någon gavel på BTN-modul (alltså innan du sågat) på bild under tiden du byggde.

                Kanske kan det vara så som du skriver, att just Diskus blir obekväm av spegeleffekten.

                Min andra poäng, förut den enorma Djupeffekten en spegel skulle ge, var att "komma undan" det faktum att Slimline "bara" finns i 3 utföranden - d v s att kunna ha helt unika sektioner/utseende, ingen upprepning.

                När karet väl har kommit igång, växtligheten, så är det väl å andra sidan inte sådant jättefokus på bakgrunden som man sitter och funderar på när man i förberedelsefas önskar optimera det mesta...
                En månne dum fråga såhär vid midnatt... Avseende vad Slimline Amazonas föreställer. Förenklat uppdelat; Gråa partier resp Bruna partier. De Gråa avser stubbar från träd som knäckts (i Amazonasfloden...) men blir osäker på vad de Bruna partierna avbildar? Rötter. Andra sorters träd/stubbar?

                Vet ju att BTN är både autentiskt och välgjort, så detta är säkert 100 genomtänkt oxå.
                Using Tapatalk

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Härligt, Johnny! Fin film!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Härligt, Johnny! Fin film!
                    Tack Mats. För mig är det ju som att ha filmat snömannen då det är det längsta jag sett mon Panaqolus. Förstår att andra inte gör vågen direkt. Men det kändes som att det borde varit tidningsrubriker nu på morgonen. Sedan är det ju bild/film nr. 537 på samma fiskar så variationen är ju inte stor i denna tråd avseende bildmaterialet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av TommySt
                      En månne dum fråga såhär vid midnatt... Avseende vad Slimline Amazonas föreställer. Förenklat uppdelat; Gråa partier resp Bruna partier. De Gråa avser stubbar från träd som knäckts (i Amazonasfloden...) men blir osäker på vad de Bruna partierna avbildar? Rötter. Andra sorters träd/stubbar?

                      Vet ju att BTN är både autentiskt och välgjort, så detta är säkert 100 genomtänkt oxå.
                      Du får nog se det som bark som är utrullad på metervara. De träd som som finns i Amazonas har en sådan yta. Slimline ser ju ut som en vägg oavsett vilken typ av Slimline den väljer om du ser en stor yta. Tanken är ju att du ska se glimtar av den och att det då är ett gigantisk träd du ser en liten bit av. Så det är inte som du ser det massa avbildade stubbar utan tänk mera att det står ett träd där som är 1,50 brett och att du bara ser barken på det.
                      Vill du ha mer djup i bakgrunden så ta hellre en Rocky som passar i alla kar. Läs i Ansjos 720 Liter Akvastabil tråd. I slutet av den i inlägg 1067# har anders en bild på sitt kar. Men då tar det av djupet i karet.
                      Senast redigerad av Bluewing; 04 February 2014, 05:17.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Nu ni! Filmat min Panaqolus Albomaculatus och när en av mina Diskusar kollar in honom
                        http://www.youtube.com/watch?v=VHuzhuW8_U4
                        Kul att du hann filma så vi fick se din nyfikna Diskus också

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Jag tror det är lite Flatcoated Retriver i dem. Allt är ju så himla spännande för dem, mina Diskus Retrievers.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Jag tror det är lite Flatcoated Retriver i dem. Allt är ju så himla spännande för dem, mina Diskus Retrievers.
                            .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              Tittade på den häftiga filmen med nyfiken Diskus, nu förstår jag vidden av Diskus, det är ju en jättefisk!! Trodde den var en 7 cm, har aldrig sett dem i relation till annat. Förstår att denna nya förälskelse blir ett långsiktigt projekt. Att det inte är en nybörjarfisk är givet men vad skiljer sig i skötseln av Diskus jämfört med andra fiskar? Vad är svårast? Finns det lättare sorters Diskus som man kan börja med?
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Juni
                                Tittade på den häftiga filmen med nyfiken Diskus, nu förstår jag vidden av Diskus, det är ju en jättefisk!! Trodde den var en 7 cm, har aldrig sett dem i relation till annat. Förstår att denna nya förälskelse blir ett långsiktigt projekt. Att det inte är en nybörjarfisk är givet men vad skiljer sig i skötseln av Diskus jämfört med andra fiskar? Vad är svårast? Finns det lättare sorters Diskus som man kan börja med?
                                Först så kan jag säga direkt att det inte finns någon lättskött Diskus. Men välskötta Diskusar är lättskötta. Diskusar kräver en riktigt bra blick för att kunna sköta dem väl.
                                Där är egentligen det mesta sagt.
                                Diskusen lever naturligt i miljöer som gör att den inte är så tålig gällande olika sjukdomar. Den är också lättstressad om förhållandena är fel i akvariet gällande vattenkvalité, foder, inredning etc. Under stress så blir den ännu lättare sjuk.
                                Diskusen har alltid sjukdomar latenta dvs. de ligger på lur i kroppen men bryter ut om fisken får sämre immunförsvar.
                                Den är svårast att hålla som ungfisk dvs. billig i inköp och lättast som vuxen dvs. dyr i inköp.
                                Som ung behöver den ha mat 4-6 ggr per dag om den ska utvecklas rätt och inte bli deformerad eller sjuk.
                                Vattnet måste vara i toppenkvalité. Fodret likaså. Den visar tecken på sjukdom på lite egna sätt såsom att avföringen blir vit, den kan sluta andas med ena gälen, den kan börja hosta, få prickar etc. etc. Så sköter man den fel är den extremt svårskött. Sköter du den rätt så är den hyggligt lättskött.
                                Den kräver hög temperatur på 27-30 grader för att må bra vilket de flesta andra fiskar och växter tycker är för varmt. Temperaturen gört också att ett sjukdomstecken till allvarlig sjukdom kan gå fort.
                                Det där var en liten teaser bara
                                Men åter igen för de kunniga personerna här i forumet så är nog den efter en en inkörningsperiod inte så svår (för dem).
                                Tycker du att det ändå verkar intressant så börja gärna med Diskus tidigast när du haft dina fiskar i några år minst och känner att du börjar kunna det lite grann. Läs in dig på dem innan gällande allt de kräver och börja spara pengar i tid i så fall.
                                Men det är absolut ingen fisk du börjar med. Nyfiken på avlägsna släktingar? Välj någon lättskött ciklid som t.ex. Palettciklid som är trevlig och gör att du vänjer dig vid släktet lite.
                                Men fråga på du annars.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...