Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Många peppande ord. Om det går som ni säger kommer det att sitta en lätt generad person här i Västerås när karet bara glidit upp och sitter på plats. Det som stör mig mest då är väl svågerns breda flin och min av att "vad var det jag sa". Jag kommer att få äta upp det i dagar, nej säg månader, möjligen år med gliringar här hemma. Men eftersom han är starkast i gänget är han efterlängtad. Flinet får man ta.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Låt svågern gå nederst så blir han kanske för trött för att flina

      Klart att allt kommer att gå bra men det kommer att bli liiiiiite jobbigt. Det blir det alltid när man har med otympliga akvarium att göra. Det är oftast inte tyngden som är det största problemet.

      Väntar mig lite bilder på ditt kar i kväll när jag kommit hem från Ullared


      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
      Discus for life

      Kommentar

      • Peter79
        • April 2012
        • 311

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Du fixar detta Johnny!
        Hade själv ett flytt av ett kar för drygt 1 mån sedan, dock bara 180 l, men med djur och nästan all inredning i, drygt 10 cm vatten kvar, gick ändå bättre än jag trodde, d var framför allt känslorna för djuren som låg där och skvalpade som var värst....

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av lofstrog
          Låt svågern gå nederst så blir han kanske för trött för att flina

          Klart att allt kommer att gå bra men det kommer att bli liiiiiite jobbigt. Det blir det alltid när man har med otympliga akvarium att göra. Det är oftast inte tyngden som är det största problemet.

          Väntar mig lite bilder på ditt kar i kväll när jag kommit hem från Ullared


          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
          Han har som den han är redan anmält sig att stå nederst med en min av "så någon som orkar ta karet själv egentlig kan rädda upp det hela". Men jag bjuder på det. Han såg lite lila ut i ansiktet när vi bar upp bänkpaketet med halkartong som hamnade i hans händer och det vägde ju bara 57 Så jag gissar att flinet kommer efteråt. Men det är världens bussigaste kille som ställer upp utan att någonsin tänka på sig själv. Så flinet är bara en randanmärkning i ett jätteplus i övrigt. Har aldrig träffat en snällare människa (om det inte vore för flinet då).
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Perfekt med sådana medhjälpare


            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
            Discus for life

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Lycka till idag, är säkert på att allt kommer att gå galant !
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Kollade nu på vikt på ditt akvarium, Anders. Om det är ett MarkII så väger det 135 och glaset är 12 mm. Har du också en trappa att bemästra?


                Sent from my iPad using Tapatalk HD
                Nä, som tur är. Säljaren hade bara en halvtrappa och den ska nog jag och pojken min klara av.
                Kul ändå, förr ett par år sedan sa jag aldrig mer ett stort kar i lägenheten:P.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  I morgon kl. 10:00 ska vi hämta akvariet och ta upp det till övervåningen. Trappan är smal och vrider sig i 180 grader. Akvariet väger 89 kg och är 150x61x64 cm. Alla är nojiga utom byggsvågern som mest skrattar åt vår oro. Två står unders och tredje ser till att det inte tippar åt nåt håll. Återkommer med rapport efteråt. Tror det blir svårt att sova i natt

                  Det är ju för sådana tillfällen man har hemförsäkring, så en självrisk på tusen femtonhundra i värsta fall... Eller så har man tecknat extra superdrulle med självriskreducering så det bara blir några hundralappar.

                  Tråkigt om något ändå går fel men inte lika tråkigt om man i stort sett klarar sig ekonomiskt och fysiskt oskadad :-)

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Eagle has landed! Mission accomplished!
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 450 uppställt 130525.jpg
Visningar: 3
Storlek: 90,9 KB
ID: 2147813
                    Så står då äntligen mitt Juwel Vision 450 på sin plats! En riktigt lång förälskelse har precis inletts. Syftar på 450 och jag. Inte svågern.

                    Jag har ju våndats en del innan. Men så fort jag var i butiken och greppade karet tillsammans med Assar på ZooHoo så visste jag att detta fixar jag Det betyder inte att det hela var lätt. Har ju en Subaru Outback från fjolåret som ledigt svalde karet. Var bara att stänga luckan.
                    Glömde bort mig när vi hade en bil som sniffade oss i bakluckan hela tiden och jag accelererade iväg. Dunk, lät det då. Oops. Så med en bestämd inbromsning fick vi karet där det skulle och körde som stillsamma pensionärer på söndagsutflykt efter detta.

                    Väl hemma tog vi av emballaget och tog bort räcken, tavlor etc. i trappan som verkade hindra transporten. Min oerhört starka svåger (som jag hädanefter är en permanent fan av) gick sist. Jag gick först och drog och balanserade lutningen på akvariet. Min son stod upptryckt i hörnet och avlastade svågern i svängen. Ansiktsfärgen på svågern var tidvis rödlila (aldrig sett på honom tidigare) När han bad om assistans backade sonen upp så han kunde byta fäste etc. och vila sig. Svängen klarades med ca 1-3 cm marginal. Så det är tur Vision är krökt.
                    Sedan var det walk in the park och svågern och jag tog sista delen själva

                    Det som slår mig när Vision är uppställt hur smidigt karet är att gå förbi tack vare krökningen.

                    Så tack för hejarop
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Skönt!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        You bet!!!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Härligt! Släng i en kudde nu och ligg i karet och mys en liten stund innan du börjar inreda.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Nja jag har redan slängt i bakgrunden och behöver be om råd vad som kan vara bäst. Lägger strax in bilder med önskan om råd.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Behöver assistans folks!
                              Just nu funderar jag på att göra så här med Slimline:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,4 KB
ID: 2147815

                              Inget märkvärdig i sig. Jag vinklar en på höger sida över Juwels innerfilter. Det jag tänker är att ha en 5 cm glipa mellan kanten till vänster på den snedställda skivan och den fastlimmade bakgrunden. Där tänkte jag klämma fast en filermatta-remsa. Så att allt insug sker genom den grova mattan och att utblåset sker i ett hål genom den. eftersom jag har 2 filter tänkte jag att det andra insuget till eheim blir inuti den kilen och att även eheims utblås går genom filtermattan. Vad tror ni om den idén. Det är bara ett hop-plock vad flera andra tänkt ut förut.?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,8 KB
ID: 2147816Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 286,9 KB
ID: 2147817Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 342,7 KB
ID: 2147818
                              Tacksam för respons då jag i stort sett står med limpistolen i högsta hugg
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Frågan är om det inte slösar extremt mycket fiskutrymme-volym i onödan om man gör sådär, samtidigt som den avskalade volymen inte kommer utnyttjas speciellt effektivt till något annat. Jag hade nog undvikit det. Vill man ha mer filtrering osv sen så kör man fler/större ytterfilter. Men jag har ju redan som sagt påpekat att jag tycker du ska ta bort innerfiltret helt och köra ytterfilter helt och hållet. Men det är ju upp till dig.

                                Spontan tanke!

                                EDIT: Tänk både 3 och 4 gånger innan man börjar. Planering är nyckeln till ett bra resultat.
                                Senast redigerad av Einarsson; 25 May 2013, 13:37.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...