Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Har inte tid eller ork, all kraft går till arbete sedan i vintras.
    Men jag klagar inte, det är roligt jobb, men man måste prioritera går inte att göra allt samtidigt.
    Du får göra som jag, Maths - tjôta hål i huvudet på folk, trots noll akvarieverkstad i stugan!
    När jag får ordning på mina grejer skall jag sluta störa i trådarna och gagga i min egen!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Du får göra som jag, Maths - tjôta hål i huvudet på folk, trots noll akvarieverkstad i stugan!
      När jag får ordning på mina grejer skall jag sluta störa i trådarna och gagga i min egen!
      ...hoppas jag verkligen inte, att du tänker göra.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        ...hoppas jag verkligen inte, att du tänker göra.

        //Inger
        Det blir mycket Bryzell i trådarna när jag inte har min egen att dôna i... Men någon liten grej här och var lär det nog bli!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av c90368
          Vad kul att det går en Discus våg över Zoopet igen, det var ett tag sedan.

          Jag är med och läser någon gång i veckan, men har inte mycket/något att tillföra numera, mina kar kar går på verklig sparlåga.
          Men det är ändå trevligt när du tittar in. Hade ju själv en dipp på 15 år
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Du får göra som jag, Maths - tjôta hål i huvudet på folk, trots noll akvarieverkstad i stugan!
            När jag får ordning på mina grejer skall jag sluta störa i trådarna och gagga i min egen!
            Nu har väl ändå huvudsäkringen gått när du säger att du stör i trådarna . Tycker det är en del av Zoopet att man "lägger sig i" i andras trådar. Så här är åsikter och gagg alltid välkommet
            Senast redigerad av Bluewing; 22 May 2013, 21:12.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Var och hämtade ut bänken till akvariet nu. Stod 57 kg på paketet vilket fick bli som en generalrepetition att få upp till övervåningen. Det kändes tyngre än det var eftersom fingrarna gled på den där djäkla kartongen. Tur att svågern bygger innerväggar och är urstark.

              Så min fråga är denna: Håller ett akvarium att lyftas från gaveln och rakt upp så att säga. Att man tar det med kortsidan ned? Håller glaset för det? Vi funderar på att ta av emballaget för att få ett smidigare lyft i trappan. För om vi ska ta 89 kg med en kartong som fingrarna glider på blir det lite segt.
              Vi måste ta det så för att kunna följa spiraltrappan.

              I morgon kväll skruvar jag ihop bänken så att det bara är att ställa akvariet rätt på den på lördag. Jag är heltaggad. Frugan väntar sig undergången. Så lördag blir nog en mixad upplevelse här hemma.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                Glaset håller garanterat.
                Håller det för 450l vatten håller det för 89kg egenvikt.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Tack! Det låter ju självklart när du säger det så där
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Nu har väl ändå huvudsäkringen gått när du säger att du stör i trådarna . Tycker det är en del av Zoopet att man "lägger sig i" i andras trådar. Så här är åsikter och gagg alltid välkommet
                    Ja, haha - en liten propp kanske? Jovisst, du har såklart rätt!
                    Så länge trådskaparen tycker det är OK att man gaggar runt lite så är det fint. Jag menar bara att det lätt blir en massa kringsnack som kanske inte alltid har med ämnet att göra - och i min egen tråd kan jag ju breda ut mig hur jag vill.
                    Men jag vet att du uppskattar lite tjôt, bilder och filmer.
                    Nu skall det ju bli alldeles fantastiskt spännande att få se ditt nya kar och hur det utvecklar sig, så räkna med att jag hänger runt här!

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      Tänkte på ditt lilla projekt att få upp akvariet i spiraltrappan.
                      Tänk på att akvarier är riktigt halt att håla i. Speciellt om man lutar på akvariet. I och för sig värst om man går nerför i en trappa. Då är det riktigt svårt för den som är uppe i trappan att få ett bra grepp. Akvariet tenderar att hela tiden 'glida ifrån' den som bär högst upp.

                      Det kan vara bra att ha sådana här glaslyftar när man bär: http://www.hyrpoolen.se/uthyrning_in...=20&itemID=488

                      Verkar som om uthyrningsfirmor har dessa. Annars hör med en glasmästare om du kan få låna ett par.
                      Det finns enklare på typ Jula eller så att köpa men jag vet inte om man kan lita på dessa.
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tack Roger för tips. De klockor som fanns att hyra verkade tyvärr inga höjdare. Lyckligtvis finns ju ram på ovan och undersidan som ger bättre fäste. Misslyckas vi får jag väl gråta ut här på Zoopet.

                        Men akvariebänken på 57 kg ser ut så här när man packar upp paketet:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,5 KB
ID: 2147791

                        La upp bottenplattan direkt på min bottenskiva och inser då att måtten jag gjort avser bänkskivan Botten är kortare än bänkskivan men skit samma:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,5 KB
ID: 2147792

                        Väl ihopskruvad så känner jag mig tvärnöjd, men det saknas något :
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,5 KB
ID: 2147793

                        Så jag sätter in mitt extrafilter, då känns det att det börjar bli en akvariebänk :
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,6 KB
ID: 2147794

                        Klipper sedan ut runda brickor i seghård plast som jag pressar in under bänkfötterna tills bänken står i våg:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,4 KB
ID: 2147795

                        Då fattas det bara akvarium, inredning, malar och Discus så jag är ju i stort sett färdig. Men att börja torrinreda på bänken är kanske lite overkill....
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Jag tror tavlan kommer synas dåligt.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Har ju bara hängt upp den för att illustrera autentisk Discusinredning med stockar och pinnar i väntan på det riktiga akvariet. Det blir som att gå ett steg längre än att bara torrinreda
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Kör du lite torrinredning på bänken. Vad ska du annars göra när du väntar på karet


                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Någon idé hur man får sanden att ligga kvar?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...