Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tyvärr tror jag att jag har kommit på vad som är felet med fenorna. Om jag läser detta sjukdoms-schema och letar mig fram så kommer jag till D3 och då stämmer det på pricken vad som händer med dessa två diskusar. Det står att det är ett tecken på kraftigt belastat vatten.... Den förklaringen suger ju fett kan jag säga. Har mätt regelbundet efter nitrit och nitrat och har extremt låga nivåer vilket jag tolkar som att vattnet är ok. Det luktar som en frisk skogstjärn om vattnet. Så min egen känsla är ju att vattnet är kanon. Däremot vet jag ju inte om det är annat som kan tänkas vara dåligt i vattnet än det jag mäter? Diskusarna äter ju kopiöst och det kan ju vara så att det blir ammoniumspikar som triggar igång detta.
    Hur som helst så kommer jag att köra vattenbyten dagligen nu i en vecka och se vad som händer med dessa fenor. Tappar de fenorna helt så växer det ju inte ut nya. Vilket känns både sorgligt och frustrerande. Så kommer jag att göra.

    Spännande med Diskus. Alltid nåt att grunna på.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Inger H
      Har dom där symtomen kommit smygande nu på slutet? Hur ofta har du medicinerat?

      //Inger
      Det började för 1,5 vecka och yttrade sig så att ytteränden på dessa fenor blev vita och sladdrigt mjuka. M a o både fenstrålar och fena. Vid fenröta så är det ju bara fenan som försvinner och fenstrålarna blir kvar. Men så ser det inte ut. Jag har ju ökat matningen under ca 2 veckor på grund av att de magrade med bara en gång mat per dag. Så det sammanfaller med den ökade belastningen på karet. Har bara medicinerat två gånger nu med multicura. Vid uppstart och nu. Gett antispot på foder under två kurer. Det är allt.
      men läser du det tidigare inlägget så ska detta symtom vara vattenrelaterat. Även om detta känns tungt att ta så är det så så är det så. Då är det bara att svälja det hela (inte vattnet) och lära sig av det. De två som drabbats har ju varit nergångna av sina magproblem men är ok nu. Vet inte om flagellaterna inombords kan kicka igång samma symtom. Men flagellaterna minskar ju också vid mer vattenbyten, så det får bli så nu i en vecka i första hand. Sedan utvärderar jag och ser om det blir en vecka till. Men jag kommer att köra dagliga vattenbyten nu.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        ...men du gör väl vattenbyten ganska så ofta? Tror du inte, att det kan vara biverkningar av medicineringarna - en tanke bara.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Jag byter vatten annars enligt mina vanliga rutiner dvs. en gång i veckan. Jo jag har tänkt också att det skulle kunna vara kopplat till anispotbehandlingen på maten. Men famlar ju lite i blindo nu och vattenbytena stressar en liten stund men det sker under lugna former så jag tycker inte jag har ett annat val just nu.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Jag gör vattenbyten var fjärde dag, har för mig att du också gjorde det ett tag? Sen får dom lite vitaminer då och då. Hoppas att det löser sig Johnny.
            Det står ju, att om det finns fenor kvar så växer dom ju ut om du får ordning på vattnet. Ja, det är spännande med diskus.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Drömmen om ett Discusakvarium


              Här kan de se den ena honan som ser bäst ut. Ena sprötet ser du ser stubbigt ut, men är lite vitt/genomskinligt längst ut.

              Apropå vattenbytena så har jag ibland tagit tätare om vattnet verkat oklart.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing

                Här kan de se den ena honan som ser bäst ut. Ena sprötet ser du ser stubbigt ut, men är lite vitt/genomskinligt längst ut.

                Apropå vattenbytena så har jag ibland tagit tätare om vattnet verkat oklart.
                Det se inte så farligt ut tycker jag, det kommer att fixa sig.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Det tror jag också. Den andra honan har däremot bara någon dryg cm kvar. Så där är det mer bekymmer. Men har bytt 30% vatten idag och kör så veckan ut.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det tror jag också. Den andra honan har däremot bara någon dryg cm kvar. Så där är det mer bekymmer. Men har bytt 30% vatten idag och kör så veckan ut.
                    Vi håller tummar och tassar här.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Sånt tackar jag och alla Diskusarna för. De håller unisont sin fenor (de som finns kvar) för ett rejält happy end.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Lite rapport bara. Det verkar funka med dagliga vattenbyten Flera av de fenor som reagerat som jag visat krymper inte längre just nu. Det är inte längre vitt och mjukt i änden på fenorna och fiskarna är blå/turkosare än på länge. Enda nackdelen så här långt är väl att vattenbytena triggar aggressivitet och lekbeteenden i karet. Så det blir lite väl livat ibland. Men får en bra magkänsla just nu och lite smått generad över att jag inte riktigt accepterat vilken kraftfull åtgärd tätare vattenbyten är.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                          Skönt att det verkar fungera iaf

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Härligt. :-)

                            Hur mycket gödning och co2 petar du i nu då?
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Tack Jesper

                              Einarsson: I Diskuskaret? Zero. Inget Co2 och ingen gödning alls. Kör (så gott jag kan) á la Bryzell i det karet. Inga tillsatser.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Det är allt ett jäkla akvarium..

                                Juwel borde själva få se det faktiskt, e-posta en bild! Mycket, mycket bra!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...