Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av TommySt
    Tack för välkomnandet! Det har hänt en del - med det ”digitala” stödet - sen jag senast var aktiv akvarist! Tänker på den här sajten och forumet - vilket, precis som i andra sammanhang, ju är en fantastisk möjlighet till erfarenhetsbyte och informationsinsamling.

    Inser att jag sannolikt kommer att utnyttja ditt erbjudande flera ggr (om att höra av mig)...
    Har inte mer än sneglat i den här tråden än. Ser att den närmar sig 2 300 inlägg!
    Av det jag hunnit skumma kring hur mkt energi och engagemang du lägger på din akvariehobby så blir jag nog matt...
    Är själv inte igenom barn/föräldrar-fasen ännu på flera år och tillsammans med villaägandet och förvärvsarbetandet så får jag lägga mig på en mindre ambitiös nivå. Men för varje dag som går så kommer vi ju alla närmare pensionärsfasen - och det gäller ju att äntra den med stor och gedigen erfarenhet! Å där kommer ju då inte minst akvariehobbyn in!

    Jag tackar för kommentaren kring BTN vs Juwels bakgrunder, det är säkert långt mer än en subjektiv uppfattning. Själv har jag inte sett dem in reality. Det som lockade mig var deras Rotmodul. (Egentligen är det ju BTN:s stora alla vill ha... Den som har en jätterot och passar i 2-meterskar - och/men som tar grymt mkt av simutrymmet.) De du har skall ju vad förstår också efterlikna träd och utan att ha badat i Amazonasfloden så kan man kanske gissa att det ser ut ungefär så.

    Lösningen du skapat för täckning av filtret verkar ju kanon. I mitt fall kommer det att vara insyn från gavlarna också så att helt och hållet gömma förekomsten av filtret blir ju inte möjligt (svart i hörnet, sett från gaveln). Har ingen hundra-koll på Juwelfiltret men då förstår jag att insuget sker upptill. Betyder det att utblåset är nedtill, vid botten?

    Själv har jag (som jag lagt ut i en annan tråd) önskemål om att nyttja ett s k Cyclo (tillverkare Dennerle) till den CO2-anläggning som "ligger och väntar" (bland div andra tillbehör sen det senast begav sig, 2005). Den skall anslutas till utblåset och är en ganska lång (hög) historia vilken har sugkoppar d v s är tänkt att monteras mot glas. Efter dialog med Juwels Kundtjänst så har jag förstått att DE inte har ngn adapter som passar mellan deras filter och nämnda cyclo. Utgår från att det går att hitta på marknaden, eller tillverka själv. Frågan kring utblåsets placering m m blir alltså relevant för mig, även ur den här aspekten.

    Sen förstod jag att du kompletterat med ytterligare ett filter. Jag hoppas inte behöva det men hur har du då placerat/dolt utblås och insug för det filtret?

    Vad gäller BTN-modulerna så antar jag då att du då har köpt vardera en av http://backtonature.se/sv/slimline-a...0b-50-x-55-cm/ och http://backtonature.se/sv/slimline-a...0c-20-x-55-cm/ samt två av http://backtonature.se/sv/slimline-a...0a-50-x-55-cm/? (Intressant att de är markerade som "New" för om jag förstått det rätt så är det ett tag sedan du skapade ditt undervattenslandskap?)
    Jag håller med om att forumet som så är helt fantastiskt som resurs och kontaktpunkt. Mixar du dessutom med Diskusforum om du nu skulle fastna för Diskus och Ciklid.org och Plantswap så har du heltäckande kanaler. Även om du nu har barn och annat så om man räknar med att du blir 96 (vilket är min egen plan) så har du ändå gott om tid att förkovra dig i ämnet så att säga
    Juwel filtret har insug upptill på framsidan och ett på bakre vänstra sidan ca 6-7 cm från botten och ett mitt på högersidan (mot glaset). Dessa insug samverkar sedan för att ta in vattnet optimalt. Utblåset är placerat högt uppe på filtrets vänstra sida mot baksidan till.
    Jag har sedan insug med Eheim förfilter på akvariets bakre del av vänstra sidan, men det är öppet men dolt bakom rot och växter. Det går sedan till ett Eheim 2075 som via strilrör strax under ytan skapar en mjuk vattenrörelse mot mitten.
    Dessa filter räcker bra för att skapa stora vattenrörelser men inga direkta strömmar.

    När det gäller BTN Amazonas så stämmer det precis med de du beskrivit. En av dessa modulers överblivna bit räckte precis till att tillverka maskeringen på filterlådan.D
    Denna mix av filter är jag helnöjd med. Ska du ha Diskus så räcker det inte med Juwels innerfilter enbart. Fördelen med 2 filter är ju också att om du gör rent det ena så ger fortfarande det andra optimal nitrifiering.


    Du vill ju ha maximalt dold teknik. För mig så räcker det att den är dold. Därför har jag olika växter som skapar de skydd som behövs. Döljer du insug rejält så är ju risken att det begränsar upptagningsområdet också. Jag har dessutom en streamerpump som "sopar" skiten mot det ena filtret regelbundet. Så jag slamsuger bara på ett ställe i samband med vattenbyte. Jag vill dessutom ha frisk mulm (sunt komposterat växtavfall) som bidrar till en optimalt växtmiljö. De 20 Rostpansarmalarna vispar också upp diverse överdrivet skräp. Dessutom har jag en jättekoloni med Körsbärsräkor som putsar växter och äter div skräp.

    Det var väl allt just nu
    Senast redigerad av Bluewing; 26 January 2014, 21:11.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      I Diskuskaret så är det lugnt och harmoniskt. Händer inte så mycket nytt egentligen. Ett par leker varannan vecka konstant. En av hanarna får ibland som ljusa små fläckar på stjärtfenan (det är bara han) men dessa kommer och går så det leder inte till några åtgärder alls. Av något skäl så har alla blivit extremt matglada och äter numera allt. De har varit lite kinkiga med vissa fodersorter. Men efter det att jag åkte på semester i 10 dagar och de bara fick matt vid ett tillfälle i mitten så har spärren släppt. Känns nästan som om det är riskabelt att tappa en mutter i akvariet då den skulle kunna bli slukad.
      Hade jag vetat detta hade de fått en veckas bantningskur tidigare Men det sköna med denna erfarenhet är ju att jag inte är rädd för att lämna dem i kortare perioder. Jag matar upp dem lite extra sista veckan innan jag åker. Sedan klarar de sig utmärkt.

      Försöker balansera gödningen i akvariet så det blir till växterna men inte till algerna. Så när det funkar optimalt så märker jag att jag i stort sett inte behöver skrapa rutorna men att växterna ändå tar fart. Kör jag gödningen konstant varje vecka så hinner inte växter såsom Anubias inte ta upp näringen och då blir det lite mycket alger på bladen. Gör jag som nu blir det en balans känns det som. Så just nu är jag extremt nöjd med karet och det ligger ett leende inombords konstant så fort jag är i närheten av karet.

      Det är så lätt att ens självkänsla och mående följer akvariernas formkurva, kan jag känna. Men när man har ett inre lugn så är det lättare att se lugnt på det som händer i karet. Men nu vet jag att lugn och lycka kan vara temporärt. Det kan hända nåt med dem i morgon likaväl. Men då är det kanske viktigt att njuta av det goda när det är bra och ta eländet när det väl kommer. De enda som är helt bekymmersfria är väl folket som ligger på kyrkogården egentligen. Så att oroa sig etc. är väl ett tecken så gott som något att man är vid liv Menar inte detta som ett tungsint inlägg utan tvärtom faktiskt Det kanske är lättare att trivas med livet om man accepterat att man inte kan abonnera på lyckan. Tänker lite lika om mina akvarium vare sig de har sjukdomar eller är galna av husselycka (som mina Diskusar helt uppenbart är).

      Tänk vad en Latte tidigt på morgonen kan få tankarna att snurra iväg.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Läser om lycklig husse med ett leende på läpparna .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          OK, tack.

          Jag har fått en delvis ny idé. När det senast begav sig och jag inredde ett 720-kar (vi talar -96/-97 och med försörjningsplikt endast för mig själv allena) så skapade jag en bakgrund med hjälp av frigolit, färg och torv. Jag skapade då extra djup i karet genom att i mitten av karet (bakgrunden) limma fast en spegel. Det var ett gammalt tips jag hade mig - minns att jag läst om det i någon av farsans gamla akvarieböcker från 70-talet.
          Vet inte hur vanligt det är att man bygger med den ingrediensen idag men jag tror på tanken. I så fall är det i mitten av karet (limmad på baksidan av glaset/karet - förra gången gjorde jag det på insidan vilket gav vissa bekymmer med tiden) och då med 1 av nämnda antal Slimline/BTN/Amazonas färre. Jag antar (tycker att det verkar så på bilder på BTN:s hemsida) att ytterkanterna på dessa bakgrunder inte är fula, d v s att de tål att beskådas och inte kräver injackning med annan - och avslut mot gavelglas?
          Using Tapatalk

          Kommentar

          • TommySt

            • January 2014
            • 208

            Ursprungligen postat av KJE
            När det gäller bakgrunder med rot så hade jag tidigare i mitt tidigare 250-litersakvarium en bakgrund från Aquael som också hade en ganska stor rot i mitten och sen klippor/stenar runt den, mycket billigare än Back to Nature men ändå med ett mera realistiskt utseende än Juwels Rot. Bakgrunden finns bland annat på Cyberzoo.se
            OK. Kollade på cyberzoo.se men hittar ingen sådan bakgrund, Aquael.
            Using Tapatalk

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av TommySt
              OK. Kollade på cyberzoo.se men hittar ingen sådan bakgrund, Aquael.
              Tyvärr så verkar jag ha blandat ihop namnen Den heter Ekol och finns här: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/in...kgrunder/ekol/ Den jag köpte heter Standard

              Ser dock ut som om priset blivit nästan fördubblat sen jag beställde i somras
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ett förslag Tommy är att du nu startar en projekt-tråd för ditt kommande kar. Du kan ju en hel del sedan tidigare och just nu verkar ju hjärnan gå varm hos dig, vilket är riktigt kul Nu sprider du ju du dina planer som intressanta inlägg på flera ställen i Zoopet, vilket är helt ok. Men när man som du, verkar vara på väg att utveckla en egen stil och på sikt en egen magkänsla så är det bra för en själv att ha dessa tankar samlade i sin projekt-tråd som då på sikt blir som en kreativ dagbok. Det hjälper dig att "zooma in" på det som blir dina kommande planer på ett allt bättre sätt. Sedan kan du spåna runt i andra trådar som du gör. Men knyt ihop det någonstans så att säga.
                Detta innebär inte att du stör eller så i tråden utan det är mera för din egen skull. Jag tror att du landar i ditt tänk snabbare så.

                Kollar man runt i trådarna så märks det ofta att varje projekt-tråd som levt ett tag får som ett eget liv. I samband med det märks det att den akvaristen hittat sitt eget förhållningssätt till hela hanteringen. Det som händer då är ju att ens egen blick och magkänsla för vad som sker i akvariet kommer successivt allt mer inifrån en själv. Grunden för en god fiskhållning ligger nog ofta i att den blicken hittas. Dessutom fungerar ju hjärnan så att den inte riktigt vet vad den håller på med förrän man berättar det för andra i text eller tal. Så man kickar igång skallen ju mer man öppnar den så att säga.


                Jag har så himla svårt att hålla mig från att dra iväg i svaren. Inte mycket att göra åt
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • TommySt

                  • January 2014
                  • 208

                  Egen projekttråd... tja, kanske det. Får fördjupa mig, tänka till kring det vid tillfälle.

                  Har du ngt minne kvar som kan ge svaret på: "...Jag antar (tycker att det verkar så på bilder på BTN:s hemsida) att ytterkanterna på dessa bakgrunder inte är fula, d v s att de tål att beskådas och inte kräver injackning med annan - och avslut mot gavelglas?"
                  Using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ja du. Att jag inte sade något tidigare får väl erkännas bero på att jag inte förstod frågan. Vill du veta om BTN är fula sedda från sidan så är svaret ja. De flesta limmar med svart silikon eller fixar svart plastfilm på karet så det maskerar det hela, men jag gör inte så utan tycker det ser helt ok ut. Men folk är olika. Det där med smak....
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • TommySt

                      • January 2014
                      • 208

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ja du. Att jag inte sade något tidigare får väl erkännas bero på att jag inte förstod frågan. Vill du veta om BTN är fula sedda från sidan så är svaret ja. De flesta limmar med svart silikon eller fixar svart plastfilm på karet så det maskerar det hela, men jag gör inte så utan tycker det ser helt ok ut. Men folk är olika. Det där med smak....
                      Yes, det var det jag menade.
                      Jag såg oxå det med svart plastfilm (på BTN:s hemsida) och månne kan det bli aktuellt i mitt fall. (Vid en pumphuvuds-/cyclolösning i en skapad hörna.)
                      Frågan nu var ställd utifrån tanken om en spegel i mitten, en lösning som inte ger en heltäckande/sammanhängande bakgrund. Kanske kan mörk silikon trolla bort den fula kanten som man då ev kan komma att skönja (bakom växter). Lite svårt att se hur det ser ut när man tittar på fotona på BTN:s hemsida. Du råkar inte ha någon bild som är tagen från sidan, innan eller under tiden som du byggde?
                      Hur tjock är förresten Slimline?
                      Using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Om jag hinner ta en bild ikväll innan jag avnjuter en IPA så kan du få se hur det ser ut. Jag kan då också kolla tjockleken om jag nu kan få undan alla nyfikna Diskusar förstås

                        Eftersom jag själv på ett obegripligt sätt börjar bli gubbe så har jag minnen från de olika knep och tricks man använde sig av förr såsom lådor bakom karet, speglar etc. Det jag är tveksam till är vad det kommer att innebära för Diskus om det är det du vill hålla? Min undran är mera om det stressar fisken med en upplevelse av rörelse. De (diskusarna) vill ibland backa undan i sitt revir och dras då till ostörda platser i karet. Men detta är bara en magkänsla.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          Trodde vi hade frångått det där med speglar och lådor till förmån för djupare kar?
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Du menar att de du har och Mats planerar? Ett så stort kar att mitt 450 blir ett nano?
                            Tycker det snarare är lite läckert att tänka vidare med inredningen för att se vad som funkar. Hemma hos Kjell så har ju han ett kar med Prinsessor där BTN bakgrunden lämnar en glipa och där han bara ställt en skiva där bakom som man ser genom glipan. Karet känns plötsligt dubbelt så djupt. Tycker det blev helläckert.
                            Det jag vänder mig emot gällande speglar är att den förstärker det en fisk sänder ut och gällande Diskus undrar jag om det är så lyckat. Men hål i bakgrunden, lådor och annat känns ju nästan som nytänk då de flesta av oss har heltäckande bakgrunder.
                            Om man nu inte har lust eller plats eller pengar att ha ett kar på 1500 liter och uppåt byggt på bredden förstås.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Hemma hos Kjell så har ju han ett kar med Prinsessor där BTN bakgrunden lämnar en glipa och där han bara ställt en skiva där bakom som man ser genom glipan. Karet känns plötsligt dubbelt så djupt. Tycker det blev helläckert.
                              Det här blev jag nyfiken på, men jag fattar nada.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Det här blev jag nyfiken på, men jag fattar nada.
                                Han har liksom två "rum" i karet och begränsad insyn i det bakre, ser skitcoolt ut! Har för mig att det var någon lite fläskigare bakgrund som avdelare och en slimline som bakgrund.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...