Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Det lilla karet är ett nano på 30 liter. Där kommer jag att ha Moskitorasboror och Körsbärsräkor. Köpte det av Anders som fixat en filterbakgrund i det. Helläckert faktiskt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Sedan apropå korven så äter vi egentligen bra genomtänkt mat för det mesta. Ibland så vill pojken i mig samma som din dotter. Passar på då när familjen är borta och det är såååå gott!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Perfekt bottenplatta, snyggt. :-)

        Min bakgrund sitter ju förövrigt bara rakt på bakrutan, det enda jag gjort är att sätta 15 cm bitar i kanterna typ 7 cm utifrån glaset för att gömma lite ytterfilterinsug och värmare och sånt där bakom.


        Men jag har ju inte kvar innerfiltret i mitt kar, jag slet ju ut det, så det är ju en lite annorlunda situation för dig.



        Blir ju såhär ungefär. Du tar en skiva som du sätter på framsidan av filterklossen och låter den sticka ut 2 cm eller något, sen kan du sätta en smal bit på sidan av filterklossen också om du vill utan att kanterna syns?

        Måste ju självklart borras hål och sånt på rätt ställe i bitarna också dock så lite pill blir det ju. :-) Det måste finnas många på diverse forum som löst problemet dock då många har BTN och Juwelkar.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          Hade liknande funderingar gällande filter: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153773
          körde på alternativ 2. Har vart igång sedan dess och funkar bra tycker jag.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Ursprungligen postat av Ferengi
            Hade liknande funderingar gällande filter: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153773
            körde på alternativ 2. Har vart igång sedan dess och funkar bra tycker jag.
            Alternativ 2 liknar det jag tänker nu. Men hur gjorde du med det övre insuget på Bioflow som är riktat mot front-rutan?
            Limmade du igen det? Eller satte du distanser mellan BTN och Bioflow så attvattnet kunde sugas in där?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              Antar att du menar originalfiltret - jag sågade ur för insuget där nere och även däruppe. Silikonade på BTN direkt på plastboxen som innehåller originalfiltret. Fick ett tips här på Zoopet, glömt av ifrån vem, att hälla på sand när silikonen inte har hunnit torka vid fogarna.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Går även peta dit sand på silikonet med en pensel så det fastnar bra.
                350L Diskus

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  När det gäller Diskuskaret så är det väntan som gäller. Tidigast nästa vecka. Går runt och letar rötter mest nu. Grunnar mycket på bakgrund. Gillar t.ex. BTN Orinocobakgrund med inbyggd modul för Juwel innerfilter. Men den görs inte i så stora att den passar i Vision. Möjligen tar jag BTN Slimline och vinklar ut sista plattan så att den täcket filtret. Hmm.
                  Ett tag tänkte jag att jag gör bakgrunden svart och staplar rötter bak. Men just nu mest Slimlinetankar bak.

                  Velar mellan Jula blästersand och engelskt sjögrus. Rent estetiskt så har jag fastnat lite i sjögrusträsket. Men kollar runt på bilder för att se era andra akvarium.
                  Ibland tänker jag istället mindra rötter och att det som skapar rum och avdelade i akvariet är växterna. Hade en plan förut, men nu när det är skarpt läge så känns det lite som om alla pusselbitarna är uppe i luften och inte landat.

                  När det gäller Diskus så lockar det mest med Tonys Diskus. Det är ju bara 30 mil bort från Västerås....och så börjar jag glo mera på Snakeskin så där är det också veligt.
                  Men när det gäller inredningen så får det bli ett steg i taget. Först en bakgrund, sedan grus sedan titta experimentera och torrinreda.

                  Det enda som egentligen är klart är akvariet, platsen hemma, att det blir Diskus sedan är det öppet.
                  Tony har som Einarsson skriver grymt fina fiskar i kanon kvalité , planera inte för mycket vad du vill ha för sort innan du åker dit för dina planer kommer med stor sannolikhet att omkullkastas planera mer hur många diskus du tänkt dig , vilken storlek , lite grovt vilken slags färgnyans och sist men inte minst hur mycket du har råd att spendera , det sistnämda är viktigt för det är hur lätt som helst att få köpmani när man ser alla dessa underbara fiskar simma omkring i akvarierna , det är en diskus älskares paradis
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    En handlare här i stan har riktigt fina Blå Diskus. Men bara två.... Sedan är det flera red melon som inte ser särskilt runda ut och smala över pannan. Det är väl det som kallas för razorhead gissar jag.

                    Det är allt lite trist att vänta. Akvariet är försenat minst en vecka. Så bakgrunden kommer innan akvariet....
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      En handlare här i stan har riktigt fina Blå Diskus. Men bara två.... Sedan är det flera red melon som inte ser särskilt runda ut och smala över pannan. Det är väl det som kallas för razorhead gissar jag.

                      Det är allt lite trist att vänta. Akvariet är försenat minst en vecka. Så bakgrunden kommer innan akvariet....
                      Det är nu det berömda tålamodet träder in....

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Jag har bränt allt tålamod för de närmsta 50 åren på att ta det så här lugnt. Nu har en otålig treåring tagit över! Vill ha mitt akvarium nu! Kan iofs tänka mig vänta en timme eller så
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Jag har bränt allt tålamod för de närmsta 50 åren på att ta det så här lugnt. Nu har en otålig treåring tagit över! Vill ha mitt akvarium nu! Kan iofs tänka mig vänta en timme eller så
                          ...nu börjar den "rätta" Bluewing träda fram.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Ja det är nog så rätt det kan vara, Inger. Jag är egentligen mer lik en turbotrimmad iller från födsel men övar mig i att ta det lugnt och undervisar faktiskt i ämnet. Men mera privat så om jag tycker om något tillräckligt mycket så blir det lite som en tsunami inombords, typ. Men bara när det gäller sånt som känns viktigt som barnfödslar, existentiella frågor och Diskusakvarium. Likvärdiga ämnen....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Ja det är nog så rätt det kan vara, Inger. Jag är egentligen mer lik en turbotrimmad iller från födsel men övar mig i att ta det lugnt och undervisar faktiskt i ämnet. Men mera privat så om jag tycker om något tillräckligt mycket så blir det lite som en tsunami inombords, typ. Men bara när det gäller sånt som känns viktigt som barnfödslar, existentiella frågor och Diskusakvarium. Likvärdiga ämnen....
                              ...jag vet vad du går igenom, det är faktiskt ganska allvarligt.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Obotligt också?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...