Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoq
    • August 2013
    • 60

    Nej, det finns en som mobbar alla men framför allt en....sen mobbas de lite hipp som happ och alla får mat även om mobbaren bestämmer hur och i vilken ordning :-)

    Kommentar

    • Nanoq
      • August 2013
      • 60

      Funderar på om man kan få svar på en väldigt konkret fråga här...
      Hur mycket man letar och söker finns det inget rakt svar på hur mycket man ska mata sina diskusar. Vissa matar 2 ggr per dag andra 12ggr men ingenstans finns information om normal näringsbehov för individerna.... Mina äter som jag skrev tidigare både tubifex och tetra bits med mycket god aptit men det blir ju en hel del spill. Jag har märkt att om jag är lite mer sparsam med matningen så händer det att de plockar tubifexmaskar från ytan i de hörn där de samlas och det är ju bra men inte om det tyder på outhärdlig hunger.
      Jag vill ju såklart att de ska växa och frodas men vill inte mata på för mkt heller. Jag jobbar med djur med päls och där är allt så mkt enklare, en hund som väger 20kg av en viss ras ska ha X- antal dl torrfoder per dag, punkt slut....
      jag vet inte om sådan struktur finns i diskusvärlden.....gör det det?????

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Är de tjocka kring pannan och ser biffiga ut och har runda magar etc så är det iaf inte för lite. :-)

        Fiskar är ju inte som hundar och katter som växer ungefär likadant oavsett. Fiskarna växer ju mer ju mer mat de får och vissa vill verkligen nå maximal potentiell storlek, då får man mata extremt mycket, men det är verkligen inte nödvändigt.

        Jag skapade nyligen en tråd som handlar litegrann om det här.

        350L Diskus

        Kommentar

        • Nanoq
          • August 2013
          • 60

          Hmm...har försökt få login där men fick som svar att mitt konto skulle aktiveras av "admin" och då skulle jag få ett mail som bekräftar detta. Det var två veckor sen nu....inget mail :-( så kommer inte åt tråden ännu.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Oj, trodde den var publik för alla.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Nanoq
              • August 2013
              • 60

              Nej tyvärr inte. Tråkigt tycker jag....vad heter tråden? När la du upp den...jag kan hitta vissa trådar kanske kan få fram den fast inte via länken...

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Ursprungligen postat av Nanoq
                Hmm...har försökt få login där men fick som svar att mitt konto skulle aktiveras av "admin" och då skulle jag få ett mail som bekräftar detta. Det var två veckor sen nu....inget mail :-( så kommer inte åt tråden ännu.
                Saker och ting kan säkert missas ibland. Har du kollat i din 'junk mail' så att aktiveringsmailet inte ligger där?
                Vilket användarnamn registrerade du dig som? Skicka PM till mig så ska jag be någon av administratörerna på diskusforum att kolla vad som hänt.
                Discus for life

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Hur bär ni er åt med aquakrauten btw. Jag har typ ett 15ml-mått som jag häller AK i och sen lägger i frystorkade bitar sen häller i allting, men det är lite smått omständigt.

                  Tänkte om någon har något smidigare sätt att hantera det?
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Nanoq
                    • August 2013
                    • 60

                    Så har jag också gjort, det medför ju iaf med tubifex att man då inte kan sätta fast dem på glaset utan man får sprida dem. Tetrabits däremot sjunker bara lite snabbare och dem äter mina firrar iaf från marken. Detta medför att jag brukar ge tetrabits tidigare på dagen när man inte är hemma hela tiden men tubifex på kvällen då man dels kan stänga av pumpen medans de virvlar runt och kan hålla koll så inte klumparna hamnar på dumma ställen.
                    Kan det vara bra tro....?

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Åh grattis!

                      Jag har varit lite i bebiskoma i sommar, men nu har jag verkligen uppdaterat mig på hur det går på Diskusgatan. Vad spännande att se dem. Ska bli kul att få se hela karet när du väl anser det vara presentabelt. Men å andra sidan är det aldrig fel med bild på när allt inte är perfekt för att få följa utvecklingen. För det måste ju inte vara perfekt för att få existera...

                      Hur vanligt är det att man får yngel att växa upp?
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Helkarsbild enligt önskemål. Nu har jag gjort rent det ena filtret lite så det börjar klarna.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,1 KB
ID: 2149208
                        Här på Diskusgatan är nog mycket ok. De är kräsna på mat de rackarns Diskusen. Det lustiga är att Tetrabitsen i Aqua-Kraut är det de gillar mest.
                        Ingen lek har utvecklats bra egentligen. De två dominanta paren som har revir längst fram är de som syns. Resten har mutat in olika revir i bakgrunden. Det är svårt att se att det är 10 st. Diskus i karet. Så en fisk som blir skrämd och rusar förbi de andra får det lite tufft på väg tillbaka.
                        Det är dagliga möten med dem. De är mycket sällskapliga, så nu kan man dona i akvariet utan att de bryr sig särskilt mycket. Har haft händerna i akvariet vid varje matning så händer är mumma. Vet inte om alla äter faktiskt ännu, men tror det. Reviren gör ju att maten måste spridas över karet. Tror att det är 4 par och en ensam hane och en hona som inte klickat än. Så i praktiken ser det ut som fem par faktiskt.
                        Men har vant mig vid att de liksom står och mediterar bara i långa perioder och sedan så händer det nåt i hela karet. Ingen aning om varför egentligen.

                        När det gäller yngelfrågan så får nog expertisen svara mera. Frågar du Inger så är väl svaret jämt och ständigt
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          Hmm.. kanske ska sadla om till diskus.. 1800L diskus och kardinaler..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Fint Bluewing Gillar hur du lyckats få upp rötterna på höjden också.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              Hmm.. kanske ska sadla om till diskus.. 1800L diskus och kardinaler..
                              Låter som en alldeles utmärkt idé. Såg en grupp vildfångat i ett kar av den storleken hos Kaj. Mycket läckert!

                              Ursprungligen postat av Likan
                              Fint Bluewing Gillar hur du lyckats få upp rötterna på höjden också.
                              Tack Trivs själv med rötterna. Börjar tänka mer så överlag på hängande rötter i inredning. Tycker det är snyggt.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Ja jag sitter och funderar i de banorna också. Vet inte hur jag ska få till det men det löser sig nog. Funderar på att ha en sådan hörna för att dölja pumpar och sådant i 450l sen när jag gör om den. Med rötter/grenar/kvistar som går nedåt från ovansidan. Tror fiskarna skulle gilla det.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...