Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Lite frågor ang. din co2, Johnny...
    Din magnetventil, låter den väldigt mycket när den klickar igång? Håller den tätt om du skruvar upp trycket på gasen före? När du körde igång systemet, var flödesriktningen på magnetventilen rättvänd?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Om man kör den här magnetventilen utan att modifiera den är den ganska högljudd. Min är däremot modifierad med en dämpning som tar bort 95% av ljudet. Du kan se vad jag gjort här . Då hörs den knappt alls. Har kört den med upp till 3,0 i tryck utan att det läcker nåt från regulatorn till ventilen. Men ligger runt 1 nu i tryck. Vad menar du med frågan om flödesriktningen var rättvänd? Var din felmonterad?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Det verkar så iaf. Ingen gas kom igenom den när jag hade flödet från "rätt" håll, utan då sprängde jag slangen med tinitus som följd...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av ansjo
          Det verkar så iaf. Ingen gas kom igenom den när jag hade flödet från "rätt" håll, utan då sprängde jag slangen med tinitus som följd...
          Men en felvänd borde ju funka som en stängd? Hur högt tryck hade du då?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Apropå Diskusarna så är det så himla läckert att se dem söka mat på finkornig sand. de "slår" vattnet framför sig så att sanden virvlar upp och när fodret då rör sig så tar de det direkt. Likaså så "pustar" dem med munnen för att med en vattenstråle få maten att röra sig . Helläckert är det
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Men en felvänd borde ju funka som en stängd? Hur högt tryck hade du då?
              Precis, men när jag vände den om så släppte den igenom gasen. Nu när jag ökar trycket så släpper den igenom gasen ändå, så något är nog galet...
              Jag ökade på gasen, så när slangen small var det mer eller mindre fullt flås...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Låter som en trasig magnetventil.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Låter konstigt. Ska räcka också med bara 1-1,5 bar eller något arbetstryck.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Men det där med 3 bar, det var när jag testade en atomizer som behövde ett rejält tryck för att komma igång. Det har inget med systemet att göra
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0702.jpg
Visningar: 3
Storlek: 156,4 KB
ID: 2154814
                      Tänkte överraska med en bild på mina Diskusar De är riktigt sällskapssjuka.
                      De mår bra och äter som galningar. Inte mycket mer att tillägga egentligen.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        Jätte fint!
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Du har lyckats bra. Det är fint.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Så ska ett akvarium och dess invånare se ut
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Åhh vilket fint kar och så ursnygga Diskusar . Vill också att mina vallisar ska växa sådär snyggt - men icke . Hos handlaren i stan, fanns Cryptocoryne Balansae för 150kr/st. Jag fick verkligen behärska mig å inte köpa - det var verkligen att ta i med priset tycker jag i alla fall.

                              //Inger
                              Senast redigerad av Inger H; 23 November 2013, 19:52.
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Jennemy
                                • August 2011
                                • 15

                                Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                                Snyggaste jag sett på länge!!!
                                Hatten av!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...