Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av Nanoräkan
    Windelöw är väll inte den vanligaste växten hos butikerna?
    Jag tror inte jag sett den här i gbg, kanske någon enstaka gång bara, så jag skulle inte vara allt för besviken eftersom du trots allt fått tag på några
    Får jag komma med ett litet förslag? Kanske använda sytråd istället eftersom det försvinner efterhand och så syns det inte så mycket när det sitter där. Jag själv störde mig något grymt när jag en gång använde gummiband Annars kanske det räcker att trycka fast dem lite försiktigt i springor så de sitter fast?
    Du är inte dum du inte. Bra tips
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Nanoräkan
      • May 2011
      • 255

      Dra inte åt för hårt runt rötterna bara utan försök binda lite lagom hårt annars kan de dö

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Det jag ska göra först är att se om det finns naturliga fästpunkter. Tack för råd.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Stupade i säng igår. Fyllt karet med vatten nu på morgonen. Startat upp pumpen. Haft i bakterier JBL Denitrol som jag testat förut och vet fungerar utmärkt. Vill inte jobba idag Vill vara hemma och pyssla med akvariet.
          Men allt fungerar utmärkt. Lämnar tillbaka de Mopani jag köpte extra. Jag har ändå fått över några rötter. Två stycken närmare bestämt.

          La förresten i 4 Catappa (mandel) löv som flyter runt i ytan nu. Väntar på att de ska sjunka. Vattnet börjar redan bli så smått brunt. Jättesnyggt tycker jag.
          Senast redigerad av Bluewing; 29 May 2013, 06:16.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Stupade i säng igår. Fyllt karet med vatten nu på morgonen. Startat upp pumpen. Haft i bakterier JBL Denitrol som jag testat förut och vet fungerar utmärkt. Vill inte jobba idag Vill vara hemma och pyssla med akvariet.
            Men allt fungerar utmärkt. Lämnar tillbaka de Mopani jag köpte extra. Jag har ändå fått över några rötter. Två stycken närmare bestämt.

            La förresten i 4 Catappa (mandel) löv som flyter runt i ytan nu. Väntar på att de ska sjunka. Vattnet börjar redan bli så smått brunt. Jättesnyggt tycker jag.
            Att lämna tillbaka redan investerat kapital är en smart lösning nu. Ända tills du kommer på att det vore rätt vettigt med en rot till på något ställe.

            Lägg dem i någon rabatt eller i förrådet istället och hamstra inför framtiden. Du vet, det är fortfarande bara tre akvarier
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Kul att karet är igång nu! Så glad för din/er skull! Så glad att frugan din blivit engagerad också, lite roligare så om glädjen kan delas av flera

              Tipsar om att du även kan använda fisklina att knyta växter med. Syns inte alls hos mig iaf och schysst material.
              Ska bli kul att se dina Corydoras sen!
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Fan sånan där rötter är balla.

                Btw, de dära stagen (2 st) i uppekant är perfekt att binda rötter i med fiskelina. :-)
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Btw, de dära stagen (2 st) i uppekant är perfekt att binda rötter i med fiskelina. :-)
                  En bra idé det där. OM man bortser från allt strul de har med sina mittstag som är anmärkningsvärt kassa. Jag har flera kamrater som har fått reklamera sina Rio 400 på grund av att de släppt. (sen står det även att man inte ska hänga något i dem på stagen, det kan vara en bra idé att lyda uppmaningen för så kul är det inte att moppa tre glas vatten gånger 450)


                  EDIT: Det lär ju inte se så läskigt ut i Johnnys fall om det börjar bågna ;D
                  Senast redigerad av Mathias Nilsson; 29 May 2013, 19:48.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    En bra idé det där. OM man bortser från allt strul de har med sina mittstag som är anmärkningsvärt kassa. Jag har flera kamrater som har fått reklamera sina Rio 400 på grund av att de släppt. (sen står det även att man inte ska hänga något i dem på stagen, det kan vara en bra idé att lyda uppmaningen för så kul är det inte att moppa tre glas vatten gånger 450)


                    EDIT: Det lär ju inte se så läskigt ut i Johnnys fall om det börjar bågna ;D
                    Jag använde fisklina på några rötter på staget i mitt kommande discuskar (ej juwel) - men efter en tid, så nöttes dom sönder av cirkulationen...antar jag. Efter det så används rostfri tvinnad tråd. Kan hända, att fisklinan var till dom lite lättare fiskarna.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Aluminiumtråd från Panduro hobby är ett bra alternativ det med. Det går ju att hänga på fler sätt än att bruka mittstagen.

                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        ...dom sätten brukas också.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          ...dom sätten brukas också.

                          //Inger
                          Jag frågar alltid mig själv varför inte jag gör det..

                          Det är ju så fresh. Jag får helt enkelt bättra mig
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Jag frågar alltid mig själv varför inte jag gör det..

                            Det är ju så fresh. Jag får helt enkelt bättra mig
                            .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Tjenare! Nu har jag planterat akvariet. Haft skitkul och är tvärnöjd själv. Men smaken är ju olika
                              Era teorier om rutor och stag som släpper tror jag att jag tränger bort och inte läser....

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 130529 Nyplanterat 450.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,2 KB
ID: 2147887

                              Så här blev det. Allra längst till höger på botten är en Röd Tigerlotus planterad som så här länge är dold bakom Cryptocorynen.
                              Lite till vänster om den i "luckan i inredningen är en grön/röd spräcklig Tigerlotus planterad. Om allt går som det ska så kommer de två att med råge fylla den sidan. Till vänster ser du en Crispatula skog.
                              Har valt Pistia för att få en del nedåthängande rötter. Men de är ganska små än så länge.

                              Det är Mopani, Catappa och sanddimma och brunfärgning som ger diset. Men det släpper väl.
                              20 st. Rostpansarmal får agera bakteriehärdar.
                              Fasiken vad gött det är att sitta och glo på sin burk.
                              Tack för allt stöd, vänner
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Palmberg
                                • May 2010
                                • 164

                                G-R-Y-M-T! Vilken härlig känsla, är glad för din skull! Jag tycker inredningen känns helt rätt. Bra jobbat! Ska bli spännande att följa utvecklingen de kommande månaderna.
                                Ha det! /Henke
                                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...