Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Blir ju sugen på discus igen
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Animaniac
      Blir ju sugen på discus igen
      Ja, ös på Ani! Det är ju en så trevlig och härlig ciklid att hålla!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Här försöker man fixa Baconpizzor när filmer och kommentarer står som spön i backen. Allt vill man ju läsa och titta på Häftigt att även få se ynglen när de växt till sig. Hur gamla är de på bilderna?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Här försöker man fixa Baconpizzor när filmer och kommentarer står som spön i backen. Allt vill man ju läsa och titta på Häftigt att även få se ynglen när de växt till sig. Hur gamla är de på bilderna?
          Kommer inte riktigt ihåg detta, men ett par månader iallafall... tror jag...

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Efter idag, så har mina trötta ögon intagit diskusformer.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Apropå just 9 Diskus så är det mera att jag tänker 1 Diskus per 50 liter och akvariet är 450 liter. Så 9 är taket på det hela. Sedan vill jag ha ett gäng Corydoras på botten. Det blir nog de som får bli inkörningsfisk i början. Vill att karet går in sig innan det blir Diskus isläppt.
              Ah då förstår jag! Tack för det Tänkte om det var något med Diskus att de ville vara ett ojämnt antal eller så, att det skulle vara mer harmoniskt.

              Funderat på vilken Cory du vill ha och hur många i slutändan?

              P.S. Klart någon L-mal vore trevligt. Räkna inte med att du ser den/dem varje dag ändå, så då blir det en glad överraskning när de väl dyker upp. D.S.
              Senast redigerad av Likan; 12 May 2013, 17:02.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Johnny! Om du nu tittar på bilderna med discusynglen så ser du hur juvenila discus ser ut; stort utvecklat ögonparti kontra huvudets växtkoefficient. Som du ser är ynglen riktigt feta om magarna - jag gav dessa nykläckt artemia varje dag, flera gånger. Om man slutar med detta växer inte discusen ordentligt och det knappa huvudet och övrig tillväxt hänger inte med. Hänger du med?
                Detta ser man på allt för många discusar i handeln - och dessa discusar blir det inget av, bara att skippa med andra ord.
                Dessa yngel växte på sig fint dock - därför tog Bosse hand om dom - fin stapelvara!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Johnny! Om du nu tittar på bilderna med discusynglen så ser du hur juvenila discus ser ut; stort utvecklat ögonparti kontra huvudets växtkoefficient. Som du ser är ynglen riktigt feta om magarna - jag gav dessa nykläckt artemia varje dag, flera gånger. Om man slutar med detta växer inte discusen ordentligt och det knappa huvudet och övrig tillväxt hänger inte med. Hänger du med?
                  Detta ser man på allt för många discusar i handeln - och dessa discusar blir det inget av, bara att skippa med andra ord.
                  Dessa yngel växte på sig fint dock - därför tog Bosse hand om dom - fin stapelvara!
                  Jodå jag kollar uppmärksamt på ögon och annat. Rena Diskus-utbildningen blir det
                  Otroligt vänligt att du och andra delar med er av det ni kommit fram till.
                  Så det är liksom bara att slurpa sig!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Ursprungligen postat av Likan
                    Ah då förstår jag! Tack för det Tänkte om det var något med Diskus att de ville vara ett ojämnt antal eller så, att det skulle vara mer harmoniskt.

                    Funderat på vilken Cory du vill ha och hur många i slutändan?

                    P.S. Klart någon L-mal vore trevligt. Räkna inte med att du ser den/dem varje dag ändå, så då blir det en glad överraskning när de väl dyker upp. D.S.
                    Jag börjar nog med en 10 st. Corydoras. Spikar inget antal alls. Dels vill jag att detta kar får glida långsamt balans. Så magkänslan får säga antal och annat. Vill inte få känslan av ett överbefolkat kar utan vill ha lite rymdkänsla runt fiskarna. Det blir ju en del rötter så det får inte kännas trångt.
                    Tänkte ju att detta kar ska skötas med ett minimum av kemikalier. När väl Diskusarna är i är det intagningsstopp i karet ett bra tag.
                    Så få ingrepp som möjligt när det väl är igång och en inredning jag kan leva med under lång tid.

                    Så vi får se....

                    Har fått många riktigt fina tips idag
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, ös på Ani! Det är ju en så trevlig och härlig ciklid att hålla!
                      Ja... Men mitt "stora" kar får nog vara ett sällskapskar med något spretig inriktning (köpte fyra mosaikgurami och fyra månskensgurami igår) ett tag till. Väntar nog med discus tills jag får möjlighet att skaffa ett rejält kar Då skulle ju ett gäng altum inte sitta fel heller.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Apropå dvärgciklider så lär ju tempen i discusakvariet vara 28-29 grader. Tittar jag på Apistogramma så står det som mest 26-27 grader på de flesta utom för Fjärilsciklid som jag iofs gillar.
                        Det är väl egentligen ingen bra matchning med Diskusens tempbehov?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Corydoras ska ju ha som mest 26 grader? Är det så att de tål och kan må bra i 29 grader ändå?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Nanoräkan
                            • May 2011
                            • 255

                            Jag vet att åtminstone sterbai går utmärkt i högre temp. Det är en vanlig corry i diskusburkar.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Corydoras ska ju ha som mest 26 grader? Är det så att de tål och kan må bra i 29 grader ändå?
                              I mitt lilla kar har jag en Cory och 28 grader. Den har levt så i ett år nu. Så det verkar inte vara några problem med den.
                              I stora har jag iofs runt 26 grader men har i perioder haft 29-30 (sol och sånt elände har värmt upp det) i några dagar och ingen skada skedd på den korta tiden iaf. Men mer än så vet jag inte tyvärr Kan höra mig för lite.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Jag har trilieatus eller vad de heter. Leopardiga typer. De går i 30 grader konstant, de klarar tom av värmekurer då jag kör 34-35 grader i en vecka.

                                Temperaturen är inte problemet, känns som en myt som växt fram, för de dött för folk när temperaturen gått upp. Men det har inte berott på temperaturen i sig utan syrebrist då den höga temperaturen sänker syrenivån nere på botten där Corysarna lever.

                                edit: Korta svaret: Ja, de mår prima. Mina har ju lagt ägg och lekt så jag har ju fått tillökning av Corys i diskuskaret tom.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...