Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Joho, det gör jag. Men ölen gör att jag tycker det är roligt att verka trögfattad
    Ahaaa, det fattade ju inte jag... jag skall nog sätta alkolås på tangenterna....
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Jag tror bestämt, att åtminstone några av oss har druckit något med procent i .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Gör inte det. Dessa fredagsdialoger räddar ofta hela helgen. Älskar verkligen dessa lite lätt förvirrade tugg som drar iväg i trådarna. Du kan bli smart på söndag igen. Det räcker långt Pia
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av inger h
          jag tror bestämt, att åtminstone några av oss har druckit något med procent i .

          //inger
          Ursprungligen postat av bluewing
          gör inte det. Dessa fredagsdialoger räddar ofta hela helgen. älskar verkligen dessa lite lätt förvirrade tugg som drar iväg i trådarna. Du kan bli smart på söndag igen. Det räcker långt pia
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Jag är väldigt nykter men jag kan erkänna att jag är massivt förvirrad just nu.

            Precis nu när jag skulle skicka det här svaret så insåg jag vad Blåvinges halvdåliga fredagsskämt var och började flina. Haha. Jag har väl lika dålig humor antar jag så jag ska inte klaga.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Ursprungligen postat av Bluewing
              En filmsnutt från senaste matningen:
              http://www.youtube.com/watch?v=eqOaNFdgyW8
              Nu blev man ju inte lite avis och sugen på discus. Vilka fiskar och vilker underbart akvarie

              Fråga: Hur många meter Jättevallis har du i akvariet Skitsnyggt alltihop!

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Riktigt fina diskusar där, gillar att dom verkar trivas så bra i gruppen
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Tack för alla uppskattande ord från er som tagit er tid att titta in på tråden.

                  Jesper: Det var 10 plantor och nu ca 15. Varje planta blir lätt ett par meter i karet. Så som mest ca 30 meter jättevallisneria. Men klipper av stor del av plantorna på hälften varannan vecka. Vilket ger 5-7 liter blad per 14 dagar som producerats helt utan gödning och Co2. Ingår i jättevallisnerians fanclub.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Broddan
                    • February 2007
                    • 536

                    Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                    Ren lathet leder till min fråga, vad heter odlingsformen på dina diskus? Cobalt eller nåt annat? Tråden är rätt lång...
                    Daniel

                    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tack för alla uppskattande ord från er som tagit er tid att titta in på tråden.

                      Jesper: Det var 10 plantor och nu ca 15. Varje planta blir lätt ett par meter i karet. Så som mest ca 30 meter jättevallisneria. Men klipper av stor del av plantorna på hälften varannan vecka. Vilket ger 5-7 liter blad per 14 dagar som producerats helt utan gödning och Co2. Ingår i jättevallisnerians fanclub.
                      Jag är imponerad, jag får inte en växt att överleva utan gödning

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Ursprungligen postat av KJE
                        Riktigt fina diskusar där, gillar att dom verkar trivas så bra i gruppen
                        Du har helt rätt. De trivs verkligen bra med varandra just nu. Tror nyckeln är gott om stabila revir med tydliga gränser som grenar, blad eller liknande. Finns dessa tydliga revir så blir det egentligen ingen mobbing i gruppen.Så upplever jag det själv. Sedan verkar de lära känna varandra över tid.så att gruppen blir allt mer stabil ju mer de känner varandra. Tidigare var hierarkin mera överdriven. Ett fåtal förtryckte resten som i sin tur mobbade de underlliggande diskusarna. Det som hänt nu är att de som är lägst i rang successivt börjat säga ifrån utifrån att de hittat ett eget revir. Då har det liksom blivit harmoni-max långa perioder mellan fighterna. Kan glo i timmar på dessa skiftningar i maktbalansen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Ursprungligen postat av Broddan
                          Ren lathet leder till min fråga, vad heter odlingsformen på dina diskus? Cobalt eller nåt annat? Tråden är rätt lång...
                          Daniel

                          Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                          Förstår din lathet, eller kanske självbevarelsedrift, tråden har ju glidit iväg typ längre roman. Diskusarna är Altum Flora turkos. Altum Flora är en högre odlingsvariant och turkos är till skillnad från den röd-turkosa vanliga varianten utan det röda inslaget i mönstret. Hade bestämt mig för röd-turkosa men Mats Bryzell pekade ut dessa och jag blev kär direkt.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Jag är imponerad, jag får inte en växt att överleva utan gödning
                            Nu kanske man ändå ska tillägga att 10 vuxna Diskus producerar ansenliga mängder gödning. Så växterna har gott om näring egentligen.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Nu kanske man ändå ska tillägga att 10 vuxna Diskus producerar ansenliga mängder gödning. Så växterna har gott om näring egentligen.
                              Så är det förståss. Den typen av växter klarar sig på den mängden.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • woodlund
                                • December 2011
                                • 666

                                Sådär då är man ikapp tråden igen efter 3 sidors läsning och en grymt vacker filmsnutt som grädde på moset , först måste jag säga att det är så härligt att läsa hur du skriver om dina tankar och känslor ang denna vackra fisk du lyckas verkligen förmedla den känslan som jag tror att många av oss som håller diskus känner ( jag gör det åtminstone ) jag önskar att jag kunde uttrycka mig på samma sätt för det är något jag inte är begåvad med , du liksom en hel del andra här på forumet kan verkligen förmedla känslorna som jag tror är skälet till att vi har våra älsklingar vilken sorts fisk det än må vara
                                Det ser ut som att hela ditt akvarium stormtrivs förnärvarande riktigt läcker film Johnny
                                1900Liter Diskusvatten


                                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...