Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Btw, imorgon landar Tonys fiskar. Citat Tony: "Nu blir det mycket blått och fisk av gamla stammar.". Så kanske blir i din smak om det blir lite mer bruna etc. : )
    Jag håller för ögonen när jag nästan läser detta inlägg så jag kan omöjligt se vad du informerar om.....

    Äsch det blir förbaskat ambivalent när jag läser det. Blir jättesugen. Men det är inte lyckat att hämta Discusen när jag har flera veckor i sommar då jag inte ska vara hemma. Känns lite som att köpa valp och åka bort.

    Så därför för deras egen skull så är det bäst att jag tar detta när sommaren passerat.

    När det gäller karet så märker jag som i förra akvariet (mitt 180) att när jag kör med Denitrol bakterier dagligen så går hela incyclingsprocessen snabbare. Har idag ingen nitrit och låga nivåer av nitrat. Så som jag ser det så går incyclingen på halva tiden med Denitrol.

    Hur som helst så utökade jag beståndet i burken lite. Har bestämt mig för stimfisk och faktiskt Kardinaltetror. Var i ZooHoo i Västerås och fick ett bra pris på riktigt fina kardinaler ,så jag tog hela stimmet.
    Har efter lite funderande även i en grupp halvstora Amanoräkor som är en chansning. Det kan bli lyxmat till Discusarna sedan. De är duktiga på att putsa Windelöwen.

    Igår kväll så satt Carina(frun) och jag och tittade på fiskar och TV och det var riktigt mysigt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Det jag har nu som väl med råge övertrasserat incyclingsantalet är följande: 20 Rostpansarmalar.

      Utökat nu med 42 Kardinaltetror, 7 Otocinclus och 10 Amanoräkor.

      Amanoräkorna tillsatte jag för att ha hjälp med de trådalger mm som dyker upp så smått. De Windelöw jag hittade har ju haft redan i butiken ett brunt algskikt. Efter första dygnet med Amanos är de läckert ärtgröna och ser nästan polerade ut. Amano kommer i stort sett vara vuxna när Diskusen kommer in så jag tror det ska fungera bra. I annat fall har jag redan planterat in deras första måltid. Men när jag sökt ute på nätet verkar det fungera utmärkt med större Amano tillsammans med Discus.

      Håller på att leta efter Apistogramma Borelli nu som ska få hålla till i botten.

      Trodde att jag hittat perfekta grenar: ett helt knippe dränkta redmoore-rötter typ långa grenar. Köpte dem till ett bra pris och på vägen ut från butiken sa säljaren: spruta dem med saltvatten! Varför det frågade jag? Det har varit hålsjuka i akvariet och det är under medicinering. Lämnade då tillbaka rötterna och fick pengarna tillbaka. Känns inte tryggt att ha i rötter från ett infekterat kar.

      är jag tittar på mitt Kardinalstim så känns saknaden stor efter mina Discus....
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Du kan gå tillbaka till affären och köpa på dig rötterna igen, att hålsjuka skulle smitta genom rötter ser jag som osannolikt. Personligen hade jag inte varit rädd att sjösätta dem, men skölja av med kokande vatten eller liknande om du känner dig osäker.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ok Anders. Litar på det du säger. Få se om rötterna är kvar.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Jag hade även körsbärsräkor i mitt diskuskar, som var tänkt som levandefoder. Det funkade inte, och de räkorna blev illröda. Om det berodde på värmen i karet eller vad har jag inte en aning om.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Nåt blir annorlunda med räkor kring 29 grader. Mina Amano är smått hysteriska

              Hur som helst så skaffade jag mina vattenmättade redmoore-rötter igår. Ska för säkerhets skull ha kokhett vatten över dem i morgon. Få se om de skapar rätt grenkänsla i akvariet. Om jag får till det så lägger jag in en bild i morgon.

              När jag läser om Ingers Discusar så känner jag en längtan men också en viss oro. Just för att deras hälsa verkar styras mycket av stress eller inte. Även om jag tänker att jag resonerat rätt så blir det ju inte skarpt läge förrän det faktiskt flyttar in Discus i karet.
              Många frågor studsar upp i huvudet: -Kommer de att äta? Blir de stressade av något? Hur kommer maktbalansen i gruppen bli? Så där går tankarna mer än vad de faktiskt kommer att tillföra mig. Det är ju egentligen snett då jag skaffardem för att jag är intresserad och vill lära känna dem.
              Igår ploppade tanken upp: -Jag struntar i Discus och skaffar några fina Scalarer istället. Men den tanken är nog mer ren feghet? Det är väl så att jag nog känner mig okunnig inför en första bekantskap. Många av er som är kunniga på Discus har ju utvecklat en fingertoppskänsla för hur ett begynnande sjukdomstillstånd kan gestalta sig. Finns det ett slags fråga doktorn för Discusägare?
              Det känns lite som att även om jag gör allt rätt och mina Discusar är olyckliga/Stressade så skiter det sig på nolltid (ursäkta uttrycket).

              Köper jag dem hos Tony så gissar jag att jag hänger i telefonen där.
              Men vem vet. Det kanske går bra.
              Senast redigerad av Bluewing; 14 June 2013, 22:37.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Bluewing, jag känner igen dina tankar, inte om specifikt diskusar, utan mer hur du tänker om ditt projekt och dina tankar om utförandet. Jag ser detta forum ett slags "fråga doktorn", men med en skillnad att jag även själv kan bidra. Min förhoppning är jag genom att läsa böcker, googla och ställa frågor och dryfta funderingar i detta forum skall kunna bidra på det sättet som jag jag själv fått hjälp, råd, feedback, tips samt uppmuntran här på forumet. Just nu är det mycket "tagande" från min sida men jag vill att det även skall bli "givande".

                Erfarenhet och förmågan att förklara och hjälpa som finns på detta forum är helt otrolig (i positiv bemärkelse). Jag som gillar att "gräva ner mig" i information har fått mitt lystmäte.

                Sorry för OT.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Du är bara nojig, det är ingen fara. Minsta lilla tecken på ohälsa eller om du har en fråga är det bara ta bilder och slänga upp så kan folk analysera åt dig. Kan inte backa ur för en sån grej! Det kan vi inte tillåta. :-)
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Erikderek
                    Bluewing, jag känner igen dina tankar, inte om specifikt diskusar, utan mer hur du tänker om ditt projekt och dina tankar om utförandet. Jag ser detta forum ett slags "fråga doktorn", men med en skillnad att jag även själv kan bidra. Min förhoppning är jag genom att läsa böcker, googla och ställa frågor och dryfta funderingar i detta forum skall kunna bidra på det sättet som jag jag själv fått hjälp, råd, feedback, tips samt uppmuntran här på forumet. Just nu är det mycket "tagande" från min sida men jag vill att det även skall bli "givande".

                    Erfarenhet och förmågan att förklara och hjälpa som finns på detta forum är helt otrolig (i positiv bemärkelse). Jag som gillar att "gräva ner mig" i information har fått mitt lystmäte.

                    Sorry för OT.

                    EK
                    Det är egentligen inte OT det du skriver. Upplever samma sak som du berättar i forumet. Att mycket av den kunskap som jag har idag har sina rötter från tidigare erfarenheter men faktiskt mest härifrån. Det är som om mina tidigare erfarenheter är ett lappverk som sys samman av folks mer djupgående kunskaper här. Det är väl bara så att ju mer man lär sig ju mer inser man vad man inte kan.Har tidigare som yngre haft discus och det gick åt skogen, men det var med många misstag. Så jag tror så här på fredagskvällen att jag landat i nojiga tankar bara.

                    Det blir ju så ändå att när det blir skarpt läge och fisken ligger där och är sjuk så är det inte säkert att jourläkarna på Zoopet har öppet och då får jag ändå ta de viktiga besluten själv. Så jag försöker vänja mig vid tanken att det faktiskt kan gå illa för en eller några av de Discusar jag köper. Att det blir som det blir. Ofta känns det så att detta är helt ok. Just ikväll blev det mer fega känslor. Så kan det gå.
                    Men i morgon är en ny dag med nya insikter.
                    Och jag kommer att skaffa 9 st. Discus av Tony. Så trots oro är vägen dit bergfast.

                    Förresten Erik (om du heter det) så blir jag väldigt glad av ditt inlägg. Att du tar dig tid att dela dina tankar med mig. Så i denna tråden är OT helt ok.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Palmberg
                      • May 2010
                      • 164

                      Hörru Mister Mister! Inga sådana tankar nu! Klart att man känner oro för något nytt, men jag tror att du har läst på så pass mycket, kommer läsa på ännu mer och när väl fiskarna är på plats så kommer dom bli de mest curlade Discusarna som simmat runt På ett bra sätt!

                      Överge inte din dröm om Discus till förmån för Scalarer!
                      Ha det! /Henke
                      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Du är bara nojig, det är ingen fara. Minsta lilla tecken på ohälsa eller om du har en fråga är det bara ta bilder och slänga upp så kan folk analysera åt dig. Kan inte backa ur för en sån grej! Det kan vi inte tillåta. :-)
                        Ok Einarsson. Först på joulistan skriver jag här... Einarsson
                        Jag är inte på väg att backa ur!

                        Jag har lärt mig så här att allt jag försöker undvika eller smita ifrån det växer egentligen. Så min taktik att bli en harmonisk lycklig människa är att jag släpper fram mina spöken ur garderoben. Allt jag vänder mig till och tittar på det förändras. Så skälet till att jag ibland tar upp oro som kan verka överdriven är att jag inte vill att den ska få styra mig. Ok nu blev det mer teori från jobbet där, men jag menar verkligen det jag säger.

                        Så Discusar är kanske tack vare att jag är lite skraj för det hela direkt nödvändiga att uppleva för mig, oavsett hur det går. Sedan tror jag nog att det kommer att gå bra. Men jag har en oro att hantera... också.
                        Låter det kanske flummigt?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Palmberg
                          Hörru Mister Mister! Inga sådana tankar nu! Klart att man känner oro för något nytt, men jag tror att du har läst på så pass mycket, kommer läsa på ännu mer och när väl fiskarna är på plats så kommer dom bli de mest curlade Discusarna som simmat runt På ett bra sätt!

                          Överge inte din dröm om Discus till förmån för Scalarer!
                          Ska du säga som känner noja för Svensexa

                          Jodå Palmberg, sådana känslor vistas i mitt huvud ibland, men det betyder inte som jag skrev nyss ett ändrat beslut. Bara att jag försöker undersöka och förstå min överdrivna oro. Inget annat. Och det stämmer jag har läst så mycket nu så om man tittar noga så börjar pannan ta lätt Discusliknande former. Och avslutningen du skrev lät riktigt trevligt! Det ska jag suga på lite: de mest curlade Discusarna som simmar runt... Mmmmm det där satt som en smäck
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Nervös ska man vara, det blir ju inte roligt annars. Även härdiga fiskar blir sjuka, jag fick avliva en rejäl Sajica-hane idag som har blivit stressad av en starkare hane, sjukan såg it som HIH och då är det inte ens en fråga om behandling i det karet med alla L-malar kan jag säga. Ibland suger den här hobbyn mer än allt annat, det ihop med spänd förväntan leder ändå alltid till att man aldrig tröttnar..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj Boys and Girls!
                              Jag kommer ihåg, vid ett tillfälle när några av mina rödturkar sket vitt (och som man lite oroligt nästan hade väntat på att de någon gång skulle göra), så jag beslutade mig för att skaffa medicin och hamnade på den här sidan; http://www.bldiscus.com/

                              Där fanns inte bara de mediciner jag letade efter (och det finns andra varianter av mediciner på andra sidor som också är effektiva), utan även en diagnossida som beskrev olika sjukdomar - hur och varför - på ett bra vis.
                              Gå in på sidan, klicka på "sötvatten", sedan "mediciner och till sist klicka på "diagnoser".
                              Här är en länk direkt till diagnossidan; http://www.bldiscus.com/sotvatten/mediciner/diagnoser/


                              Det kan ibland kännas ganska "lugnande" att bara läsa om olika sjukdomsförlopp o.s.v. Man får liksom en bild på det hela och man blir lite extra förberedd på något som givetvis är oroande, speciellt i början av discuskarriären.
                              Givetvis finns en mängd andra sidor som är mycket bra och informativa - men jag, åtminstone, fick ett rätt bra hum när jag kikade runt där.

                              Jag håller med om att forum som detta verkligen är ett bra sätt att skaffa sig information - jag kikar till exempel på alla era co2-grejer och försöker lära mig om detta, även om jag inte planerar att använda det i nuläget.

                              Och - ja, discusarna blev friska på ett par veckor efter medicineringen.
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 June 2013, 23:36.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Nervös ska man vara, det blir ju inte roligt annars. Även härdiga fiskar blir sjuka, jag fick avliva en rejäl Sajica-hane idag som har blivit stressad av en starkare hane, sjukan såg it som HIH och då är det inte ens en fråga om behandling i det karet med alla L-malar kan jag säga. Ibland suger den här hobbyn mer än allt annat, det ihop med spänd förväntan leder ändå alltid till att man aldrig tröttnar..
                                Precis Mathias. Men det gäller att bli vän med den där nervositeten och oron. Så jag håller med intill molekylnivå!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...