Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det är inte bestämt. Men om jag sätter den rak ser klossen (einarssonsuttryck) tillverkad ut genom att vinkeln bli rak och då känns det som att jag lika gärna kan låta min älskade kloss vara svart och dölja den med växter och rötter.
    Hur tänker du?
    Janä jag undrade bara, jag trodde du hade någon annan spejsad tanke med det men det var ju inte konstigare än så.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Nej inte konstigare än så Sedan funderar jag på att köpa en grov filtermatta och skära till den som en kil och skjuta ner den i den lilla trekantan som blir. Meningen med det är ju att det ska bli lite mer filteryta.
      Tycker själv jag är sanslöst smart när jag tänker så, men har å andra sidan smuttat en god whisky och då tycker jag alltid att jag är sanslöst smart. Så kan det gå
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Apropå Kaj och Ullared så tycker jag det är synd att det är en bit från Västerås. Bra Discus verkar vara en bra bit från mellansverige. Lite frustrerande är det. Skulle vilja sett vad de har också.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Kom söderöver vetja, vi ska nog ta väl hand om er!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Apropå Kaj och Ullared så tycker jag det är synd att det är en bit från Västerås. Bra Discus verkar vara en bra bit från mellansverige. Lite frustrerande är det. Skulle vilja sett vad de har också.
            ...du ska inte prata om mellansverige, det är nog så nära - tänk jag då, som bara får sitta här och trycka på tangenter för att få det att fungera. Sen får jag lita på, att det blir bra ändå - vilket jag tror att det blir.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Kom söderöver vetja, vi ska nog ta väl hand om er!
              That's what the man in the windowless van said! ;D
              350L Diskus

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av ansjo
                Kom söderöver vetja, vi ska nog ta väl hand om er!
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  ...du ska inte prata om mellansverige, det är nog så nära - tänk jag då, som bara får sitta här och trycka på tangenter för att få det att fungera. Sen får jag lita på, att det blir bra ändå - vilket jag tror att det blir.

                  //Inger
                  Ok. Du har nog rätt Inger. Men det verkar dyrt att behöva köpa en Camaro för att få hemleverans. Är det så Kajs avtal ser ut?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Ok. Du har nog rätt Inger. Men det verkar dyrt att behöva köpa en Camaro för att få hemleverans. Är det så Kajs avtal ser ut?
                    Trooor det räcker med att se glad ut och det verkar du ju inte ha något problem med. :-)
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ok. Du har nog rätt Inger. Men det verkar dyrt att behöva köpa en Camaro för att få hemleverans. Är det så Kajs avtal ser ut?
                      Nää, så illa är det inte. Håkan har letat efter en speciell bil hur länge som helst (ingen Camaro) - sen dök just den bilen upp i skåne för ett tag sen. Såklart har jag peppat.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Kom söderöver vetja, vi ska nog ta väl hand om er!
                        Vänta du, Anders. Det kan komma en lång karl på hoj fortare än du anar
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Hmm, jag har kanske inte så mycket att tillföra numera när mina kar är på sparlåga, men jag är ju känd för att skriva sanningar som ingen tycker om

                          Einarsson har enligt mig helt rätt i allt han skriver om bakgrunden! Alla som känner mig sen tidigare vet att jag i princip inte gillar plast i akvarium, möjligtvis Mats 960 kar som var väldigt snyggt.

                          Men att sätta in en stor plastbakgrund i ett 450 kar som ditt och enbart förlita sig på innerfilter och sedan fylla på med stora Discus, nej det är fel från början! Du kommer inte att få den lugna men totala cirkulation som är nödvändig för Discus, fickor kommer att skapas med stillastående vatten som sen förorenar hela karet.

                          Är det en tavla med Discus du vill ha, eller är det ett akvarium för Discus du vill skapa?
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Hej du Maths. Det är ett akvarium för Discus. Det innerfilter som diskuterats är bara en del av filtreringen. Meningen med bakgrunden är att det inte ska bli fickor med stillastående vatten eller avfall. Det går parallellt med ett eheim som kommer att sitta till vänster. Så det kommer att vara 2 filter som som är igång. Meningen med arrangemanget är att få maximal filtrering samtidigt som det är estetiskt tilltalande. Sanden kommer att vara finkornig och tanken är att inredningen skall vara lätt att göra rent. Menar du att detta arrangemang inte skulle vara skapt med Discusen i främsta rummet? Då gör du nog mig lite ställd. Planeringen har det som grund.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Hmm, jag har kanske inte så mycket att tillföra numera när mina kar är på sparlåga, men jag är ju känd för att skriva sanningar som ingen tycker om

                              Einarsson har enligt mig helt rätt i allt han skriver om bakgrunden! Alla som känner mig sen tidigare vet att jag i princip inte gillar plast i akvarium, möjligtvis Mats 960 kar som var väldigt snyggt.

                              Men att sätta in en stor plastbakgrund i ett 450 kar som ditt och enbart förlita sig på innerfilter och sedan fylla på med stora Discus, nej det är fel från början! Du kommer inte att få den lugna men totala cirkulation som är nödvändig för Discus, fickor kommer att skapas med stillastående vatten som sen förorenar hela karet.

                              Är det en tavla med Discus du vill ha, eller är det ett akvarium för Discus du vill skapa?
                              Maths, var skulle de stillastående fickorna bli som kan få stillastående fickor som förorenar ett helt akvarium? Nä...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Behöver assistans folks!
                                Just nu funderar jag på att göra så här med Slimline:
                                [ATTACH=CONFIG]62019[/ATTACH]

                                Inget märkvärdig i sig. Jag vinklar en på höger sida över Juwels innerfilter. Det jag tänker är att ha en 5 cm glipa mellan kanten till vänster på den snedställda skivan och den fastlimmade bakgrunden. Där tänkte jag klämma fast en filermatta-remsa. Så att allt insug sker genom den grova mattan och att utblåset sker i ett hål genom den. eftersom jag har 2 filter tänkte jag att det andra insuget till eheim blir inuti den kilen och att även eheims utblås går genom filtermattan. Vad tror ni om den idén. Det är bara ett hop-plock vad flera andra tänkt ut förut.?
                                [ATTACH=CONFIG]62020[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62021[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62022[/ATTACH]
                                Tacksam för respons då jag i stort sett står med limpistolen i högsta hugg
                                Det var nog här jag högg in, men det verkar som att det har rätat upp sig lite sedan dess.

                                En bakgrund helt limmad mot bakrutan är inget problem, som verkar var lösningen nu.

                                Ursäkta att jag inte läste färdigt allt innan jag "tyckte till"
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...