Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Johnny! Jag hakar på, måndag och tisdag!
    Så kul ni kommer att ha det hrm.. det är ju nästan så att man vill "muta" Gobben så att vi inte är "på semester" dessa dagar
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Ibland är livet så där riktigt gött! Fasiken vad kul Mats. Menar det direkt från hjärtat
      Johnny, kan du inte filma erat "gagg" och lägga ut på forumet när du är tillbaka hemma. Här sitter man uppe i Sundsvall - känner faktiskt ingen med min inriktning på fiskar..."bara" Zoopet.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Tropen hade med sommarstängt... Men jag har ett litet ess i bakfickan...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Så kul ni kommer att ha det hrm.. det är ju nästan så att man vill "muta" Gobben så att vi inte är "på semester" dessa dagar
          Nu tänker du helt rätt, Pia
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Ursprungligen postat av Inger H
            Johnny, kan du inte filma erat "gagg" och lägga ut på forumet när du är tillbaka hemma. Här sitter man uppe i Sundsvall - känner faktiskt ingen med min inriktning på fiskar..."bara" Zoopet.

            //Inger
            Då syns det ju att man inte är så långhårig som man känner sig

            Jag åker ju 45 mil till Varberg för att träffa trevligt folk. För dig är det ju bara 35 mil till t.ex. Västerås.
            Så vill man gagga så kan man ju ta en åktur?
            Jag gillar att åka. Ger många sköna tankar.

            Men det är ett dilemma det där. Träffas man live så blir det ju en helt annan dynamik och om det klickar så blir det ju något helt annat än att skriva. Så på något sätt kanske det inte räcker med att bara skriva. Man kanske helt enkelt måste träffa likasinnade för att få de där extra goda diskussionerna. Jag kan tycka att jag fastnar i tänket när jag bara pratar i huvudet och i text.

            Så för mig känns det som att det tar fart att bara tänka på att träffa andra trevliga akvarister.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Då syns det ju att man inte är så långhårig som man känner sig

              Jag åker ju 45 mil till Varberg för att träffa trevligt folk. För dig är det ju bara 35 mil till t.ex. Västerås.
              Så vill man gagga så kan man ju ta en åktur?
              Jag gillar att åka. Ger många sköna tankar.

              Men det är ett dilemma det där. Träffas man live så blir det ju en helt annan dynamik och om det klickar så blir det ju något helt annat än att skriva. Så på något sätt kanske det inte räcker med att bara skriva. Man kanske helt enkelt måste träffa likasinnade för att få de där extra goda diskussionerna. Jag kan tycka att jag fastnar i tänket när jag bara pratar i huvudet och i text.

              Så för mig känns det som att det tar fart att bara tänka på att träffa andra trevliga akvarister.
              Ja, självklart är det så, men ibland måste det tyvärr räcka med att skriva av olika anledningar. Med en del djur, förutom fiskar, är det svårt att komma ifrån båda två samtidigt. Det är löptikar (som alltid under sommaren hos oss) som ingen vill ha ett par dagar - eftersom ens vänner bara har hannar. Hästarna skall fodras, vattnas och skötas - under sommaren har ens hästvänner semester, och kan inte ställa upp...så är det.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Då återstår bara att bjuda in folk då Men visst, ibland gör ju omständigheterna att man är väldigt bunden till platsen av djur och annat. Då är det ju tur att Zoopet finns Testat Skype?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Synnd att du åker mellan sjöarna, jag hade haft gott kaffe annars
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Synnd att du åker mellan sjöarna, jag hade haft gott kaffe annars
                    Ja denna gång ja. Man skulle inte kunna ha den där fikaöppningen stående? Det lär ju gå fler tåg.
                    Men trevlig fråga hur som helst. Skulle vara riktigt kul att synas live framöver.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ja denna gång ja. Man skulle inte kunna ha den där fikaöppningen stående? Det lär ju gå fler tåg.
                      Men trevlig fråga hur som helst. Skulle vara riktigt kul att synas live framöver.
                      Vår dörr är alltid öppen
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Då skriver jag här på en lapp: -Besöka Mathias vid tillfälle för att glo på osunt vackra kar....ja och så snacka förstås
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Då skriver jag här på en lapp: -Besöka Mathias vid tillfälle för att glo på osunt vackra kar....ja och så snacka förstås
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Tropen hade med sommarstängt... Men jag har ett litet ess i bakfickan...
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Sista finputsningarna klara innan Discusarna kommer på tisdag. Det jag jobbat med är att få god stillsam genomströmning men inte strömt.
                              Vill inte heller ha smutsfickor.
                              Tror jag har löst det nu. Höger filter Juwel har jag utrustat med ett kort extra utblås så att strålen går mot en rot och splittras. Eheim 2075 får gå på traditionellt sett med strilrör riktat lite mot ytan men utan att det plaskar. Det blir då en mjuk rörelse över hela ytan.
                              Det samlas lite skit längst bakom rötterna ner mot gruset. Det har jag löst så att jag satt min Hydor Nano streamer riktad snett ner mot bakgrunden från vänsterkortsida riktad åt höger. Den går på timer och drar igång en timme när det är ljust i karet och skapar då en låg ström som sakta driver skiten till nästa filter. Får en kort men tyvärr hastigt övergående känsla av att vara sanslöst intelligent när jag såg att detta fungerade som det var tänkt.
                              Tror inte den strömmen stressar Discusen. Fördelen med en streamer är ju att den kan riktas åt de flesta håll och den behöver ju faktiskt inte vara igång hela tiden. Så jag använder den lite som en lövblås. Idén med det hela är att ha rent utan att byta vatten ständigt.

                              Försöker smälta att karet inte blev så rikt med växter som tänkt. När jag planterade alla Cryptocoryne i mitt varma mopanivatten så smälte ju 75% ner i slemhögar. De som älskade förändringen var Anubias, som växer som ogräs, speciellt sedan jag minskat belysningen. Windelöwen och jättevallisnerian.
                              Så jag tror det får ge sig. Det som finns i karet ska nu få vara ifred så får jag se vilka växter som tar sig bra i längden.
                              Akvariet startar med bakre rampen mitt i belysningscykeln är bägge tända och på kvällen enbart främre. Är nöjd med det arrangemanget.
                              Senast redigerad av Bluewing; 01 August 2013, 19:42.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                                Blir nog bra det där

                                Sen förväntar jag mig mängder med bilder när firrarna har anlänt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...