Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Jag tror det löser sig självt till slut. Svårt att se att det finns en sån bugg i deras instinkter att han ignorerar mat så pass att han kommer ta skada av det i långa loppet. : )
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      En gång när jag var olyckligt kär gick jag ner 14 kg. Tycker han känns lite som en själsfrände. Tjejer är liksom både på första, andra och tredje plats.
      Men det är häftigt med Diskusar att de är så olika personligheter. Och att det kan förändras. Karets hackkyckling har nu höjt sig till en mellan-nivå i hierarkin vad det nu beror på. Så en omgruppering är på gång i de lägsta nivåerna. Detta startade när jag försiktigt ökade reviren med två nya.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Jag har ju en fisk som är markant mindre än de övriga, men skulle nog påstå att den ligger på 4-5 plats av 9 i hierarkin. Den lille ettrige jäkeln käftar med alla.
        350L Diskus

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Phu ! Har nu under 2 kvällar "plöjt" dina 2 trådar (kanske du har fler?) Bluewing - det tog många timmar!
          En sån input med upp-och nedgångar, roliga historier och MASSOR med lärdom har jag aldrig fått i forumsammanhang!! En stor eloge till dig och alla forummedlemmar!
          Själv är jag sugen på att starta ett större sötvatten efter att ha haft saltvatten i flera år. Smygstartade med 2 små kuber och det gav mersmak, sökte på nätet och fann Zoopet och dina trådar, sen har jag suttit här
          Nu lutar "kansket" lite mer åt ett säkert - javisst, blir det ett kar till pga en smittande entusiasm i dessa trådar! Dock får jag vänta ett tag då Juwel är lite sega på att leverera sina nyheter
          Ditt 180 liters växtkar är ju något alldeles x-tra, ja, inte för att diskuskaret inte skulle vara det. Du har verkligen 2 fina välskötta akvarier och jag hoppas att jag så småningom också skall ha det. Håller också tummarna för att det skall bli mer än "bara" lek och rom för dina diskusar.
          Keep up the good work!
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vad imponerande och härligt att du tagit dig så mycket tid, Heba Vad glad jag blir att du fått ut så mycket av alla våra samtal i dessa trådar. Har själv njutit i varje sekund av de stimulerande samtal och kunskap som människor osjälviskt delar med sig av här i Zoopet. Bugar ner till marknivå med lätt rosa kinder för dessa fina, varma ord där ju kunskapen sällan kommer från mig utan mest frågor och känslor kring det hela.
            Med en sådan openminded inställning ska det bli riktigt spännande att få se vad du själv väljer så småningom. Nu känns det som att detta blir en riktigt bra dag med så trevliga ord när man vaknat.

            När det gäller lekarna så håller jag med dig. Jag väntar som en orolig pappa på BB efter att få se småttingarna. Förstår ännu inte varför det inte går vidare till små härliga sprattlisar. Vattenkvalitén är kanon. Inställningen känns perfekt och fram till dag 2,5 ser rommen helt ok ut. Men vi får se om det blir ordning på det hela.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Johnny, kommer ynglen liksom till "stadie två"?, eller försvinner själva romkornen innan de kläcks?
              Jag tror, i vilket fall som helst, att du snart har frisimmande yngel i burken - ibland tar det x-antal lekar innan det, så att säga, klickar till!
              Snart så!

              Här några bilder på discusyngel direkt efter kläckning, då de hänger i klasar. Ser du detta så är inte frisimmet långt borta;
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 October 2013, 09:49.

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                Hör det inte nästan till att paret skall "misslyckas" några gånger innan dom slutligen får till det? Har dom bara visat viljan att lägga rom så är det ju bara en tidsfråga innan det går vägen. (Mats hann före med sitt svar) Snart har du nog fler discusar än du önskat

                Ja, om jag nu kommer till skott och startar ett till akvarium så blir det ett Juwel vision 260 med scalare bl.a.
                Jag hade discus för ca 5-6 år sedan, köpte dom som små (4-5cm) med allt vad det innebär med mat 4 ggr/dag, vtn.byte var annan dag, nä det blev till slut för mycket - bara jobb och ingen njutning - och då la jag ner det karet och gled över i saltvattnet där jag hållit mig, tills nu.
                När jag nu läst ffa 180l tråden om dina tankar ang alger och PMDD så blir det mkt "ja, just det"-tankar, då jag själv gått igenom detta i mina kuber (ffa den ena). Så skönt att få saker och ting bekräftade - "jag tänkte rätt", men även få nya infallsvinklar, aha-upplevelser och kunskaper.

                Håller tummarna för dina discusar!

                /Helene
                Senast redigerad av heba; 04 October 2013, 10:10.
                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Johnny, kommer ynglen liksom till "stadie två"?, eller försvinner själva romkornen innan de kläcks?
                  Jag tror, i vilket fall som helst, att du snart har frisimmande yngel i burken - ibland tar det x-antal lekar innan det, så att säga, klickar till!
                  Snart så!

                  Här några bilder på discusyngel direkt efter kläckning, då de hänger i klasar. Ser du detta så är inte frisimmet långt borta;
                  Åh vilka underbara bilder, Mats. Tack!!! Blir alldeles varm inombords.
                  Om jag räknar bort den gången då min hane la mjölken vid bladet bredvid honan (hur klantig får man vara?) så har rommen klarat sig i 2,5 dygn. Vissa romkorn har då vitnat, men sedan precis i samband med att de ska kläckas så är det tomt. ibland har jag tänkt att det är för dålig kvalité på rom eller mjölke men då tycker jag att de (rommen) borde vitna på ett dygn i 30 grader. Föräldrarna känns helfokuserade under tiden. Men vet inte om något slår slint så de själv äter upp ynglen eller så. Det är alltid nattetid de försvunnit. Har en lampa igång nattetid så de ska ha en chans att reagera om någon av malarna kommer för nära. Men som sagt inte sett ett enda yngel utan det är mera kaviar hela vägen här på Diskusgatan.
                  Det är väl det jag vet än så länge.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av heba
                    Hör det inte nästan till att paret skall "misslyckas" några gånger innan dom slutligen får till det? Har dom bara visat viljan att lägga rom så är det ju bara en tidsfråga innan det går vägen. (Mats hann före med sitt svar) Snart har du nog fler discusar än du önskat

                    Ja, om jag nu kommer till skott och startar ett till akvarium så blir det ett Juwel vision 260 med scalare bl.a.
                    Jag hade discus för ca 5-6 år sedan, köpte dom som små (4-5cm) med allt vad det innebär med mat 4 ggr/dag, vtn.byte var annan dag, nä det blev till slut för mycket - bara jobb och ingen njutning - och då la jag ner det karet och gled över i saltvattnet där jag hållit mig, tills nu.
                    När jag nu läst ffa 180l tråden om dina tankar ang alger och PMDD så blir det mkt "ja, just det"-tankar, då jag själv gått igenom detta i mina kuber (ffa den ena). Så skönt att få saker och ting bekräftade - "jag tänkte rätt", men även få nya infallsvinklar, aha-upplevelser och kunskaper.

                    Håller tummarna för dina discusar!

                    /Helene
                    Jo jag förväntar mig att de blir mer erfarna eftersom och skulle bra gärna få se yngel mest för att få se den första tidens "betande" på föräldrarna. Aldrig sett detta live utan bara på film. Så om det blir så till slut så kommer jag att bli mycket, mycket lycklig

                    Himla kul att du har nåt ut av alla resonemang i mina trådar
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      Jag tror att det är paret själva som äter rommen , jag har haft samma sak hända här med då paret gått själva .
                      Vad jag upplevt själv så förstår malarna rätt fort att det inte är rätt ställe att vara i närheten av romkornen ,paret behöver tid för att lyckas , ge dom tid bara så får du se frisimmare det är jag helt övertygad över
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av woodlund
                        Jag tror att det är paret själva som äter rommen , jag har haft samma sak hända här med då paret gått själva .
                        Vad jag upplevt själv så förstår malarna rätt fort att det inte är rätt ställe att vara i närheten av romkornen ,paret behöver tid för att lyckas , ge dom tid bara så får du se frisimmare det är jag helt övertygad över
                        Jag håller med woodlund, men corysarna är några jädrans äggätare, om inte äggen vaktas till max av föräldrarna!

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Jag håller med woodlund, men corysarna är några jädrans äggätare, om inte äggen vaktas till max av föräldrarna!

                          //Inger
                          Och glöm inte bort tetrorna
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Wow, vilka otroliga bilder Mats.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Rommen vitnade denna gång ganska snabbt. Men det är inte så varje gång. Undrar om hanen är lite dålig att sikta helt enkelt när han ska gå på med mjölken. Grundorsaken kanske å andra sidan är ett brytningsfel vilket då skulle förklara vid att han ibland lägger mjölken på bladet bredvid honan. Så är det nog. Ibland blir man helt enkelt imponerad av sin egen slutledningsförmåga. Detta kan vara ett sådant tillfälle

                              Annars så mår de gött i Diskuskaret. En hona som inte blev utsläppt på två veckor under en lek (hon blev instängd i sitt revir under två påföljande lekar) började mörkna något och åter igen producera korvskinn. Körde då igång med antispot-på tetrabits och de lade av efter ett par dagar men fullföljer trots det behandlingen. Men det är bara hos henne detta händer. Hon började i förra vändan och höll ut längst med att motstå behandlingen. Men hon äter kopiöst och verkar må bra annars.

                              Idag blir det små blåmärken på händerna då jag ska ta bort lite alger på frontrutan. De har lite väl starka kopplingar till mat och händer så det kan nypa till ibland. Men det är häftigt att ha en fullvuxen Diskus som liksom lätt stryker sig mot handflatan när handen är nere i karet så jag tar det där med småbett i huden.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                                Du får helt enkelt skaffa ett par brillor till hanen så han kan sikta bättre i fortsättningen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...