Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av lofstrog
    Har du funderat på lite annorlunda mått på ditt framtida kar? Såg på din fina ritning att du har plats till ett likadant 720l som jag har. 160cm långt, 75cm djupt och 60cm högt.
    Man får en härlig bottenyta att plantera och inreda på. Jag bjuder på några bilder:

    Med vänlig hälsning,
    Roger
    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
    Tack för input Roger. Har nog funderat en del på det. Men vet du vad som bromsar mig? Jo burken ska upp i en smal spiraltrappa till övervåningen och måste då lyftas på högkant. Tittat en del på Akvastabils 530 t.ex. Vilket karfabrikat har du själv?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Jag kan känna igen den där känslan som gör att ni "går igång" på dessa underbara fiskar för jag gör ju likandant när det gäller apistogramma och dessa underbara filmerna och fiskarna gör sitt jobb även för mig som inte haft discus nån gång utan bara fått en glimt av discusvärlden
      Men visst är det härligt att man mentalt liksom kan segla med i den känslan även om man inte har fiskarna själv. Kan känna så för dina kar och Freddies saltburkar bl.a. Men det kräver att man liksom är beredd att pröva tanken att ha just den fisken eller inredningen. att man som du, är obotligt nyfiken
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tack för input Roger. Har nog funderat en del på det. Men vet du vad som bromsar mig? Jo burken ska upp i en smal spiraltrappa till övervåningen och måste då lyftas på högkant. Tittat en del på Akvastabils 530 t.ex. Vilket karfabrikat har du själv?
        Då fattar jag att du har begränsningar

        Tror mitt är ett Akvastabil. Fick anlita ett par flyttgubbar när jag skulle ha ner mitt i källaren. Fick inte in det genom ytterdörren eftersom det är en snäv trappa upp till den. Karet fick bäras runt hela huset i snö, in i uterummet, in genom altandörren( säkert 5 cm tillgodo) sedan nerför en tacksamt rak källartrappa och rätt in i akvarierummet.

        /Roger


        Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
        Discus for life

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Mmmm... Rödturkar i 540-L.
          När jag ser din filmer så hisnar det till lite. Svårt att sätta fingret på det. Men det känns lite som om dina Diskusar låter dig få vara med på något sätt. För att göra en långsökt koppling så ibland träffar jag hundar som bara är just hundar. De lever i sin bubbla och jag i min. Men ibland så blir det connection ordentligt och att man känner att kontakten finns där.
          bland har det blivit så med fiskar också (även om detta är en total självförvillelse). Hade ett Skalar-par som alltid kom fram till rutan när jag var där. aldrig med någon annan. När jag gjorde rent burken (vilket jag förr trodde skulle göras grundligt, helt fel) så kunde hanen ibland liksom stryka handen med kroppen. Då fanns den där känslan av kontakt.
          Får lite de vibbarna när jag ser dessa filmer Mats
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            När jag ser din filmer så hisnar det till lite. Svårt att sätta fingret på det. Men det känns lite som om dina Diskusar låter dig få vara med på något sätt. För att göra en långsökt koppling så ibland träffar jag hundar som bara är just hundar. De lever i sin bubbla och jag i min. Men ibland så blir det connection ordentligt och att man känner att kontakten finns där.
            bland har det blivit så med fiskar också (även om detta är en total självförvillelse). Hade ett Skalar-par som alltid kom fram till rutan när jag var där. aldrig med någon annan. När jag gjorde rent burken (vilket jag förr trodde skulle göras grundligt, helt fel) så kunde hanen ibland liksom stryka handen med kroppen. Då fanns den där känslan av kontakt.
            Får lite de vibbarna när jag ser dessa filmer Mats
            Ja, Discusar förmedlar någon slags kontakt. Verkligen mycket svårt att sätta fingret på vad det är, men för min del är dessa ciklider något mer än bara...fiskar.


            Rödturkarna i filmerna ovan, och de vildfångade Nahmunda Red-discusarna som gick i 960-karet var ju helt "tama". Likaså det blå Stendker-paret som var väldigt "kärvänliga", även om de givetvis var aningen vaksamma när de vallade yngel.


            Säga vad man vill, men Discus är verkligen något speciellt.





            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Och det är just det med diskus, de blir lite mer än bara fiskar i ett kar...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Om man nu köper Diskus på ca 14-15 cm och förutsätter att det får vara helt friska. Hur länge kan man räkna med att de lever och hur gamla är de då man köper dem vid den storleken?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Ursprungligen postat av lofstrog
                  Har du funderat på lite annorlunda mått på ditt framtida kar? Såg på din fina ritning att du har plats till ett likadant 720l som jag har. 160cm långt, 75cm djupt och 60cm högt.
                  Man får en härlig bottenyta att plantera och inreda på. Jag bjuder på några bilder:
                  [ATTACH]60117[/ATTACH][ATTACH]60118[/ATTACH][ATTACH]60119[/ATTACH][ATTACH]60120[/ATTACH][ATTACH]60121[/ATTACH][ATTACH]60122[/ATTACH]

                  Med vänlig hälsning,
                  Roger

                  Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                  Fina diskusar. Har du haft dem länge?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    För ganska exakt en månad sedan bytte jag inriktning från odlade diskusar till vildfångade.
                    Jag har gröna diskusar från Rio Calderon i Colombia. Köpte först 8st relativt stora, 13-15cm. Kort därefter utökade jag stimmet med 7st av något mindre storlek, ca 10-12cm.

                    Här på zoopet har jag skrivit i tråden '720L diskus' om hur jag startade mitt 720l diskuskar och hur det har utvecklats under tiden som det har varit i gång.

                    Här är några andra länkar till mina diskusäventyr.





                    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      För ganska exakt en månad sedan bytte jag inriktning från odlade diskusar till vildfångade.
                      Jag har gröna diskusar från Rio Calderon i Colombia. Köpte först 8st relativt stora, 13-15cm. Kort därefter utökade jag stimmet med 7st av något mindre storlek, ca 10-12cm.

                      Här på zoopet har jag skrivit i tråden '720L diskus' om hur jag startade mitt 720l diskuskar och hur det har utvecklats under tiden som det har varit i gång.
                      Här är några andra länkar till mina diskusäventyr.


                      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                      Fascinerande hur tråd efter tråd liksom missas ibland. Hittade Ansjos Dennerletråd härom dagen. Ska läsa igenom din tråd nu. Tack för tipset.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Tänkte väl att det skulle passa dig


                        Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Såg att jag läst hela din fina tråd förut, men inte sett sista bilderna
                          Fin tråd!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Om man nu köper Diskus på ca 14-15 cm och förutsätter att det får vara helt friska. Hur länge kan man räkna med att de lever och hur gamla är de då man köper dem vid den storleken?
                            Svarar på min egen fråga. När jag snokat runt hittar jag uppgifter på att de kan bli 7-10 år om allt klaffar. Läste också om någon som påstod upp till 18 år.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Anders kom på nåt som jag totalt missat. Gatan som jag bor på är Diskusgatan
                              Kan det bli mer en hint från livet än så?

                              Senaste nytt är att jag nu haft en rörmokare hemma. Ska ändra lite så att jag lätt kan få fram vattnet till Diskusrummet. Har en dusch i samma plan (bor i radhus) och där kommer jag att sätta ett snabbfäste för vattnet så att jag lätt kan byta vatten på Diskusarna.

                              Har nu bokat byggmaterial så det drar väl igång inom ett par tre veckor.
                              Akvariet kommer att bli ett Juwel Vision 450. Är och snokar efter snygga rötter nu. Funderar på sandtyp och är kluven. Har fått för mig (säkert helt fel) att det lättare blir Cyano med finkornig sand.
                              Det är en tanke jag haft ett tag. Eller annars så kör jag vidare med min 2 mm engelskt sjögrus.

                              Funderar på vilket ytterligare filter jag ska ha och lutar åt Eheim.
                              Vet att många ganska snabbt sätter i Diskusen i nya akvariet, men funderar mer på att låta inredningen mogna med lite Corydoras och nåt annat som inkörningsfisk, så att jag får riktigt god tid på mig att smaka på hur jag vill ha inredningen.

                              Kommer inte att ha filtret i bakgrunden då jag vill ha maximal vattenvolym. Det blir Slimline Amazonas igen. Behåller Juwels innerfilter som får agera som förfilter mera då det är lätt att göra rent. Eheim får gå med grövre grejer i och får fungera som den huvudsakliga "bakteriehärden".

                              Grunnar en del på månljusarrangemang med ganska svagt ljus. Tips?

                              Men målet är att skapa en riktigt bra Diskusmiljö och förstås med Rödturkosa snyggingar.
                              Men det kan hända att Diskusen inte kommer i förrän i höst. Vill att inredningen ska mogna riktigt först. Vill inte rota runt när de väl flyttat in på Diskusgatan
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Bor på Diskusgatan, ja då är det väl självklart att du skall ha diskus!

                                Det enda jag kan ge dig tips på är månljuset, har gjort detta tidigare i ett kar men det går inte att få till riktigt på bild.
                                Men här kommer en bild och beskrivning på hur jag gjort, det är en ledlist i blått från clas Ohlson , den finns även i vitt.
                                Satte en timer på denna separat från vanliga belysningen och tände de lite innan beslysningen släcktes och sen gick de av på morgonkvisten.
                                Bifogade filer
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...