Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av woodlund
    Hade du 5cl antispot ?? Du menar inte 5ml ?
    Vilken jäkla tur att du läser vad man skriver, Woodlund. Höll på bli ett recept på hur du bäst avlivar dinDiskus. Huvva. Blir alldeles svettig när jag tänker på det. Mitt enda försvar för denna fadäs är en förkylning som angriper ens IQ aggressivt. Så jag har ändrat det direkt. Hoppas att Kirre läser detta tillägg.

    Edit. Sådär nu har jag skickat ett PM till Kirre för att undvika misstag.
    Senast redigerad av Bluewing; 16 September 2013, 16:03.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det ser gott ut med diskusen, Johnny!
      Var hos Jörgen i Ullared igår och blev jäkligt förtjust i en liten grupp på 5 hyffsade diskus, men de gick i "intesäljakaret" och skulle vara Red Cover...men såg mer ut som åt blå VF-hållet...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Ursprungligen postat av ansjo
        Det ser gott ut med diskusen, Johnny!
        Var hos Jörgen i Ullared igår och blev jäkligt förtjust i en liten grupp på 5 hyffsade diskus, men de gick i "intesäljakaret" och skulle vara Red Cover...men såg mer ut som åt blå VF-hållet...
        Känns gott med dem också. Låter intressant med de där red cover. Tog du någon bild? Låter som om det drar åt alla möjliga håll i fisktarmen nu, Anders.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ja, jag är så jäkla sugen på diskus, men det lutar mer åt VF då jag gillar deras gruppdynamik och att de stimmar på ett helt annat sätt än odlat.
          Men nu blir det skalarer ett tag, så får karet mogna och komma igång.
          Nä, några bilder tog jag aldrig...hade bara Ajfånen med mig, som iofs skulle räckt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Det är inte fy skam att ha Skalarer som inkörsfisk.
            Men håller med dig om viltfångat att de betedde sig ganska annorlunda i karen.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Ursprungligen postat av ansjo
              Var hos Jörgen i Ullared igår och blev jäkligt förtjust i en liten grupp på 5 hyffsade diskus, men de gick i "intesäljakaret" och skulle vara Red Cover...men såg mer ut som åt blå VF-hållet...
              Då missade vi varandra Vi var där på eftermiddagen. Hade varit kul att träffas IRL.
              Kompisen utökade sin grupp med Curuai med 2 stycken XXL från Jörgens stora kar.
              Där finns väl 8-10 stycken som skulle passa ditt kar


              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
              Senast redigerad av lofstrog; 16 September 2013, 17:35.
              Discus for life

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Jag var där runt 16-tiden, så vi måste missat varann med en hårsmån...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag var där runt 16-tiden, så vi måste missat varann med en hårsmån...
                  Typ en timme knappt. Får bli en annan gång...


                  Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Lite mysigt så här att lite senare på fredagskvällen börja läsa vad ni andra har för intressant att berätta i era trådar. Har öppnat en Oppigårds (iskall sådan) och har fredagsmys på Zoopet. Frun har slocknat i soffan så det är gött att det finns vaket folk här.
                    Har börjat få problem med några av reviren då växterna (Anubias) växt så mycket så en del revirparkeringar börjat växa igen. Det gör att de som står lägst i rang dvs. ett par och en hona får svårt att söka skydd när mina hormonstinna bamsehanar trycker undan de andra. Det flyger lite fiskfjäll och annat i dessa bataljer. Så i en lokal ArkenZoobutik i stan har den goda smaken att regelbundet slänga i lite redmoore-rötter och annat o karen. Sedan så är det bara att svänga förbi och köpa en färdigdränkt redmoore. Kan det bli mer perfekt?
                    Så jag ahr köpt en rot med flera rejäla grenar. Så mittenreviret ska få fler möjligheter är det tänkt. Mina Diskusar reagerade precis som Ingers, så det var nästan svårt att få ner roten då Diskusarna skulle glo och inspektera den. Sedan gled de runt den och tittade från alla håll med vitt uppspärrade fenor. Vilka häftiga fiskar det är!
                    Detta var det roliga. Men hos det där paret som börjat få det tufft i sitt revir så börjar de se få små fläckar/tussar med lite vitt. är lite likt svamp men ändå inte alls. Sett tendenser förut hos dem men det kan sedan försvinna efter ett par dagar. Men blir det värre så får karet en Multicura-kur på tre dagar igen. Kollade för säkerhetsskull vattenkvalitén men det är obefintligt med Nitrit och Nitrat och vattnet luktar härligt som en frisk tjärn. Så jag tror de stressas av sitt trånga revir. Så jag håller koll flera gånger dagligen på vad det ska ta vägen. Resten är otroligt coola typer.

                    Men hur man än ser på det är Diskus absolut ingen nybörjarfisk, det känns att den kräver blick och engagemang.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Morrn Johnny!

                      När du matar med torkad tubifex, hur beter sig din tubifex då?. Mina diskusar gillar den här maten, men jag ger dom inte det så ofta. Anledningen till det beror på, att den har en tendens att hamna på ytan och där snurrar den runt och vägrar att sjunka. Visst, jag kan ju plocka bort det som hamnar vid ytan med en håv - med jag har en tung ramp, som måste vikas upp, sen bort med täckglas, så det är hur bökigt som helst.
                      Vilken jäkla fråga egentligen.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Inte var det en djäkla fråga för oss akvarister, men för en vanlig Svensson så är det väl nördvarning delux turbo på ämnet. Men apropå den frystorkade tubifexen så låter jag ju först den dra över en minut i Aqua-Kraut men ändå så ligger ju 90% vid ytan. 5 av Diskusarna går gärna vid ytan och plockar och då vill de att maten är still men de andra fem plockar helst från botten. Jag gör ju så att filtrena stängs av när jag matar och för mina älsklingar är detta en matklocka numera och då blir Tubifexen liggande mycket i ytan. Efter en stund så startar jag filtrena igen och då börjar Tubifexbitarna skickas i omlopp ner i karet av ytcirkulationen och då börjar de andra bottenätarna plocka maten när den mera triggar jaktinstinkten.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          Hej Inger

                          Såg din fråga om frystorkat. Vill inte dina plattisar äta det som flyter på ytan. Mina VF rensar allt först kuberna, sedan det som svävar runt i karet och sist det som är på ytan. Skulle det bli något kvar tar L-malar och Pansarmalar hand om resten.
                          Jag matar med frystorkad tubifex, blackworm och artemia. Samma beteende med allt.

                          Edit: Blåvingen är snabb som blixten så du fick två svar
                          /Roger



                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                          Senast redigerad av lofstrog; 21 September 2013, 06:59.
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Mina äter också det ifrån ytan. Tror det är en vanesak.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Det är bra, att det är flera som är morgonpigga och kan svara. Jag doppar också i Aqua-Kraut. Det är bara några få som tar från ytan, vad det beror på, vet jag inte.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av lofstrog
                                Hej Inger

                                Såg din fråga om frystorkat. Vill inte dina plattisar äta det som flyter på ytan. Mina VF rensar allt först kuberna, sedan det som svävar runt i karet och sist det som är på ytan. Skulle det bli något kvar tar L-malar och Pansarmalar hand om resten.
                                Jag matar med frystorkad tubifex, blackworm och artemia. Samma beteende med allt.

                                Edit: Blåvingen är snabb som blixten så du fick två svar
                                /Roger

                                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                                Ju mer desto bättre Roger.

                                Varma hälsningar från blixten från Västerås.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...