Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Peter79
    Var precis på Hornbash, Amano för 19:-/st, ursäkta dålig bild kvalitet men ni kanske får ett lite hum om hur d ser ut

    [ATTACH]61898[/ATTACH]
    Du är banne mig en pärla Peter. Satt faktiskt och tänkte att undrar om det är påfluget att be någon ta en bild på det där akvariet på Hornbach.... och så gör du det
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av lofstrog
      Nu vill jag inte bestämma åt dig men i den här ordningen brukar jag göra saker och ting när jag sätter upp ett nytt kar med diskus.

      1. Gör rent akvariet, filter och andra tillbehör ordentligt
      2. Torrinred med sand, rötter och annat som du tänker ha i karet
      3. Fyll på med vatten och tillsätt filterbakterier i filtret
      4. Mata akvariet lite grand varje dag så att du häller liv i filterbakterierna(ca en vecka)
      5. Släpp i lite Corydoras och Ancistrusar eller andra algätande malar som du gillar. I ditt kar hade jag kört med 10-15 Corrydoras och 3-4 Ancistrusar.
      6. Mata firrarna och låt dem gå in karet någon vecka
      7. Gör ett 25% vattenbyte, tillsätt filterbakterier
      8. Diskustajm
      9. Dags att börja byta vatten, mata, byta vatten, mata osv lite mera frekvent...

      Därefter, när diskusen har hämtat sig och trivs, kan man börja fundera på om man vill ha några fler lekkamrater i akvariet.
      En av anledningarna till att jag inte vänta med diskusen till sist är om det är något som går på tok så slipper man att ha så mycket fisk i akvariet. Om man vill gå ännu längre i det här förhållningssättet så börjar man helt enkelt med diskusen.
      Har du otur och får någon sjukdom eller bakterieangrepp på diskusen så är det mycket lättare att hantera om man inte har så många andra fiskar i akvariet.

      Med vänlig hälsning
      Roger
      Du Roger, så här är det. Jag gillar när folk har åsikter och tycker att gör så här... Jag vet att jag har beslutet i min hand och är helt bekväm med det. Men om nu du och andra som haft Discus har kommit fram till något. Ja, då vill jag lyssna och veta mycket. Så linda inte in utan klampa på istället Precis som du gjort nu. Det är hyggligt att du frågar, men kör på bara.
      Folk är säkert olika och alla vill kanske inte ha råd, vilket också är ok.
      Men här är det läskpapper i hjärnan.
      Jag väljer ändå så småningom vad jag själv tror på. Men innan dess vill jag vara öppen för kunskap och erfarenheter.
      Är på jobbet nu så jag kan bara läsa tänket lite snabbt men återkommer senare om mer respons sedan.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av lofstrog
        Virgin Red och Red Rose är kanske nå't som påminner om vildvarianter... http://aquazoo.se/index.php?id_categ...oller=category
        Den där virgin red-teckningen platsar lätt i ett Discusakvarium hos mig. Typ sånt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Fin input av lofstrog!

          Vad sägs om de här "vildingarna"? Bara att leta reda på dom och köpa hem...

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Många av de där i den videon ligger säkert på minst 2000kr st. i prisklass. ^^
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Japp. Bara att leta upp och köpa hem. Tänkte också som du att där sprängdes kontot Rejäla pannor är det...
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Du Roger, så här är det. Jag gillar när folk har åsikter och tycker att gör så här... Jag vet att jag har beslutet i min hand och är helt bekväm med det. Men om nu du och andra som haft Discus har kommit fram till något. Ja, då vill jag lyssna och veta mycket. Så linda inte in utan klampa på istället Precis som du gjort nu. Det är hyggligt att du frågar, men kör på bara.
                Folk är säkert olika och alla vill kanske inte ha råd, vilket också är ok.
                Men här är det läskpapper i hjärnan.
                Jag väljer ändå så småningom vad jag själv tror på. Men innan dess vill jag vara öppen för kunskap och erfarenheter.
                Är på jobbet nu så jag kan bara läsa tänket lite snabbt men återkommer senare om mer respons sedan.
                Vill ju inte trampa någon på tårna

                Ett annat sätt är ju att starta upp huvudakvariet så som man vill ha det med all inredning och alla fiskar förutom diskusen. Sedan kör man diskusen i separat karantänskar i ett par månader innan man vänjer in diskusen långsamt under någon vecka till huvudkarets vatten för att slutligen låta diskusen ta plats i huvudkaret. Också ett sätt att minimera riskerna
                Discus for life

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av lofstrog
                  Vill ju inte trampa någon på tårna

                  Ett annat sätt är ju att starta upp huvudakvariet så som man vill ha det med all inredning och alla fiskar förutom diskusen. Sedan kör man diskusen i separat karantänskar i ett par månader innan man vänjer in diskusen långsamt under någon vecka till huvudkarets vatten för att slutligen låta diskusen ta plats i huvudkaret. Också ett sätt att minimera riskerna
                  Detta är en bra lösning. Och då kommer ju det här karantänskaret in i bilden också som jag redan sagt att jag ändå tycker du ska ha på standby.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Nu skall du ju inte köra just den här typen av Discus - och inte i den här typen av kar... men ändå.

                    Goa pannor!


                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Många av de där i den videon ligger säkert på minst 2000kr st. i prisklass. ^^
                      För de som är Royal har du nog rätt men semi Royal kan man klara sig under 2kkr. Snygga var de i alla fall
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Den där virgin red-teckningen platsar lätt i ett Discusakvarium hos mig. Typ sånt.
                        Jag har sett dem live och de är verkligen snygga och till ett bra pris
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Nu skall du ju inte köra just den här typen av Discus - och inte i den här typen av kar... men ändå.

                          Goa pannor!
                          Ja verkligen goa pannor.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            En fråga om Diskus och tillväxt. Läste en annons om en kille som ville sälja Diskus (Stendker bl.a) och det står i annonsen att de är i olika storlek pga att de växt väldigt olika, men är inköpta samtidigt. Är det standard att det efter ett tag skiljer sig mycket mellan olika individer eller är det så att det beror på att de t.ex. pga plats i hackordningen fått tillgång till mindre mat? Eller har de helt enkelt fått för lite näring/ dålig näring så att några stannat i växten?
                            Tittar jag på flera av era akvarium (då menar jag ni som haft/har diskus) så tycker jag storleken ser ganska likvärdig ut i "stimmet".
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              Lite osorterade tankar kring detta...

                              Att diskusar som man försöker dra upp till vuxen storlek från yngel stannar i växten kan ha flera orsaker. Jag bortser från sjukdomar här.

                              Som du var inne på så kommer det alltid att vara någon hackkyckling som inte får lika mycket mat som de andra i ett stim. Tillgången på mat kanske inte alltid är tillräcklig heller för att alla ska kunna växa optimalt. Vattenkvaliten är också en sak som det är lätt att slarva med.

                              Om vi utgår från att man köper sitt lilla stim på 5-10 diskusar i 5cm storlek så har man kanske ett år på sig att få dem till vuxen storlek. Hur många orkar och hinner med att mata dem 5-10 gånger om dagen byta vatten minst två gånger om dagen alternativt ha automatiskt vattenbyte som byter motsvarande mängd vatten? Inte många men många odlare gör på liknande sätt, eller matar ännu oftare och byter vatten ännu oftare, för att maximera tillväxten.

                              Även om man nu kommer att klara av att mata i massor och byta vatten i minst samma omfattning så kommer någon eller några fiskar att halka efter i tillväxt beroende på hackordningen, dåliga gener eller annat. Vad gör proffsodlaren då? Jo rensar bort dessa individer efter hand eftersom det aldrig kan bli något säljbart av dessa.

                              Kontentan är väl att för att driva upp yngel till stora fina vuxna diskusar så krävs massor av mat, ännu mer vattenbyten och utgallring av individer som inter håller måttet.

                              Köper man däremot något så när stora individer så har ju någon annan redan gjort grovjobbet åt en. Sen är det upp till var och en hur tidigt man vill ta över grovjobbet. Små diskusar - mycket jobb kvar. Större diskusar - lite mindre jobb kvar.
                              Senast redigerad av lofstrog; 17 May 2013, 06:14.
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Och svårigheten att dra upp fisk till bra storlek och form i ett "vanligt" kar kan även göra att de blir olika i storleken. Skulle de dessutom leka och få upp larver/yngel slutar den honan att växa på sig nämnvärt...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...