Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har haft Helenor tidigare och tycker de är utmärkta för uppgiften. Den senaste veckan har det accelererat med malajer bortom vad även jag tycker är ok. Tycker Helenorna är en utmärkt lösning. När balansen blir omvänd börjar jag plocka ut dem. Gjorde så i mitt 180 och har inga Helenor kvar sedan länge. Så de kommer att föröka sig
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Har haft Helenor tidigare och tycker de är utmärkta för uppgiften. Den senaste veckan har det accelererat med malajer bortom vad även jag tycker är ok. Tycker Helenorna är en utmärkt lösning. När balansen blir omvänd börjar jag plocka ut dem. Gjorde så i mitt 180 och har inga Helenor kvar sedan länge. Så de kommer att föröka sig
      Ok .
      Tror jag hade hundramillioner sandsnäckor i Diskuskaret - hmm, kan väl inte heller vara så bra tycker jag då.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tror inte alls mängden malajer är dålig oavsett hur många. Men rent estetiskt så vill jag inte folk ska tro att jag satsat på snäckskal som bottenmaterial istället för sand. Sedan får min fru spader när hela botten är i rörelse.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Underbart. ser ett hysteriskt fruntimmer framför mig. Typ scenen med kvinna på stol och mus på golvet. Haha.

          Är trött, skrev inte så roligt.

          Nån kväll när jag orkar ska jag skyffla över ett gäng till botiorna. Praktiskt och populärt.

          Jag gillar mina snäckor. Tror de upprätthåller balansen rätt bra, speciellt nu när jag matar mer än vanligt. Men kan också känna att, hmm, sanden rör sig.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tror inte alls mängden malajer är dålig oavsett hur många. Men rent estetiskt så vill jag inte folk ska tro att jag satsat på snäckskal som bottenmaterial istället för sand. Sedan får min fru spader när hela botten är i rörelse.
            Jag har full förståelse för hur din fru reagerar
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Ursprungligen postat av heba
              Jag har full förståelse för hur din fru reagerar
              Överreagerar kallas det!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nu vet jag inte om min kvinna passar in på denna hispiga bimbofiering direkt. Det är en tuff dam som mera rynkar lätt på näsan över denna malajarmada som uppstått efter sommaren.
                Som det blivit nu sista dagarna så blir en brysselkål efter en 10 minuter en snigelboll som döljer den totalt. Denna snigelboll ligger sedan som centrum i något som så småningom liknar en grå tallrik av sniglar. Så även för mig är det bara för mycket just nu.
                Ser denna snigelarmageddon som ett resultat av den trasiga doppvärmaren som pressade upp tempen till nästan 36 grader.
                46 fiskar dog då. Jag håvade ur kanske 15. Resten blev tydligen näring till denna snigelbomb.
                Nu tänker ju Anders att följden av min åtgärd med Helenorna är att jag kommer att ha miljoner Helenor istället. Helenor förökar sig långsammare än dessa malajer. Så med rätt timing i urplockande av dessa långsamma Tigrar så blir det bara en mjuk uppbromsning av malajbeståndet. Sedan så svälter lätt Helenorna när de andra sniglarna minskar. Då dör de successivt ut.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Bara retas lite vettu. klart att de kan bli för mycket. Och som du säger så är det säkerligen en följd därifrån.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Jag vet att du retas, Likan. Så det är lugnt. Har malajerna mycket föda i botten så syns de ju inte. Så karet är ju i så bra balans att de saknar föda. Så det är ju hungern som driver dem upp till ytan på dagen. Har man mycket skit i botten syns de ju inte alls. Då är de bara uppe på natten.
                    Så malajer synliga på dagen = toppskötsel av akvariet
                    Malajer totalt osynliga på dagen = skitig botten/överfodring/dåligt filter eller allt detta.

                    Nu får jag snart döpa om tråden till snigelhörnan, men det jag gillar med Helenorna är ju att de äter ungefär samma saker som malajerna och också går ner i botten. Men de får kanske några stycken ungar i taget på några veckor. Malajer lägger väl 20-50 ägg per gång har jag för mig.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Hmmmm, menar du inte tvärtom nu med att synas och inte synas dagtid?
                      Eller det kanske du inte gör nu när jag läser om det du skrev först.... Nu är jag trött och blev förvirrad. :P lyckad kombo, not.

                      Jag trodde att det var bra att de inte syns dagtid medan att de alltid (mer eller mindre) kommer upp nattetid. Så verkar många ha det iaf.

                      Jag hade en Helena förut som tyvärr dog för ett tag sedan. 2 år tuffade den på iaf. Ville ha flera av den men läste om så många som fick helenainvasion när de hade flera så vågade inte. Dock ska det köpas någon/några när jag får tummen ur. Vi saknar den lille rackaren. Vi letade efter den lika mycket som malarna. ibland såg vi den inte på en vecka och vips var den där. Lille Rudolf.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Nu överdrev jag en hel del i det jag skrev om malajer för att retas Det är klart att en sund välmående botten håller tillräckligt med föda för många malajer så att de inte är synliga på dagen. Så du kan ta det lugnt. Men är osynligheten ett tecken på att det är tokskitigt då blir det ju efter ett tag mer malajer än sandkorn (obs. överdrift som vanligt). Då blir det ohanterligt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Tycker om dessa lördagsmorgnar då det finns några vakna Zoopetister vakna. Men slås av att jag skriver nog väl mycket här på Zoopet ibland. Full respekt för att det kan bli en överdos av dessa inlägg Nu kan jag inte låta bli att skriva å andra sidan så det lär väl fortsätta så här.

                          Gillar också dessa helger då jag i lugn och ro kan få bekanta mig med det som händer i karen. Tycker det är avkopplande med allt omkring karen också. Sånt som algskrapning, vattenbyten, filterrengöring etc. Har man ett jobb som innebär att huvudet får jobba tills det luktar bränt mellan öronen så är det här manuella jobbet ren avkoppling. Pilla på en impeller tills varenda algrest är borta är ganska underbart. Tillfredställelsen av att flödet blir bättre efteråt känns ju också utmärkt. Så där håller jag på och pysslar.

                          I diskuskaret så har jag försonats med att alla Diskusar inte kommer att fixa resan vi gör tillsammans. Så länge de äter och är livliga och framåt får de finnas kvar. Här hemma är de med som ämne i samtalen lika ofta som hunden och är en grupp familjemedlemmar. Min fru sitter en stund varje förmiddag och umgås med dem. Jag går dit en stund varje dag efter jobbet.
                          Sedan så är det livligare i denna underbara burk nu. Guldancistrusarna (7 st.) älskar tillvaron i karet med alla skrymslen och vrår. De har redan gjort smått underverk med algerna på vissa Anubias. Corydoras Duplicareus är den hispigaste Corydoras jag ägt. De är fullkomligt livrädda för Diskusarna. Men de är små ännu och lär växa till sig och bli klokare eftersom. De pilar i samlad tropp som hysteriska mörtar på flykt undan en gädda. Tror det triggar Diskusarnas jaktinstinkt en aning. Diskusarna har fullt sjå att kolla in det som händer på botten. Så när en Ancistrus igår skulle impa på en annan hanne och studsar med uppspärrade fenor mot motståndaren, då står det ofta några Diskusar och tittar nyfiket mot dem.
                          Så karet har liksom föryngrats av dessa livligare bottenfiskar. Sedan mår ju malarna betydligt bättre av 28 i karet än 30. Så tempen håller jag lägre än tidigare.

                          Är man lycklig som akvarist ska man väl dela upplevelsen med någon?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Du skriver inte alls "väl" mycket, jag gillar alla dina tankar som du delar med oss andra, bara så att du vet

                            Jag skrev ju, att Duplicareus är väldigt skygga och det är så himla synd, för dom är så vackra. Dom rosa smågrisarna som jag har tillsammans med apisarna och bolivianerna är det tvärtom, hur sociala som helst.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Vilka är dessa Corydoras? Corydoras Kulting? Eller snackar vi albinos?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Tack förresten Inger. Men du vet hur det är när man skrivit mycket. Man nästan skäms att man brer ut sig Är man jantefostrad så är man. Svårt att få bort.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...