Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Kan bara instämma i vad lofstrog och Ansjo säger i inläggen ovan!
    Det här med att dra upp yngel och/eller ge sig på en grupp mindre Discusar - som mer eller mindre är yngel/ungdjur är ett jädra jox, och då får man, som nämnts ovan, hålla på rejält med "discusskötsel" för att få ordning på dom. Det finns vissa som gillar detta och andra (som jag själv) som hellre köper ordentliga Discusar med lite storlek.

    Jag och Anders (Ansjo) har ju handlat en hel del Discus genom åren - och några gånger har jag tagit över vissa "batchar" med Discus av Anders. Om vi bortser från de blå Stendkerdiscusarna - som var mattallriksstora, feta maskiner - så måste jag nämna "röd-turkarna" (tror dessa var Stendker), som var ordentligt kraftfulla, matglada, lekvilliga och mycket tåliga. Det där måste ju vara en "ingångsdiscus" av sällan skådat slag, som man liksom inte kan misslyckas med.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Intressant att lyssna på erfarenheterna. Det jag är ute efter är ju vilka av dessa parametrar kan jag påverka själv och då är beroende av att jag faktiskt gör rätt. Och vilka av parametrarna är naturens gång, alltså inte så mycket att göra åt utan att sånt händer. Så det är klarare i min knopp i varje fall. Alltid nåt.
      Sedan Mats, så kan jag inte få nog av de där bilderna på så fina och välmående Discusar.

      Men sedan fattar jag att man inte kan ha hängslen och livrem i detta med Discus. Tror säkert en del av de som läser tråden tänker att det ligger en överdrivet nervös oro bakom frågorna, vilket det inte gör. Har en fragmentarisk kunskap inom akvaristiken med en gedigen kunskap i vissa stycken men som jag lärt mig här på Zoopet också en gedigen okunskap.
      Nu är jag ju inte 20 längre och då vill jag spara tid genom att få till mig era kunskaper. Så jag tycker ni är tålmodiga och vänliga genom att ge era svar. Fördelen med ett forum som detta är att om du berättar nåt jag faktiskt kan, så finns det ju alltid någon som läser tråden som inte kan det.
      Så som jag sa till Roger förut, var inte rädd för att trampa på ömma tår bara. Behandla mig som en nybörjare, det är helt ok
      All kunskap är bra, även återanvänd kunskap
      Var tvungen att få med lite svammel a la Bluewing där i slutet. Vissa sidor måste man få ha kvar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Du har en skön inställning till forumets nytta och användning.
        Anledningen till att jag är lite försiktig ibland är att i vissa forumtrådar så har trådskaparen redan en bestämd uppfattning som den vill ha medhåll för och då brukar det inte falla i god jord om man kommer med synpunkter som går stick i stäv med dennes redan bestämda uppfattning. Skönt att du inte är en 'sådan'

        Här hittade jag några korta konkreta tips som man kan utgå ifrån när man köper diskus http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=11&t=4625

        Med vänlig hälsning
        Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Att, Bluewing;
          Jag tycker det är jättebra att du frågar, undrar och funderar kring detta med Discus - bara bra!
          På ett forum som detta märker man ju hur vansinnigt lätt det "åker iväg" - det är många som ger input i frågor om "hur och varför".
          I och med detta enorma flöde stackas myter och halvsanningar blandat med adekvat fakta på varandra och man får helt enkelt "aproacha" sin akvariehållning så att det passar en själv.

          Jag minns när jag skulle köpa mina första Discusar. Då hade jag många års erfarenhet av ciklider, men kände ändå en viss oro för hur det skulle gå. Jag tänkte; Detta är ciklider, detta är fiskar som visserligen har en viss dokumenterad "känslighet", men jag måste förhålla mig till dessa fiskar så som jag förhåller mig till alla andra ciklider, lättare och svårare. Med andra ord - behandla karet, fiskarna och deras skötsel exakt så som jag brukar göra och ta med i beräkningen att vissa individer kommer lågt i rangordning, vissa av dessa kommer att utveckla en viss stress på grund av detta - och i någon förlängning kanske duka under.
          Om du skaffar runt 8-10 stycken, så kanske sex av dom blir riktigt bra. Det är lite såhär man måste tänka. Att "lyckas" med Discus behöver inte innebära att alla fiskar man köper blir exemplariska - men att man uppnår en balans, ett lugnt läge där en större del av Discustruppen ordnar sig rätt och man själv känner att karet har ett skönt flow. Ungefär så.

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Jag funderade på detta med ögonstorlek och rundhet på kroppen hos VF diskus.
            Jag tror inte att man kan ha samma hårda bedömningsmall för dessa hos VF.
            Det behöver inte betyda att en VF diskus, om den är nyimporterad, är dålig bara för att den har något större ögon eller lite avlång form på kroppen. Dessa 'defekter' kan helt enkelt komma av att den har växt upp i en miljö som har gjort att utseendet har blivit som det har blivit.
            Många gånger ser man en lätt avlång form på Red Spotted Green från Amana i Brasilien medan grön diskus från Rio Calderon i Colombia ofta är hel perfekt i sin rundhet. Naturligt urval gör ibland att VF inte alltid är så perfekta som odlade. Men den variationen på VF kan jag ibland tycka är lite av dess charm.
            Discus for life

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av lofstrog
              Jag funderade på detta med ögonstorlek och rundhet på kroppen hos VF diskus.
              Jag tror inte att man kan ha samma hårda bedömningsmall för dessa hos VF.
              Det behöver inte betyda att en VF diskus, om den är nyimporterad, är dålig bara för att den har något större ögon eller lite avlång form på kroppen. Dessa 'defekter' kan helt enkelt komma av att den har växt upp i en miljö som har gjort att utseendet har blivit som det har blivit.
              Många gånger ser man en lätt avlång form på Red Spotted Green från Amana i Brasilien medan grön diskus från Rio Calderon i Colombia ofta är hel perfekt i sin rundhet. Naturligt urval gör ibland att VF inte alltid är så perfekta som odlade. Men den variationen på VF kan jag ibland tycka är lite av dess charm.
              Jag håller med! Man ser även att fenor kan ha lite "skador" - ärrbildning, och övriga skavanker, men den här lite ruffare looken gör, som sagt, bara att charmen ökar.
              Sedan måste jag säga att de 16 st. VF Nahmunda Red jag hade var otroligt lätta att ha att göra med - åt och trivdes som rediga grisar.

              Fan vet om man inte skulle ta och "sura" ner vattnet ordentligt i nya baljan och kolla efter en bra grupp Heckel... det hade ju varit något...

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Att, Bluewing;
                Jag tycker det är jättebra att du frågar, undrar och funderar kring detta med Discus - bara bra!
                På ett forum som detta märker man ju hur vansinnigt lätt det "åker iväg" - det är många som ger input i frågor om "hur och varför".
                I och med detta enorma flöde stackas myter och halvsanningar blandat med adekvat fakta på varandra och man får helt enkelt "aproacha" sin akvariehållning så att det passar en själv.

                Jag minns när jag skulle köpa mina första Discusar. Då hade jag många års erfarenhet av ciklider, men kände ändå en viss oro för hur det skulle gå. Jag tänkte; Detta är ciklider, detta är fiskar som visserligen har en viss dokumenterad "känslighet", men jag måste förhålla mig till dessa fiskar så som jag förhåller mig till alla andra ciklider, lättare och svårare. Med andra ord - behandla karet, fiskarna och deras skötsel exakt så som jag brukar göra och ta med i beräkningen att vissa individer kommer lågt i rangordning, vissa av dessa kommer att utveckla en viss stress på grund av detta - och i någon förlängning kanske duka under.
                Om du skaffar runt 8-10 stycken, så kanske sex av dom blir riktigt bra. Det är lite såhär man måste tänka. Att "lyckas" med Discus behöver inte innebära att alla fiskar man köper blir exemplariska - men att man uppnår en balans, ett lugnt läge där en större del av Discustruppen ordnar sig rätt och man själv känner att karet har ett skönt flow. Ungefär så.
                Helt rätt tänk Mats.

                Det här sköna 'flowet' bukar också komma och gå lite grand när man håller på med diskus. Varje fall hos mig...

                I bland dabbar man sig själv, kanske missar att byta vatten när det hade behövts som bäst eller så får någon eller några diskusar i gruppen för sig att det är dags att störta gruppledaren och ändra på hackordningen i gruppen. Det förstnämnda misstaget bruka man kunna jobba ifatt med extra vattenbyten under någon vecka medan det andra får man ta som ett naturligt avbrott i flowet. Snart lägger sig striderna igen och kanske resulterar det i parbildning och lek istället.

                Ja, nu blev det lite svammel igen. Ni får ha överseende...
                Discus for life

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Vill bara säga till alla kunnig, som skriver i den här härliga discustråden - att jag formligen suger i mig alla era kunskaper.
                    Till dig Bluewing; bra, att du ställer alla dessa tusen frågor - önskar, att jag hade ställt dom för ett par år sedan. Jag frågade, men inte tillräckligt.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      Helt rätt tänk Mats.

                      Det här sköna 'flowet' bukar också komma och gå lite grand när man håller på med diskus. Varje fall hos mig...

                      I bland dabbar man sig själv, kanske missar att byta vatten när det hade behövts som bäst eller så får någon eller några diskusar i gruppen för sig att det är dags att störta gruppledaren och ändra på hackordningen i gruppen. Det förstnämnda misstaget bruka man kunna jobba ifatt med extra vattenbyten under någon vecka medan det andra får man ta som ett naturligt avbrott i flowet. Snart lägger sig striderna igen och kanske resulterar det i parbildning och lek istället.

                      Ja, nu blev det lite svammel igen. Ni får ha överseende...

                      Men ack så gôtt svammel!
                      Japp, det är precis sådär - det går lite upp och ner. Vissa perioder är det bara lugnt och skönt - sedan kommer det tillfällen när det är lite joxigare.

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        Har du kollat in Kaj's Unini Heckel som kom hem i går. Helt fantastiska!



                        Här finns några andra snyggingar:


                        Bilderna är ifrån Hudsons karantänskar så det tar klart ett tag innan färgerna kommer tillbaka efter deras långa resa till Sverige

                        Jag är själv lite sugen på några RSG från Jutai
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Det är ju just i det där svamlet som man får en info om själva vardagen i skötseln och då kommer det små guldkorn i stort sett hela tiden. Tror att svammel-lyssnande förstärker den där magkänslan i hanteringen av en viss art. Tycker så även i andra trådar där personer med kunskap låter sig drifta iväg bara och så på några minuter får man hur mycket info som helst. Ibland verkar ju också detta spånande få någon annan erfaren person att gagga iväg lite extra och då plötsligt är det julafton igen. Hur skönt som helst!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Har du kollat in Kaj's Unini Heckel som kom hem i går. Helt fantastiska!


                            Här finns några andra snyggingar:


                            Bilderna är ifrån Hudsons karantänskar så det tar klart ett tag innan färgerna kommer tillbaka efter deras långa resa till Sverige

                            Jag är själv lite sugen på några RSG från Jutai

                            Hua! Ja, lite Heckel skulle sitta som en smäck. Gôtt med länkarna!

                            Small Heckle stained earlier and later. It lasts from 3 to 6 months. The last fragment of the film shows Heckel F1 age 8-9 months.Discus PolandReportaż z roz...

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Det är ju just i det där svamlet som man får en info om själva vardagen i skötseln och då kommer det små guldkorn i stort sett hela tiden. Tror att svammel-lyssnande förstärker den där magkänslan i hanteringen av en viss art. Tycker så även i andra trådar där personer med kunskap låter sig drifta iväg bara och så på några minuter får man hur mycket info som helst. Ibland verkar ju också detta spånande få någon annan erfaren person att gagga iväg lite extra och då plötsligt är det julafton igen. Hur skönt som helst!

                              ...och du märker att tråden blir längre och längre och läääääängre... Kul som bara den!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Vill bara säga till alla kunnig, som skriver i den här härliga discustråden - att jag formligen suger i mig alla era kunskaper.
                                Till dig Bluewing; bra, att du ställer alla dessa tusen frågor - önskar, att jag hade ställt dom för ett par år sedan. Jag frågade, men inte tillräckligt.

                                //Inger
                                Jag tror vi ofta undviker att ställa frågor när vi är vuxna för att vi känner oss okunniga och att vi fått för oss att vuxernhet och att veta hänger ihop. Istället för att se kunskapsinhämtande som en evig process som aldrig går över. Barn vågar fråga - vi håller masken. Kan ju känna det själv ibland då jag svarar på något och då blir (med rätta) rättad av någon kunnigare att man liksom skäms en stund, för att man inte kunde och hade fel. Då tvingar jag mig att svälja och inse att skamkänslan över att ha fel är det felaktiga. Inte att ha fel.
                                Så att man får göra lite som barn och rumpnissar gör:Vaffö då då? Vaffö gör di på detta viset?
                                Tror våra hjärnor mår bättre av rumpnisse-attityden. Man får ta skamsmällen som ändå är helt fel.
                                Så våga chansa, våga ha fel är nog bra personlig utveckling egentligen....
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...