Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    I Amazon artikeln nämns det att han ibland har använt korallim för att fästa växter!!!!!
    Aha!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Inger H
      En tanke slår mig just nu sen jag tittat på filmerna - varför köper man dyra bakgrunder egentligen, dom behövs ju inte.

      //Inger
      Kanske för att man inte är lika duktig på design
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det riktigt kliar i fingrarna att få sätta igång på riktigt! Det där som ni Mats och Inger säger att jag lätt fixar nåt liknande känns väl som ett slags overkill deluxe turbo i överdrift. Men tar det som ett rejält pepp!

        Mycket som snurrar i skallen. Adrie är ju så skicklig. Dels tänkte jag som Inger, varför dra till med en bakgrund egentligen. Samtidigt som jag själv funderar att sätta BTN Bakgrunden lite på diagonalen så att den täcker juwels eget innerfilter och slänga i filterkuber i kilen som blir. Sedan ta insuget till eheim från kilen också så att egentligen inget syns i burken. Och i eheim och Juwel enbart ha grovt filtermaterial.
        Men vad är det för genomskinliga utströmmare som syns i inledningen av del 1 till höger. Var får man tag i sånt? Är det glas eller plast?

        Sedan har jag ju gubevars en busslast Mopani hemma. Inte direkt redmoore. Så jag vill inte härma utan ändå hitta ett upplägg som är Mopanianpassat. Måste hem och bygga med Mopaniklotsar.
        Häftigt att se hur rejäla Windelöw-buskage lätt ersätter Svärdsplantor och annat. Helt rätt. Han bygger ju upp all växtlighet med i stort sett lättskötta växter.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          De killarna fuskar ju också. de har ju extrema resurser. Oändligt med olika rötter och stenar etc att välja på. Lyx. :<
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Mats.... nu har du gjort så att jag med vill ha ett stort "j-a" kar med dicusar
            Äntligen Pia. Det är ju egentligen bara det som fattas
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Kanske för att man inte är lika duktig på design
              Det är förstås en av orsakerna - men för oss som inte är så duktiga på design, skulle det säkert bli lika bra med en svart bakgrund på utsidan av glaset. Då behöver man inte utgå från själva bakgrunden när man inreder - vilket är nog så klurigt. Om man tittar på många av Mats inredningar, så ser man sällan bakgrunden - eftersom den flyter ihop med resten av det material han använder..

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Det är förstås en av orsakerna - men för oss som inte är så duktiga på design, skulle det säkert bli lika bra med en svart bakgrund på utsidan av glaset. Då behöver man inte utgå från själva bakgrunden när man inreder - vilket är nog så klurigt. Om man tittar på många av Mats inredningar, så ser man sällan bakgrunden - eftersom den flyter ihop med resten av det material han använder..
                //Inger
                I de flesta kar jag haft har jag enbart kört med svart bakgrund - undantaget är 960-karet där man kan skönja BTN-bakgrunden bakom all brôte. BTN-bakgrund blir ju ett formidabelt filter, som man inte behöver bry sig om när det väl är uppstartat.

                I kuben på bilden nedan syns däremot en skiva slimline längst bak - förövrigt endast inrett med rötter, windelöv och Anubias... bara ditpetat på rötterna, inget annat.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Svart bakgrund. 540-l.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Du Mats, vad är det som gör att du hellre har ett enda utlopp, typ slang för vattnet och inte ett klassiskt strilrör?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Svart bakgrund. 540-l.
                      Ja, det är ju det jag säger - snyggt som attan. Tänk om jag hade gjort så där i stället, när den där Aquaterra bakgrunden försvann från posten, och var borta i nästan två månader - då hade jag sparat en slant.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Hur får man tag på fläskigt stora Windelöw? De "buskar" med Windelöw som var i filmerna var ju som bollar. Är enda vägen att plantera och vänta i 2 år? När det gäller Windelöw, vad lindar ni fast dem med? Har inte lust att limma dit dem
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Har äntligen fått tag i Frogbit till Diskusakvariet, som jag ska hämta ikväll. Funderar att testa dem så länge i 180 akvariet och "låsa" dem över Javaormbunken med en tunn lina om mittstaget. Snart har jag det mesta hemma utom just akvariet
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Hur får man tag på fläskigt stora Windelöw? De "buskar" med Windelöw som var i filmerna var ju som bollar. Är enda vägen att plantera och vänta i 2 år? När det gäller Windelöw, vad lindar ni fast dem med? Har inte lust att limma dit dem
                            Jag brukar beställa via en av mina affärer från akvarieteknik - som i sin tur beställer från Nygaards. Det blir ganska dyrt, men jag har inte lyckats få tag på windelöv på annat sätt. Fast ser man till storleken och kvaliteten på plantorna man får därifrån, så är dom nog inte så dyra

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              De kan ju ha satt ihop flera stycken också.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Du Mats, vad är det som gör att du hellre har ett enda utlopp, typ slang för vattnet och inte ett klassiskt strilrör?
                                Ja, det är nog mest av slöhet... det är så joxigt att hela tiden pilla ut små igensättningar i hålen på strilröret, så jag har änna skippat det helt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...