Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Hur ofta matar du dina Diskus Inger och ni andra? Ändrar ni rutinerna vid lek? Har ju aldrig haft ciklider som leker så ofta och det är inte små romkakor direkt. Någonstans måste det ju ändå ta på deras kroppar.
    Senast redigerad av Bluewing; 24 September 2013, 07:06.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Hur ofta matar du dina Diskus Inger och ni andra? Ändrar ni rutinerna vid lek? Har ju aldrig haft ciklider som leker så ofta och det är inte små romkakor direkt. Någonstans måste det ju ändå ta på deras kroppar.
      Jag matar 2ggr/dag, även när dom leker.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        Jag matar 2 ggr om dagen normalt sett men har jag gjort vattenbyten eller något annat i akvariet kan det bli en extra gång , brukar även hoppa över en dags matning emellanåt
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Brukar bli 3 gånger om dagen, en stor kub frystorkad blackworm i regel.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Skälet att jag frågar är egentligen att de äter nåt helt kopiöst. Kör 2 ggr dagligen. Det där Blackworm är inte helt enkelt att få tag i.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Skälet att jag frågar är egentligen att de äter nåt helt kopiöst. Kör 2 ggr dagligen. Det där Blackworm är inte helt enkelt att få tag i.
              Det är ju asbra. Provat d50+ från Tropical ännu? Det kör jag till mina Scalarer, de mår asbra av det.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Det är ju asbra. Provat d50+ från Tropical ännu? Det kör jag till mina Scalarer, de mår asbra av det.
                Japp. Testat det, men tyvärr är de galna i Tetrabitsen och lite kinkiga med D50. Så precis beställt en ny laddning bits från Tony tillsammans med 5L Aqua-Kraut.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Tror D50 och Tetra bits är mer eller mindre samma, så kan nog köra på med tetra bits. Blackwormsen köper jag från kalifornien men man får egentligen inte importera det, så har man otur kan tullen beslagta det.

                  googla california blackworms så hittar man det. tror det är http://www.aquaticfoods.com/ men den verkar nere atm.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Men hallåååå... hur går det här då? vill ju veta ju
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Klart du ska få veta Pia. Det går alldeles utmärkt. Fiskarna mår kanon och äter bra. En hane vill hellre flörta än äta, vilket är ett bekymmer. Han är karets DonJuan och är galen i alla damer.

                      Min LDA031 är en riktig goding och visar sig allt oftare dagtid numera vad det nu beror på. Eftersom den är så läcker så njuter jag bara. Han är komplett orädd för Diskusarna och är en kaxig typ men inte elak på nåt sätt. En riktigt trevlig bekantskap. Men är bara glad för det.

                      På grund av att vissa Diskusar leker mycket så ger jag mer mat då jag märker att honorna blir tunnare annars. 29-30 grader och fortlöpande romproduktion måste ju ersättas på nåt sätt. Det var väl egentligen allt. Det är numera rutin hos mina bekanta att se de där Diskusarna som numera är framme tom när morsan tittar på dem. Då är man modig som sjutton. Lite svårt att byta vatten är det iofs då det är så trångt med Diskus så slangen kan vara svår att få ner. Detta sista är inte en överdrift utan de står packade som sillar när jag lyfter locket.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Gott att höra att allt går bra, har saknat dig den senaste tiden...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Skönt att höra från digoch att allt går bra!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Japp, gôtt att höra att allt är finemang!
                            Läste i din andra tråd, om bergodalbana, uppåner i humör och lust - kan bara säga att jag känner igen mig - igår kväll hade jag en jädra trötthetsdip, och lallade lite oskönt i "stugtråden"...
                            Men, nu är det glada miner igen!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Japp, gôtt att höra att allt är finemang!
                              Läste i din andra tråd, om bergodalbana, uppåner i humör och lust - kan bara säga att jag känner igen mig - igår kväll hade jag en jädra trötthetsdip, och lallade lite oskönt i "stugtråden"...
                              Men, nu är det glada miner igen!
                              Men skulle du vara trevlig jämt så skulle jag baxna. Nu är du ju normal vilket är mycket bättre
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Lek igen av ett par Börjar tappa räkningen på antal lekar. Men det är verkligen härligt med så mycket lek. Arbetar hårt med foder för att deras kroppar ska kunna hantera så många lekar. När det gäller honan så går det kanon. Hon äter allt mer och är smått hysterisk efter mat. Hanen däremot är ett bekymmer då han vaktar sitt revir mot allt, även fodret som han spärrar upp sig misstänksamt mot. Attackerar händer mm om jag måste fixa nåt i närheten. Av honom. Duktig pappa som börjar tunna ut något av detta slit med rommen.
                                Vi får se vad jag kan locka honom med....
                                Senast redigerad av Bluewing; 04 October 2013, 04:11.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...