Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Fast du Pia har ju redan sett Adrie Baumann-akvarier flera gånger för han brukar ju tävla och placera sig riktigt bra i Planted Aquarium-tävlingarna - fast där är det förstås inte några diskus (eller andra fiskar) i hans akvarier.

    Du minns väl vem som vann i år
    om jag inte ens minns vad fiskarna heter jag fotar så hur tror du att jag skall minnas det..
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av PiaJo
      om jag inte ens minns vad fiskarna heter jag fotar så hur tror du att jag skall minnas det..
      Namnen är det ingen som minns så därför fotar vi andra av namnskyltarna
      Men som sagt Adrie vann 2013 (som du kan se i artikeln) med ett fantastiskt snyggt akvarie. Han blev 2:a 2011.

      Men att jag direkt kom ihåg hans namn när Mats la in den snygga videon av Adrie berodde nog snarast på att jag skrivit Zoopetartikeln och hade namnet i bakhuvudet (nått finns i alla fall kvar där).

      Så vi ser alla fram mot att besöka Mats (med eller utan vin) när hans fiskhus blir klart
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Så vi ser alla fram mot att besöka Mats (med eller utan vin) när hans fiskhus blir klart
        Japp, vi kommer att ha fin framförhållning - det lär ju dröja ett tag - sedan skall vi kolla in den lille fiskboden!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          låter alldeles utmärkt jag tar med mig cyklopet och snorklen så jag kan undersöka karet ordentligt ( så jag vet hur man skall göra sen)
          Jag kan kanske bli lite sådär japanskt, skönt Amano-bossig, och stå utanför karet och peka - så simmar du omkring i baljan och sätter rötter och blad där jag befaller!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Ni är banne mig inte riktigt kloka Ett riktigt skönt gagg att lyssna på. Men.... Vilken film!!! Mycket av det tänk jag har i huvudet om hur jag vill att det ska se ut är så i filmen. Det är banne mig skithäftigt att se.
            Blir mer taggad än nånsin nu inför nya karet som börjar kännas lite smått nu Skrev ett kort svar på en minirast på jobbet. Återkommer....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag kan kanske bli lite sådär japanskt, skönt Amano-bossig, och stå utanför karet och peka - så simmar du omkring i baljan och sätter rötter och blad där jag befaller!
              gör allt vad min herre befaller..
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Sicket sammanträffande.
                Öppnade just senaste numret av Amazonas (tysk akvarietidskrift) som ramlade ner i postlådan idag och vad hittade jag där. Jo en artikel om Adrie Baumann och hans fantastiska diskusakvarium.

                Jag tar med tidningen till nästa väststräff. Detta nummer av Amazonas handlade annars mest om troffar.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 May 2013, 10:50.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det är väl lika bra att vi kollar på del 1 också - så får man se lite hur karlen jobbar.

                  Adrie Baumann von http://www.aquascaping-symphony.de erstellt ein wunderschönes Layout in das später Stender Diskus einziehen sollen. Reale Zeit 8 Stunden, h...

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag blir alldeles matt så snyggt. Mmm, inga hängande rötter... Vad sjutton satt han fast växterna på rötterna med, det sa ju bara click?
                    Där fick man lite inspiration igen.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Jag blir alldeles matt så snyggt. Mmm, inga hängande rötter... Vad sjutton satt han fast växterna på rötterna med, det sa ju bara click?
                      Där fick man lite inspiration igen.
                      //Inger
                      Han klämmer uppenbarligen bara dit växterna på rötterna... inga bindningar där.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Det är väl lika bra att vi kollar på del 1 också - så får man se lite hur karlen jobbar.

                        http://www.youtube.com/watch?v=uG8d3FPf3ag
                        Ja jädrans vackert blir det men ujuj vilket pillejobb

                        (så ser det ut när jag inreder mina kar med )
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          En tanke slår mig just nu sen jag tittat på filmerna - varför köper man dyra bakgrunder egentligen, dom behövs ju inte. Undrar vad han har som bakgrund i detta kar.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Svart film skulle jag tippa på
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              En tanke slår mig just nu sen jag tittat på filmerna - varför köper man dyra bakgrunder egentligen, dom behövs ju inte. Undrar vad han har som bakgrund i detta kar.
                              //Inger
                              Bakgrunder kan ju vara käcka som filter - så slipper man bekymra sig för den biten. Han har nog något svart, heltäckande bakom baljan.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Han klämmer uppenbarligen bara dit växterna på rötterna... inga bindningar där.
                                I Amazon artikeln nämns det att han ibland har använt korallim för att fästa växter!!!!!
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...