Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av Inger H
    Först och främst Bluewing, grattis till val av hustru.
    Din/era nya planer låter ju toppen! För att bättra på ekonomin för projektet - sälj motorcykeln! Dom maskinerna är livsfarliga - eftersom man sitter helt oskyddad om nåt händer. Du kan köpa en cykel i stället (bra för miljön), fast då kan du ju förstås inte fara omkring på dom livsfarliga motorvägarna, vilket är bra. Det bästa av allt - du får pengar över till vackra diskusar.

    //Inger
    Jag är särskilt nöjd med val av hustru, Inger! Klok snäll och himla gullig
    Det där om motorcykeln blev svårläst. Texten flyter ihop och blir grumlig. Möjligen brytningsfel som blivit akut. Gissar att du önskar mig härliga hojturer nu på våren och är avundsjuk på mig? Helt ok Inger
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jag är särskilt nöjd med val av hustru, Inger! Klok snäll och himla gullig
      Det där om motorcykeln blev svårläst. Texten flyter ihop och blir grumlig. Möjligen brytningsfel som blivit akut. Gissar att du önskar mig härliga hojturer nu på våren och är avundsjuk på mig? Helt ok Inger
      .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Låter kanon det där, bara att gratulera och köra på medans järnet är varmt!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Tack Anders. Så här ser rummet ut idag:
          Klicka på bilden för större version

Namn: utifranvy.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,7 KB
ID: 2147365
          Där det syns en yogamatta med en tumstock på, under tavlan med träd på. Där ska Diskusakvariet stå. Ett Juwel Vision 450.
          Akvariet har samma mått så som jag vikit yogamattan.
          Till höger syns en blomma. Där ska jag ha en bänk med min räk-kub, men med plats för en kub till (eller två).
          Två vyer på samma rum:
          Klicka på bilden för större version

Namn: soffan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,3 KB
ID: 2147366Klicka på bilden för större version

Namn: tv.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,0 KB
ID: 2147367
          Först så tänkte vi sälja TVn (vi har en TV till i ett annat rum) men tänker nu att vi spar den ändå så vi har fler skäl att umgås med våra Diskus.
          En ritning över hur det är tänkt att se ut är så här:
          Klicka på bilden för större version

Namn: Diskusrummet_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,2 KB
ID: 2147368
          Frugan och jag har suttit och kollat på Diskusbilder några timmar nu. Hade ju snöat in på RödTurkos förut men märker att det kittlar med Snakeskin och de mera blå typerna också. Mats, Anders med flera vackra bilder har glidit förbi på datorn. Ska bli intressant att se vad det blir.

          Just nu sitter vi och diskuterar växter och andra fiskar. Tycker mig förstått att Diskus kan bli stressade av "fel" typer av fisk. Men vad fungerar som komplement och inkörningsfisk? Corydoras ska det förstås bli. Men mer?
          Bifogade filer
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Peter79
            • April 2012
            • 311

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Kul Johnny, ser riktigt nice ut
            Från en växtnörd till en annan, vilka växter tänker du ha i diskus karet?

            //Peter

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Peter79
              Kul Johnny, ser riktigt nice ut
              Från en växtnörd till en annan, vilka växter tänker du ha i diskus karet?

              //Peter
              Det jag tänker så här långt är någon Aponogeton, troligen Crispus. Svärdsplantor. Någon förhållandevis bredbladig typ. Någon lägre Echinodorus typ Echinodorus 'Reni' den röda varianten. Någon av de mer värmetåliiga typerna av Cryptocoryne. Sedan gillar jag verkligen mina nya Papegojblad. Kanske Anubias Nana i dunkla regioner.För att få ner ljusstyrkan men ändå få bra vattenrening tänkte jag mig Musselblomma eller Frogbite. Då kan jag köra med mycket ljus men ha något mer dunkelt i akvariet.
              Men det är temperaturtåligheten som avgör. Idealet är ju att växten klarar +30. Dtta eftersom Diskusens hälsa verkar beroende av att tempen inte blir för låg. Så växten ska helst klara 30 men 28 kanske kan fungera.
              Några tips?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Peter79
                • April 2012
                • 311

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Spännade, har inte varit inne på
                diskus själv så jag har bara läst lite här, men d har du kanske redan gjort...

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Ursprungligen postat av Peter79
                  Spännade, har inte varit inne på
                  diskus själv så jag har bara läst lite här, men d har du kanske redan gjort...

                  http://www.tropica.com/dk/planter/ka...e-planter.aspx
                  Nix, det har jag inte. Stort tack för tipset. Missat detta totalt.
                  Har du själv haft Tigerlotus förresten?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Peter79
                    • April 2012
                    • 311

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Måste tyvärr säga nej där också, men har sedan tidigare dreglat över lotusen i denna layout...

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Så nu har jag läst hela tråden. Vill bara säga TACK för att du så öppenhjärtigt delar med dig av dina tankar, ditt liv och dina svårigheter. Det hjälper mig massor för jag har så mycket att lära av din inställning. Den måste nog växa fram här också. Ta livet lite mer sakta och låta saker mogna fram. Ofta blir det ju bättre och bättre beslut och lösningar med tiden.

                      Diskusar är otroligt vackra fiskar. Så jag förstår att din fru har blivit nyfiken med tiden. Och jag tror absolut ni ska ha det karet som ni nu har tänkt i ett rum där ni kan umgås mer än vad man gör på ett kontor. Jag tycker det är en av den stora utmaningen, att placera akvarierna så att man faktiskt tar sig tid att sitta och titta på dem. Det är ju därför de är där. För vår skull. Mitt i habegäret är det ju lätt att glömma. Man går runt hela huset och försöker hitta potentiella akvarieplatser bara för att man har habegär. Det blir sekundärt om det faktiskt är en lämplig placering med tanke på hur man lever sitt liv. Att ha ett akvarium av den storleken och den klassen är ju nästan bortkastat om man inte har en skön soffa att sitta och njuta av det hela mitt emot.

                      Som vi som har en liten hylla över toaletten på ena våningen och där kunde man ju ha ett litet akvarium. Tills jag insåg att jag inte kommer se det för när man sitter på toan ser man ju åt andra hållet. Då är det tur att man kan tygla habegäret lite.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Jag har dock problem med att akvariet är nära TVn... Det är så jäkla svårt att inte snegla på fiskarna när jag försöker se på tv.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Jag har dock problem med att akvariet är nära TVn... Det är så jäkla svårt att inte snegla på fiskarna när jag försöker se på tv.
                          Man måste inte se på tv, det är frivilligt . Alternativt ser man på tv när akvariet är släckt.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Helena: Tack för vänliga och uppskattande ord. Ibland kan det ju gå en smal linje mellan att vara öppen och att vara självutlämnande.
                            Försöker hålla mig på rätt sida av den gränsen. Men tycker om att skriva så ibland kanske det blir väl mycket OT, men för egen del tycker jag sånt är kul. Därav mitt intresse för hur du skriver själv i din tråd.

                            Men apropå Diskusen så känns det himla bra att båda är intresserade och motiverade. Diskusen som så är ju inte gratis i inköp direkt, men om man ser till fördelarna med större Diskus så är de inte särskilt dyra. Så här hemma är det mycket undervisning där jag skickar vidare kunskap jag fått av Mats, Anders, Woodlund m.fl. m.fl.
                            Jag vill att min familj och vänner ska veta mer om vad de tittar på. På något sätt tror jag att kunskap om natur och andra levande varelser gör folk mer intresserade av naturen som sådan. Och det är enbart gott.

                            Så Einarsson, för mig är det helt ok och nästan ett gott tecken när jag mitt i DieHard 3 märker att jag hellre vill titta vidare på mina svärdbärares äventyr än på Bruce Willis

                            Fiskar får mig att synka i ett lägre tempo, tagga ner liksom. TV är rena adrenalinkicken för hjärnan. Diskus med deras helt ostressade tempo där de glider runt och ibland nyfiket iakttar rummet utanför akvariet är ren njutning.
                            Detta sista är förstås en ren gissning eftersom mina Diskus än så länge finns allt mer i min hjärna än i verkliga livet. Men det ska bli ändring på det!

                            Var annars på en brädgård idag och kollade in boardskivor som jag ska lägga under akvariebänken så att akvariet inte tar sig genom den mjuka spånskiva som finns på golvet. Målar sedan boardskivan svart så att den tål lite fukt och bättre smälter in i akvariebänken.

                            Men om jag nu trots allt kan få ihop slantarna så blir det torrinredning i minst en månad. Växtplantering och incycling i flera månader. Så Diskusen som så får inte flytta in förrän karet är i balans. Så i höst någon gång kommer de att få flytta in.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Så Einarsson, för mig är det helt ok och nästan ett gott tecken när jag mitt i DieHard 3 märker att jag hellre vill titta vidare på mina svärdbärares äventyr än på Bruce Willis
                              Jag tror jag är beroende, tittar på fiskarna hela tiden även när jag själv vill göra något annat.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Gissa vem som beställt ett Juwel Vision 450?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...