Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tänkte till igen och ser du på Woodlunds Diskuskar måste jag säga att det är en del växter och de Diskusarna mår ju bra. Även Anders (ansjos) tidigare Diskuskar var ju med en hel del växter. Var är stoppet tycker du?
    Köpa mycket växter och tillräckligt med rötter för att backa upp växterna är dyrt. + att det kräver mer underhåll. Mitt fokus just nu är att ha karet snyggt men ändå så praktiskt som möjligt för att kunna maximera tillväxten och fokusera på den. Eventuellt blir det växtkar när de blivit fullvuxna. Dvs kunna suga ut all skit från botten enkelt, mata mata mata mata och byta 40-50% av vattnet typ varannan dag.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Dilemmat med Diskus bara är väl att semester blir att gå ut på balkongen/altanen. Vilken blomvattnare skulle fixa ett sånt skötselschema?
      Så detta slår mig när jag läser jobb runt dina Diskusar.
      Detta är väl den enskilt jobbigaste delen för mig. Vad händer om jag ska bort en vecka eller två? Är mer bekymrad över detta än svårigheten att sköta Diskus.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Såna här kommentarer lofstrog skapar en skön lyckokänsla. Det känns helrätt med Lotus.
        I akvariet vill jag ha skuggzoner i olika nivåer för att det ska vara bra för Discusarna.
        För en 20 år sedan hade jag röd Lotus som liksom bara försvann, lite som Cryptocoryne kan göra. Är det så du menar? Hur ofta sker det i så fall?
        Ja Lotusen är läcker. Jag älskar dess växtkraft, färg och övriga utseende. Jag gillar också det halvdunkel som den kan skapa om man gallrar så att den täcker ytan lagom mycket. Dock är det ingen växt för de som inte gillar att gallra. Gör man inte det tar den lätt över hela karet.
        Det är lite olika hur ofta de tar paus. Mina har ännu inte gjort det men de är relativt unga. Om KajP tittar in i tråden så kan han kanske berätta. Hans Lotus var på väg att börja växa efter en viloperiod senast jag var på besök hos honom för ca en månad sedan.

        Med vänlig hälsning,
        Roger
        Senast redigerad av lofstrog; 16 May 2013, 06:40.
        Discus for life

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Dilemmat med Diskus bara är väl att semester blir att gå ut på balkongen/altanen. Vilken blomvattnare skulle fixa ett sånt skötselschema?
          Så detta slår mig när jag läser jobb runt dina Diskusar.
          Detta är väl den enskilt jobbigaste delen för mig. Vad händer om jag ska bort en vecka eller två? Är mer bekymrad över detta än svårigheten att sköta Diskus.
          När jag åker bort en vecka så har jag två filter igång och foderautomaten som matar någon gång om dagen bara. Så gör jag ett stort vattenbyte innan jag åker bara, sen klarar de sig utan problem en vecka.

          Jag drar ner på matningen redan 2-3 dagar innan också så att det mesta har "kommit ut" igen.

          Sen kan blomvattnaren bara gå in och kika nån gång i veckan och se så att allting går bara, så ingen säkring eller något har gått så att skiten står still.

          Bara för man har den mat & vattenbytesfrekvensen vanligtvis betyder det ju inte att man kan dra ner på det en enstaka vecka eller två här och där.
          350L Diskus

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Enstaka veckor klarar sig lite större diskusar bra utan matning.
            Stort vattenbyte innan man åker och stort vattenbyte efter att man kommit hem.

            Det är inte sällan som semesterfiraren kommer hem efter semestern och förväntar sig katastrof i akvariet men i stället möts av kristallklart vatten och fiska som har lekt
            Discus for life

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Äsch Einarsson. Nu har du ju redan avslöjat min egentliga plan. En yta täckt med Näckrosblad och under simmar onaturligt välfödda och sanslöst vackra Discusar. Kan det bli bättre?
              Om du har vägarna förbi Göteborg så åk till Hornbach och titta in på deras akvarieavdelning. I deras stora visningsakvarium går några grymt snygga diskus och en gigantisk lotus som skuggar delar av ytan. Dessutom blommar den för tillfället. Riktigt läckert.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Angående semestern igen kom jag på. Detta kan du passa på att använda till din fördel så känns det inte lika "meningslöst".

                Diskusar kan ju vara lite kräsna ibland när det gäller att äta mat de inte ätit förut. Så om man vill lära sina diskusar att äta en ny sorts foder (t.ex om man vill variera mer) så brukar man svälta dom i runt 3 dagar så att de blir hungriga och sen matar man dem med den nya maten.

                Om du då varit borta en vecka och de inte ätit under den tiden så är det ett perfekt tillfälle att skicka i lite ny mat till dem så lär de sig äta den också.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Det är som om hela projektet rör sig framåt. Bra kunskap om Nymphean (Tigerlotusen) och semester samt allt möjligt annat matnyttigt.
                  Kikade in i Moving Waves tråd och snöade in på Hygrophila pinnatifida som jag tror går in bra i min kommande inredning.
                  Så växterna blir förhållandevis enkla egentligen men det känns som att detta kan bli bra.
                  Fondväggen i rummet är brun, rötterna bruna, Hygrophila pinnatifida är brun, de discusar jag tittar mest på är bruna, vattnet lär bli ordentligt brunt. Tigerlotusen kommer att upplevas som brun gissar jag. Blir det för skrikigt i burken med Crispatulan? Den är ju grön....

                  Skämt åsido blir det rent estetiskt ett intressant projekt att hålla sig i en sammanhållen färgskala. I mitt 180 bygger ju mycket numera på kontraster egentligen.
                  Tips om stimfisk som inte upplevs stressande av Discusen tas tacksamt emot. Inte så att jag säkert kommer att ha stimfisk men det liksom känns bra i magen att tänka sig stimfisk i burken.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Stimfiskar som funkar ska ju självklart inte vara fenbitare och helst inte så frenetiska när det gäller maten. Men många kör väl det vanliga som Kardinaler, Rödmuns, Koppartetra, de flesta tetrorna funkar väl rätt bra.

                    Vad är det för bruna diskusar du tittar mest på? : )
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Stimfiskar som funkar ska ju självklart inte vara fenbitare och helst inte så frenetiska när det gäller maten. Men många kör väl det vanliga som Kardinaler, Rödmuns, Koppartetra, de flesta tetrorna funkar väl rätt bra.

                      Vad är det för bruna diskusar du tittar mest på? : )
                      Jag är nästan sjukligt svag för naturformen av Discus som ju är brun med lite teckningar. Så det är dessa som ploppar upp i skallen när jag tänker på akvariet. Sedan får man väl se vad man faller för hos Tony. Jag är lite onyttigt emotionell så om några Snakeskin glor lite för länge på mig i butiken så vet man aldrig säkert vad det blir.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Då blir det enkelt att tänka på stimfiskarna. Är lite svag för rödmunstetra som jag aldrig haft själv. Men det är oklart om det blir. Det jag funderar på nu efter det att jag läste Pias inlägg om att Apistor gillar inkörda akvarium om det blir stimfisk i fas ett, corydoras i fas 2, Apistogramma i fas tre och till slut kungafamiljen som en fas 4.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Peter79
                          • April 2012
                          • 311

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Var precis på Hornbash, Amano för 19:-/st, ursäkta dålig bild kvalitet men ni kanske får ett lite hum om hur d ser ut

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1368702898.809305.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,2 KB
ID: 2147702

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Problemet är ju att de här naturtrogna fiskarnas bruna färger är ganska sällsylt ändå i de odlade stammarna. Det är ju vildfångad i regel det rör sig om oftast.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Då blir det enkelt att tänka på stimfiskarna. Är lite svag för rödmunstetra som jag aldrig haft själv. Men det är oklart om det blir. Det jag funderar på nu efter det att jag läste Pias inlägg om att Apistor gillar inkörda akvarium om det blir stimfisk i fas ett, corydoras i fas 2, Apistogramma i fas tre och till slut kungafamiljen som en fas 4.
                              Nu vill jag inte bestämma åt dig men i den här ordningen brukar jag göra saker och ting när jag sätter upp ett nytt kar med diskus.

                              1. Gör rent akvariet, filter och andra tillbehör ordentligt
                              2. Torrinred med sand, rötter och annat som du tänker ha i karet
                              3. Fyll på med vatten och tillsätt filterbakterier i filtret
                              4. Mata akvariet lite grand varje dag så att du häller liv i filterbakterierna(ca en vecka)
                              5. Släpp i lite Corydoras och Ancistrusar eller andra algätande malar som du gillar. I ditt kar hade jag kört med 10-15 Corrydoras och 3-4 Ancistrusar.
                              6. Mata firrarna och låt dem gå in karet någon vecka
                              7. Gör ett 25% vattenbyte, tillsätt filterbakterier
                              8. Diskustajm
                              9. Dags att börja byta vatten, mata, byta vatten, mata osv lite mera frekvent...

                              Därefter, när diskusen har hämtat sig och trivs, kan man börja fundera på om man vill ha några fler lekkamrater i akvariet.
                              En av anledningarna till att jag inte vänta med diskusen till sist är om det är något som går på tok så slipper man att ha så mycket fisk i akvariet. Om man vill gå ännu längre i det här förhållningssättet så börjar man helt enkelt med diskusen.
                              Har du otur och får någon sjukdom eller bakterieangrepp på diskusen så är det mycket lättare att hantera om man inte har så många andra fiskar i akvariet.

                              Med vänlig hälsning
                              Roger
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Problemet är ju att de här naturtrogna fiskarnas bruna färger är ganska sällsylt ändå i de odlade stammarna. Det är ju vildfångad i regel det rör sig om oftast.
                                Virgin Red och Red Rose är kanske nå't som påminner om vildvarianter... http://aquazoo.se/index.php?id_categ...oller=category
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...