Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag har samma färg på mitt vatten också, men när det blir fördelat i 540 liter blir det mycket murrigare och snyggare.
    Ett skruttbild på en bit av karet med speglingar och allt
    Ja jag gillar lätt tonat vatten och jag gillar din skruttbild med speglingar. Bryr mig inte så mycket om dem utan ser ett fint inrett akvarium där plantorna verkar må bra.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Apropå det här med vackra plantor så ska jag nog satsa en del på Anubias. Letar just nu också efter Frogbite, Limnobiumlaevigatum som det verkar svårt att få tag i. Tycker den ser så snygg ut när rottrådarna hänger ner.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Jag har ju legat i dvala ett tag men tyckte det vore kul att yttra mig iaf så jag gör det ändå

        Ang dina rothögar:
        Bild 4 tycker jag påminner om en skräckfilm. Sitter och har Star Wars-maraton här hemma och tyckte den påminde mycket om Yodas träsk. Fråga inte hur men det var min spontana första känsla. :P
        Bild 2 ser tillgjord ut.
        Bild 1 & 3 gillar jag men 3an känns lite mer tillgjord ut men ändå fint.
        På den sista bilden är rötterna mer i mitten, centrum, och den gillade jag. Om du vill ha lite centrumtänk. Jag gillar ju själv att sprida ut och bygga på kanterna också men har sett så många fina kar nu som har rötter etc centrerat i mitten och fått till det himla snyggt.
        Svårt Bluewing. Låter toppen med lite ekrötter sen upptill.

        Varför just 9 Diskus? Blev nyfiken
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Likan
          Jag har ju legat i dvala ett tag men tyckte det vore kul att yttra mig iaf så jag gör det ändå

          Ang dina rothögar:
          Bild 4 tycker jag påminner om en skräckfilm. Sitter och har Star Wars-maraton här hemma och tyckte den påminde mycket om Yodas träsk. Fråga inte hur men det var min spontana första känsla. :P
          Bild 2 ser tillgjord ut.
          Bild 1 & 3 gillar jag men 3an känns lite mer tillgjord ut men ändå fint.
          På den sista bilden är rötterna mer i mitten, centrum, och den gillade jag. Om du vill ha lite centrumtänk. Jag gillar ju själv att sprida ut och bygga på kanterna också men har sett så många fina kar nu som har rötter etc centrerat i mitten och fått till det himla snyggt.
          Svårt Bluewing. Låter toppen med lite ekrötter sen upptill.

          Varför just 9 Diskus? Blev nyfiken
          Tack för bra och ärlig respons. Som gammal Star Wars-fantast är liknelsen helt ok.

          Apropå just 9 Diskus så är det mera att jag tänker 1 Diskus per 50 liter och akvariet är 450 liter. Så 9 är taket på det hela. Sedan vill jag ha ett gäng Corydoras på botten. Det blir nog de som får bli inkörningsfisk i början. Vill att karet går in sig innan det blir Diskus isläppt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Sedan, Likan, om du ser här på Woodlunds 450 så ser du ungefär vad vuxna fiskar tar för utrymme i ett 450 Juwel.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Visst, visst det finns många vackra diskus men nog föredrar jag absolut naturformerna och när man ser Mats foton på sina Nahmunda Red så är det inte utan att t.o.m. jag blir lite sugen
              Ja de är verkligen sanslöst vackra
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Johnny! Gôtt att se och läsa om hur projektet vidareutvecklar sig. Oavsett vilket "nummer" du väljer av rothögsbilderna, så har du nu startat en kreativ process där du hela tiden får nya idéer och funderingar kring hur en möjlig grundinredning i karet kan te sig.
                Nu kan vi gå in på lite mer hardcore-funderingar kring rötterna och deras färgning av vattnet, men först; Med några kvistar av lämpligt träd som bryter vattenytan kan du med fördel låsa flytande "öar" av t.ex. frogbite, som Pia var inne på - då får du stillastående skuggpartier på ytan som släpper ner ljuset i olika styrka. Och så funderar du vidare på den grejen.

                Färgat vatten... Detta är verkligen, och jag säger det med eftertryck, verkligen något du kan strunta i fullständigt. Det spelar ingen roll om du kokar, skrubbar, tvättar, lägger i blöt och har dig, aldrig någonsin så mycket. Mopanirötter färgar vattnet gult, eller the-färgat vare sig man vill eller inte.
                För det första; färgat vatten tycks vara någon smaksak som många har väldigt ont av, och har man det skall man inte ha trä i vattnet - det är bara att skippa. Närma dig tanken om diverse rötter i karet precis som allt annat inredningsmaterial - sätt inredningen och försök i en förlängning att låta den vara. Med regelbundna vattenbyten framgent lakar du ändå ut de ämnen som färgar vattnet. Färgningen är inte farlig på något sätt och dessutom väldigt vacker. Vill man ha vatten som är helt "vitt" får man vackert ägna sig åt Malawi... typ...

                Skölj bara av de rötter, pinnar, grenar, kvistar o.s.v. du vill använda innan du sätter inredningen - du behöver inte koka eller preparera dessa inredningsdetaljer på något annat vis - bara ner med skiten och njut. OK?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Idén med att låsa öar med Frogbite med hjälp av grenar är en kanonidé som jag idisslat runt nu ett tag sedan inrednings-Pias inlägg. Det ger en riktigt bra magkänsla. Så hittar jag bara rätt grenar så lär det bli en pinnsamling hemma (som måste skyddas från pinngalna flatt-tiken Cilla som använder dito som kost-tillskott)
                  Färgen på vattnet struntar jag blankt i. Gillar bara att retas med norrländska retstickor Vitt vatten ser för mig lite dött/sterilt ut. Om man tar åheims film på Fjärilar i en SA-miljö där vattnet är alldeles disigt så tycker jag det är oerhört läckert. Nästan så att man tror att det är på riktigt i en flodfåra.

                  Då ska jag ut på pinnjakt och se vad jag hittar för grenar. Vet i huvudet hur jag vill ha dem. Får se om det finns live också.

                  Du Mats, i någon av din filmer så syntes det tydligt hur du mixat finkornig sand med grövre gruskorn i olika storlekar. Har jag rätt eller är jag ute och simmar på djupt Diskusvatten här?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13137

                    Hej Bluewing Jag tänkte jag skulle nämna lite om mina ideer kring mopanirötter och dina inredningsexperiment och hur jag ser på rotens funktion.

                    Jag tycker att den lämpar sig bäst för själva grundkonstruktionen i karet eftersom den är väldigt massiv och inte så spretig (Man kan använda andra rotsorter för att få upp höjden i karet). Dem mer raka mopani med en rund ljus undersida tycker jag gör sig bäst liggande likt ett rotsystem i substratet och den mörka sidan på den är snyggast att exponera uppåt tycker jag iallafall. Om man istället ställer dem upp så ser det väldigt onaturligt ut. Dem mer klumpformade funkar jättabra att stapla på varann om man vill få upp volymen på rotpartierna och där petar man lätt in anubias i springorna. Härligt projekt du har Bluewing och jag följer med spänning
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Idén med att låsa öar med Frogbite med hjälp av grenar är en kanonidé som jag idisslat runt nu ett tag sedan inrednings-Pias inlägg. Det ger en riktigt bra magkänsla. Så hittar jag bara rätt grenar så lär det bli en pinnsamling hemma (som måste skyddas från pinngalna flatt-tiken Cilla som använder dito som kost-tillskott)
                      Färgen på vattnet struntar jag blankt i. Gillar bara att retas med norrländska retstickor Vitt vatten ser för mig lite dött/sterilt ut. Om man tar åheims film på Fjärilar i en SA-miljö där vattnet är alldeles disigt så tycker jag det är oerhört läckert. Nästan så att man tror att det är på riktigt i en flodfåra.

                      Då ska jag ut på pinnjakt och se vad jag hittar för grenar. Vet i huvudet hur jag vill ha dem. Får se om det finns live också.

                      Du Mats, i någon av din filmer så syntes det tydligt hur du mixat finkornig sand med grövre gruskorn i olika storlekar. Har jag rätt eller är jag ute och simmar på djupt Diskusvatten här?
                      Visst, Åheims film är verkligen läcker - men jag tror "disigheten" i hans kar mer har med kameran att göra - men jag håller med dig, det ser riktigt "rätt" ut!
                      Du kan ta "pinnar" från de flesta lövträd - och jag tror inte du behöver leta länge förrän du hittar rätt!

                      Ja jösses... sand, grus... det var sannerligen länge sedan jag ens funderande på vad jag har för "märken" när det gäller detta. Jag blandar hej vilt. Det kan bli engelsk sjösten i olika storlekar, blandat med mer finkorniga partier av helt annan sandtyp - ibland tar jag en näve singel från uppfarten - sköljer av och slänger ner på strategiska ställen i karen. Jag har vid några tillfällen dragit med mig hem några spänner vanlig jädra strandsand med sin fina grå färg och med inslag av lite småsten i.
                      I karet samlas sedan mulm, som har en tendens att lägga sig still där sanden är lite mer finkornig - detta kan man med ett lätt svep med häverten suga upp om man vill - eller så låter man bli.
                      Frisk, fin mulm är toppen grogrund för små organismer som diskusarnas mindre kusiner, dvärgciklider etc. kan gå och beta i - det gör även discusarna (finns en bild på betande discus någonstans på förra sidan), och de gillar detta mycket, de får på så sätt något att pyssla med, och att äta något.

                      Blanda substrat så som du finner snyggt för din egen del - det är bara att blanda och ge, det ser även naturligt och fint ut!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Här kan du se lite blandad engelsk sjösten med sporadiskt utplacerad "singelsand". Mulmfälten ger mat och annat brôte att böka runt i.
                        Det är en liten grupp vildfångad Dicrossus foirni.

                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 May 2013, 11:30.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Hej Bluewing Jag tänkte jag skulle nämna lite om mina ideer kring mopanirötter och dina inredningsexperiment och hur jag ser på rotens funktion.

                          Jag tycker att den lämpar sig bäst för själva grundkonstruktionen i karet eftersom den är väldigt massiv och inte så spretig (Man kan använda andra rotsorter för att få upp höjden i karet). Dem mer raka mopani med en rund ljus undersida tycker jag gör sig bäst liggande likt ett rotsystem i substratet och den mörka sidan på den är snyggast att exponera uppåt tycker jag iallafall. Om man istället ställer dem upp så ser det väldigt onaturligt ut. Dem mer klumpformade funkar jättabra att stapla på varann om man vill få upp volymen på rotpartierna och där petar man lätt in anubias i springorna. Härligt projekt du har Bluewing och jag följer med spänning
                          Är ju själv bara van med Mangrove och denna rot har en helt annan look. En rejäl omställning rent estetiskt faktiskt. De är ju ofta lite platta och en stor kontrast-skillnad på fram/baksida. Så nu försöker jag komma underfund med den så att det inte blir stelt.
                          En idé jag köper på stubinen är den att utnyttja sig av att de är platta och delvis gräva ner dem så att det ser ut som rötter som växer under gruset. En del platta går att lägga så det ser ut som en stam om man maskerar med Anubias gissar jag.
                          Mycket kul att tänka på och ännu bättre blir det med engagerad respons.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Här kan du se lite blandad engelsk sjösten med sporadiskt utplacerad "singelsand". Mulmfälten ger mat och annat brôte att böka runt i.
                            Det är en liten grupp vildfångad Dicrossus foirni.
                            Tack. Det var lite såna filmer jag letade efter. Har en bild huvet av en finkornig sand där jag har engelskt sjögrus i olika dimesioner halvdolda vid ytan.
                            Funderar på Diskusen också. Och arter som i viss omfattning kan vara i samma akvarium. Jag vill ha en bunt Corydoras också på botten. Men stressas Diskusen om det gick några dvärgciklider på botten? Har för mig i en del av dina filmer att du har flera andra arter tillsammans med Diskus men som inte håller till i samma vattenskikt?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tack. Det var lite såna filmer jag letade efter. Har en bild huvet av en finkornig sand där jag har engelskt sjögrus i olika dimesioner halvdolda vid ytan.
                              Funderar på Diskusen också. Och arter som i viss omfattning kan vara i samma akvarium. Jag vill ha en bunt Corydoras också på botten. Men stressas Diskusen om det gick några dvärgciklider på botten? Har för mig i en del av dina filmer att du har flera andra arter tillsammans med Diskus men som inte håller till i samma vattenskikt?
                              Discusen stressas inte det minsta av att gå tillsammans med diverse malar, corysar, dvärgciklider o.s.v. - det främjar bara den allmäna trivseln i karet!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ok. Då så. Här infann sig en sån där riktigt mysig klick-känsla. Det blir någon dvärgciklid som får gå i bottenregionen och leta bland bråte etc. Undrar vilken?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...