Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ja det är klart. Det kan vara det. Men jag tycker det luktar så gott efter ett tag. Men nej jag tror det mest är ohöljd temporär självbeundran. Ersätts sedan med distanslös självkritik. Denna fasen är ju trevligast. Jag har ju inte limmat så många bakgrunder (uppe i 2 nu) och blir lika förvånad varje gång att BTNs bakgrunder blir så snygga på plats.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Du Pia stavar gärna med C ser jag. Silicon.... Är medlem i samma klubb med Discus och Scalare. Tycker C känns bra att ha med.
      Gud så jag babblar på. Får nog flytta mig till ett annat rum där det doftar mindre Silicon.Annars överöser jag Zoopet med text. Hemska tanke
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Du Pia stavar gärna med C ser jag. Silicon....
        Lilla jag vill känna mig lite internationell fast egentligen så vet jag inte varför jag gör det, det bara blir så


        Fortsätt du att överösa oss med texter men för hälsans skull gå ut ur det silicon luktande rummet
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Du måste vara den första människan i världen som tycker det är roligt att se lim torka. xD
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Nu är det i och för sig min slimline konstruktion jag fäste ögonen på i Silicon-dimman
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Lilla jag vill känna mig lite internationell fast egentligen så vet jag inte varför jag gör det, det bara blir så


              Fortsätt du att överösa oss med texter men för hälsans skull gå ut ur det silicon luktande rummet
              Då måste du ju även lägga till ett sött litet e på slutet. Annars blir det ju svenglish deluxe
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Japps, ett litet fiffigt e på slutet gör hela grejen - som i Scalare. Ton, finess och kvalitet!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Japps, ett litet fiffigt e på slutet gör hela grejen - som i Scalare. Ton, finess och kvalitet!
                  jaja, skall bättra mig scalare, silicone och discuse så, blev det rätt nu?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Nu däremot har ni gått långt offtopic. ;D Kanske ni alla har limmat lite för mycket.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Skrattar gott när jag läser era prilliga tankar
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Nästa steg blir ju att fylla akvariet. Gissar att jag kan ta det när det torkat ett dygn. Det akvarie-Silicone (se Pia jag kan också) jag använder släpper doften ganska snabbt. Det verkar som om det genomhärdar fort. Att jag fyller akvariet har ju flera funktioner. Dels vill jag se om akvariet är tätt och att inget händer i golvet är belastningen ökar.
                        Jag kommer att dra med en tunn plastremsa under varje fot för att se om någon av fötterna lättar lite från golvet. Då lägger jag mer distans-skivor där.

                        Sedan känns det bra att allt spolas av en gång så det inte blir något sedan produktionen som inte fiskarna mår bra av.

                        Därefter häller jag i sanden torr direkt ur säckarna. Kommer efter påstötningarna härifrån inte skölja sanden (trots lätt ångest över att inte skölja sanden).

                        Kommer sedan att ha riktigt kul med torrinredningen som förhoppningsvis ska gå bra. Därefter ska jag hämta de växter som ligger bokade för mig. Tyvärr har inte mina Windelöw kommit. Kanske får börja leta mer efter det. Har ett hum om hur de ska sitta, men det kan ändras flera gånger.

                        Sedan blir det fiskar Var och morsade på mina Rostpansarmalar idag som var i riktigt fin storlek. 20 st bara väntar på att komma till husse.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Härligt när det börjar närma sig, eller hur?


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Själv behöver jag göra lite brandsläckning nu. När de två stora albinosarna började leka tar de halva karet som revir nästan och eftersom gruppen är så pass liten är det en firre nu som blir extremt mobbad, oavsett var den tar vägen så blir den jagad och hackad på.

                            Löser sig med större grupp vilket ska fixas när Tonys nya sändning kommer men tills dess?

                            Tror jag flyttar de två som lekar till en egen 100litare så kan de leka där själva.. då får de andra 4 fiskarna plats i det stora karet förmodligen så kanske den fisken inte blir så mobbad, så stackarn får lite lugnt ohc ro och mat...
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Härligt när det börjar närma sig, eller hur?

                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                              Ja det gör det. Kul men vill inte rikta fokuset för långt fram. Tänker jag på Discusen så blir jag mer vindögd och rastlös.

                              Så jag tänker en sak i taget, en sak i taget. Vill inte heller att jag bara ser mina malar som en levande bakteriehärd som har som enda uppgift att skita mycket några veckor utan vill se hur de fungerar, beteenden etc.

                              När det så småningom blir Discus så ser jag ju som nu i Einarssons inlägg att det finns en hel massa parametrar och hantera sedan. Så då börjar Discus-utbildningen. Därför är era filmer så himla bra eftersom man kan få en viss idé om beteenden hos individerna och i gruppen.

                              Utstötningsprocesserna i gruppen Discus man har är ju inte direkt diskret och att då ha ett hum om hur man ska hantera styrkeförändringar efter de har bildat par. Vad jag förstått så går några Discusar åt i de turerna. Inget jag känner oro för men att se på Discusfilmerna med beteendeögon istället för att bara leta efter estetiskt vackra Discus är just nu högintressant. Så i väntan på real stuff så tittar jag en del på sånt. Nu är ju filmerna ofta tagna för att visa upp sina Discus, inte för att illustrera deras beteenden.

                              Tänk att få se en riktigt låååång film på en grupp Discus och sedan höra en speaker-röst från en erfaren Discusägare som berättar vad som faktiskt utspelar sig framför ens ögon. Kan tänka mig att många skulle hamna mera på rätt spår redan från början om det fanns.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Tänk om jag skulle berätta att många som håller Discus släpper i Discusarna som första fisk Jag har inte sagt nå't men det finns många sätt att komma till målet


                                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...