Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Boys and Girls!
    Jag kommer ihåg, vid ett tillfälle när några av mina rödturkar sket vitt (och som man lite oroligt nästan hade väntat på att de någon gång skulle göra), så jag beslutade mig för att skaffa medicin och hamnade på den här sidan; www.bldiscus.com/

    Där fanns inte bara de mediciner jag letade efter (och det finns andra varianter av mediciner på andra sidor som också är effektiva), utan även en diagnossida som beskrev olika sjukdomar - hur och varför - på ett bra vis.
    Gå in på sidan, klicka på "sötvatten", sedan "mediciner och till sist klicka på "diagnoser".
    Här är en länk direkt till diagnossidan;
    www.bldiscus.com/sotvatten/mediciner/diagnoser/

    Det kan ibland kännas ganska "lugnande" att bara läsa om olika sjukdomsförlopp o.s.v. Man får liksom en bild på det hela och man blir lite extra förberedd på något som givetvis är oroande, speciellt i början av discuskarriären.
    Givetvis finns en mängd andra sidor som är mycket bra och informativa - men jag, åtminstone, fick ett rätt bra hum när jag kikade runt där.

    Jag håller med om att forum som detta verkligen är ett bra sätt att skaffa sig information - jag kikar till exempel på alla era co2-grejer och försöker lära mig om detta, även om jag inte planerar att använda det i nuläget.

    Och - ja, discusarna blev friska på ett par veckor efter medicineringen.
    Gissa vilken som kommer att sitta klistrad och lusläsa sidan? Tycker det känns bra att som blivande Discusägare ha det där hummet du pratar om så att jag kan vara lite på banan i varje fall om/när det händer. Bockar och bugar för tipset!

    Kommer fortfarande ihåg hur skraj jag blev när jag som 9-åring fick vitaprick på mina Paletter. Huvva! Jordens undergång....

    (de blev också friska och fick flera kullar)
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Gissa vilken som kommer att sitta klistrad och lusläsa sidan? Tycker det känns bra att som blivande Discusägare ha det där hummet du pratar om så att jag kan vara lite på banan i varje fall om/när det händer. Bockar och bugar för tipset!

      Kommer fortfarande ihåg hur skraj jag blev när jag som 9-åring fick vitaprick på mina Paletter. Huvva! Jordens undergång....

      (de blev också friska och fick flera kullar)
      Det blev inga klickbara länkar där va..? Skumt...

      Ja, jag minns också i början när någon fisk blev sjuk och man sprang ner till zooaffären för att fråga om råd. Jag har dock varit väldigt förskonad från sjukdomar på fiskarna och har medicinerat endast vid några få tillfällen; senast för ett antal år sedan när ett par troffar såg lite hängiga ut och så de där två rödturkarna - det blev iallafall lyckat resultat av de medicineringstillfällena!


      Edit; fixat länkarna
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 June 2013, 23:36.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Har läst lite på sidan. Förbaskat bra upplagt på www.bldiscus.com (observera Mats, ett "c").

        He he ser nu att mitt blev klickbart.....
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Har läst lite på sidan. Förbaskat bra upplagt på www.bldiscus.com (observera Mats, ett "c").

          He he ser nu att mitt blev klickbart.....
          Ja, det är ganska rakt-på-sak-fakta där - och det kan vara gôtt att läsa just sådan text lite då och då.
          Jag fixade länkarna i inlägget ovan - så nu går det att klicka där också.

          (... med "c", ja...)

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Har läst lite på sidan. Förbaskat bra upplagt på www.bldiscus.com (observera Mats, ett "c").

            He he ser nu att mitt blev klickbart.....
            Den sidan är bra som vägledning om sjukdomar hos discus. Tänk bara på att Bengts medicin inte importeras till EU längre efter att nya, skärpta regler införts. Finns det kvar medicin så har den ett passerat bäst före datum.

            Diagnossidan är dock bra och det finns ju andra mediciner eller behandlingar som är verksamma om man bara har en hum om vad det är som drabbat fisken.
            Discus for life

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det är egentligen inte OT det du skriver. Upplever samma sak som du berättar i forumet. Att mycket av den kunskap som jag har idag har sina rötter från tidigare erfarenheter men faktiskt mest härifrån. Det är som om mina tidigare erfarenheter är ett lappverk som sys samman av folks mer djupgående kunskaper här. Det är väl bara så att ju mer man lär sig ju mer inser man vad man inte kan.Har tidigare som yngre haft discus och det gick åt skogen, men det var med många misstag. Så jag tror så här på fredagskvällen att jag landat i nojiga tankar bara.

              Det blir ju så ändå att när det blir skarpt läge och fisken ligger där och är sjuk så är det inte säkert att jourläkarna på Zoopet har öppet och då får jag ändå ta de viktiga besluten själv. Så jag försöker vänja mig vid tanken att det faktiskt kan gå illa för en eller några av de Discusar jag köper. Att det blir som det blir. Ofta känns det så att detta är helt ok. Just ikväll blev det mer fega känslor. Så kan det gå.
              Men i morgon är en ny dag med nya insikter.
              Och jag kommer att skaffa 9 st. Discus av Tony. Så trots oro är vägen dit bergfast.

              Förresten Erik (om du heter det) så blir jag väldigt glad av ditt inlägg. Att du tar dig tid att dela dina tankar med mig. Så i denna tråden är OT helt ok.
              Det är som min tränare hamrade i mig och mina lagkamrater för länge sedan; "Preperation is essential for success". Precis som du skriver kommer situationer uppstår men är det tryggare att kunna agera istället för att reagera, även om det är utanför comfort zonen. Men sen är jag i och för sig en pragmatiker av den "värsta" sort.

              EK (Erik)
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Kan bara berätta att jag sätter ner några riktigt goa redmoore-rötter i Discusburken. Det var trängsel längs "grenarna" när Amano vill kolla det nya. De sprang tvärs över händerna. Så jag upplevs väl som en inredningsdetalj om det nu inte är en kärleksbetygelse till husse Hade jag varit 9 år hade jag trott på det sistnämnda och gått med ett leende hela dagen
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Här kommer en film som visar hur det blev när jag satt ner redmoore-rötterna:
                  Större delen av de Cryptocoryna Crispatula som planterats har "smält" och håller på att starta igen med nya blad. Det som är nytt är 42 Kardinaltetror och tr...


                  Efter en stund så matar jag lite för att få fram malarna mera.
                  I mitten av filmen släcker jag bakre rampen och sedan omvänt släcker främre och har bara bakre tänd.
                  Det är tre rötter som är nya. Höll på i 2 timmar med att få dit dem då malarna gömmer sig under rothögen när jag håller på. Alla rötterna låg i ett utställningsakvarium i en butik och var genomdränkta sedan starten.
                  Har skaffat jättevallisneria längst till vänster. Kommer att klippa dem när de kommer till ytan. Meningen är att de ska fungera som en "vägg" för kortsidan för att förhindra att det blir för mycket rörelse för Discusarna när man kommer in i rummet på vänster hand. En del Windelöw och anubias (Har väl 18 anubiasplantor i burken) är flyttade till redmoore-grenarna.

                  Fasiken vad kul det är att fixa och inreda!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Åhh vad fint det blev Bluewing - vad duktig du är. Nästan alla mina anubias är täckta av kiselalger nu.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Tack Inger!
                      Det att du fått kiselalger. Tycker du det är fult eller snyggt? Eller bryr du dig inte om dem?
                      Otocinclus brukar ta dem.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        Bluewing, det där har du fått till riktigt fint! Det jag gillar är att det detaljer att fästa ögat på i hela akvariet, inte bara en centrerad punkt. Pansarmalar är jag av någon anledningen fascinerad av.

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tack Inger!
                          Det att du fått kiselalger. Tycker du det är fult eller snyggt? Eller bryr du dig inte om dem?
                          Otocinclus brukar ta dem.
                          Det är görfult med kiselalger - även cryptisarna har den där bruna fina "sammetsmattan" på bladen. Å nej, jag vill varken ha otocinclus eller ancistrus.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Det blev jäkligt bra, mannen!
                            En sak att tänka på är det gyllene snittet, som jag kan sakna lite i ditt akvarium då ögonen drar sig direkt till mitten i nuläget. Flyttar du roten som sticker ut mot framrutan i mitten av karet 15 cm åt något håll, så är du där!
                            Hoppas du inte tar illa upp, jag är ärlig då jag tycker det är rakast att vara sådan.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Ser gött ut. Gillar inputen från Ansjo. Jag har aldrig inrett ett akvarium som han beskriver det, jag lägger bara i sakerna så får det vara bra. Jag är rent kass på det

                              Jag gömmer all dret bakom grönt istället, då ser ingen hur skadat det ser ut

                              Bra jobbat, blir fint med plattfisken sedan
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Det blev jäkligt bra, mannen!
                                En sak att tänka på är det gyllene snittet, som jag kan sakna lite i ditt akvarium då ögonen drar sig direkt till mitten i nuläget. Flyttar du roten som sticker ut mot framrutan i mitten av karet 15 cm åt något håll, så är du där!
                                Hoppas du inte tar illa upp, jag är ärlig då jag tycker det är rakast att vara sådan.
                                Jo jag håller med dig! Märker att man stannar upp en aning i mitten på karet med blicken. Problemet är Mopaniunderbyggnaden och var revirgränserna ska gå.
                                Den högra roten går inte att förskjuta alls. Mittenroten som kan sägas vara problemet tippar åt vänster om jag flyttar den för långt dit. Som den står nu stabiliserar den hela högen. Höll på i 2-3 timmar med rötterna. Så det är inte helt säkert att ditt kloka råd kommer att accepteras av den akvaristiska byggnadsnämnden för rothögar, om man säger som så.
                                Ska göra ett nytt försök men annars får det vara så här. Tror dock att proportionerna förskjuts när Crispatulan tar fart på vänstra sidan.

                                Fördelen, om vi skippar det estetiska är att det finns 3 revirdelare som ger ungefär lika stora bitar av karet samt två stora tillflykszoner om någon blir mobbad.

                                Det är mycket som ska funka. Detta sista under förutsättning om jag lyckats med min föresats att tänka som en Discus förstås
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...