Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av KristianE
    Ha lite trasmattor eller ett täcke eller något liknande till hands om ni skulle känna att ni behöver vila.
    Jag tror det kommer gå plätt lätt, vi var ju 4 som kånkade (och en som servade med mattor och skruvade loss trappräcken å sånt.) upp min burk 2 våningar med 180graders svängar innan och efter varje trappa.

    I morgon när det står på plats så kommer du fundera över vad du nojjade över
    Bra tips Kristian. Har precis övertalat min käresta att bistå med filtar och kuddar. Det tyngsta jag burit tidigare är en gigantisk Sony Trinitron tjock-TV. Den vägde 100 och då var vi bara två. Den bar vi 200 m + en trappa. Det går säkert bra.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Jag tänker som jag gör på MTBn i nerförsbackarna! Släpp bromsarna, slappna av och glid med så går det bra och det blir bara en enda lång njutning av det.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Jag tänker som jag gör på MTBn i nerförsbackarna! Släpp bromsarna, slappna av och glid med så går det bra och det blir bara en enda lång njutning av det.
        Ok. Så du menar att när jag står mitt i trappan med akvariet i min hand så ska jag blunda och släppa taget så det bara glider nedför?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Och dessutom njuta?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Kul, då är vi två som får konka omkring på akvarium i morgon.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Haha nä, när du bär ska du inte släppa Men när du funderar på inköp och sånt som du vill ha. Inte lönt att bromsa, du skjuter det bara framför dig.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Ja och vad väger ditt nya kar egentligen, Anders? Skämt åsido så är det något särskilt med att få hem ett nytt akvarium. Då menar jag inte köpenytt utan nytt för en själv.
                Vare sig jag köpt begagnade eller nya kar så känns det som om varje kar lever sitt eget liv. Något nytt kommer att hända. En ny inredning kommer att skapas. Nya fiskar med nya personligheter inhandlas och avnjutas. Sedan är det underliga också att processerna blir lite olika i alla kar. Lite som att karet får en identitet efter att tag.
                Så om jag glömmer kånkanojan så är det enbart en härlig förväntansfull känsla.

                Apropå nya karet så funderar jag mycket om jag ska göra som i förra och lägga näringssubstrat under gruset.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Kollade nu på vikt på ditt akvarium, Anders. Om det är ett MarkII så väger det 135 och glaset är 12 mm. Har du också en trappa att bemästra?


                  Sent from my iPad using Tapatalk HD
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Apropå nya karet så funderar jag mycket om jag ska göra som i förra och lägga näringssubstrat under gruset.
                    Jag hade kört utan näring under sanden.
                    Det brukar bli mycket näring nog i vattnet när man har diskus
                    Har du några särskilda näringskrävande växter så kör näring i korn för just dem.

                    Lycka till nu med karet idag!
                    Själv ska jag ta en tur till Ullared med tre andra diskusgalningar. Mycket nytt VF i burkarna där. Får se vad man kommer hem med
                    Har i varje fall ett karantänsakvarium redo för eventuella inköp



                    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      Jag hade kört utan näring under sanden.
                      Det brukar bli mycket näring nog i vattnet när man har diskus
                      Har du några särskilda näringskrävande växter så kör näring i korn för just dem.

                      Lycka till nu med karet idag!
                      Själv ska jag ta en tur till Ullared med tre andra diskusgalningar. Mycket nytt VF i burkarna där. Får se vad man kommer hem med
                      Har i varje fall ett karantänsakvarium redo för eventuella inköp

                      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                      Bra med responsen Roger. Hade ju egentligen tänkt mig en "clean" burk utan tillsatser. Mycket är ju inte särskilt näringskrävande. Det mesta blir ju Cryptocoryne och Windelöw. Det var nog mest mina kära Tigerlotus som jag tycker gillar mat. Du tror att svältkosten inledningsvis är ok för dem?

                      Ser att det är fler här på Zoopet som är morgonpigga Då vet man att man inte är ensam här på Zoopet i varje fall.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        God morgon. Bluewing, det skulle vara kul om någon filmade, när ni kånkar på karet uppför trappan.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Tryck ner ett par näringskulor till Lotusen när du planterar den så klarar den sig tills det kommer näring 'naturligt'.


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            God morgon. Bluewing, det skulle vara kul om någon filmade, när ni kånkar på karet uppför trappan.

                            //Inger
                            Ja du Inger, det tycker faktiskt jag också. Men min kära fru vägrar och vi andra har händerna upptagna så att säga. Sedan har hon accepterat att langa och trycka dit ev. kuddar och mattor om det behövs som stöd om vi behöver vila oss. så jag tror det blir jag som kommer att skriva om det i text, i lätt överdriven ton, som vanligt.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Tryck ner ett par näringskulor till Lotusen när du planterar den så klarar den sig tills det kommer näring 'naturligt'.

                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                              Ja det var min plan B så att säga. Har i alla år haft lerkulor som hjälp till hungriga plantor. Tycker de fungerar kanon. Får öka förrådet lite.
                              Skippade näringssubstratet.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Det kommer att gå jättebra idag Bluewing Kul att du äntligen får hem akvariet! Som du längtat!
                                & om jag och killen fick upp vårt 450l så fixar ni det utan problem. Mina armar var skakis resten av dagen efter den pärsen men jag klarade det och det är jag mäkta imponerad över. Så det fixar ni galant ska du se
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...