Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Köp dropptest inte stickor!!!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Herkules var jag på i förgår. Trevligt ställe. :-)

      Det "godiset" jag ger mina är frystorkade blackworms. Eller det är deras primära föda just nu. Absolut favorit bland fiskarna. Finns tyvärr inte att få tag på i sverige och egentligen är det inte tillåtet att köpa ifrån USA heller. Tullen kan ta det för en om man har otur etc. Det som gör det så bra med är att det är som tubifex fast mycket större maskar, vilket är lämpligt när diskusarna är stora. Tubifexarna kan fara runt utan att de tar dom för de är så små.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Nanoq
        • August 2013
        • 60

        Mmmm....det är ju just det som händer i mitt kar. Dom äter från "klumpen" sen virvlar allt bara runt och sen in i filtret....
        Dropptest inte stickor....check!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Sedan gällande din fråga om foder så ger jag mina samma som du, Tetra bits, frystorkade tubifex samt artemia som får ligga och dra i sig Aqua-Kraut. Frysta vita mygglarver, dafnier och artemia.
          Ska börja göra räkmix som flera kör med också.
          Men det är inte så att mina glufsar i sig hur som helst. En av dem äter allt. De andra nio är än så länge bortskämda gourmeter. Sedan är det ju en nackdel med 42 kardinaler eftersom de tar så mycket mat på kort tid. Finns risk för att de kommer att se ut som bollar om ett tag.
          Så helt lugnt när det gäller foder är det inte faktiskt. Däremot är samtliga intresserade av maten, men äter som sagt inte allt. Räknar kallt med att det släpper för dem inom denna vecka.
          Senast redigerad av Bluewing; 22 August 2013, 13:54.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Härifrån kan man köpa frystorkade blackworms helt lagligt: http://www.ta-aquaculture.co.uk/

            Mycket annat intressant foder också
            Discus for life

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Vet att vi pratat mängder om det här innan lofs men är det verkligen lagligt därifrån? Det är ju inom EU men problemet var väl att man inte får ta in det i sverige utan tillstånd heller?
              350L Diskus

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Vet att vi pratat mängder om det här innan lofs men är det verkligen lagligt därifrån? Det är ju inom EU men problemet var väl att man inte får ta in det i sverige utan tillstånd heller?
                Den diskussionen behöver man kanske inte ta här. Men i princip så är detta lagligt importerat till Storbritanien och sedan gäller i princip fri rörlighet inom EU även för varor och tjänster. Stor skillnad om man privatimporterar från land utanför EU
                Discus for life

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  Tyvärr så måste det följa med handelsdokument med fodret även inom EU+ att det måste anmälas till jordbruksverket.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Tyvärr så måste det följa med handelsdokument med fodret även inom EU+ att det måste anmälas till jordbruksverket.
                    http://www.jordbruksverket.se/amneso...778000211.html
                    Ok. Då är det alltså förbjudet med alla foderköp ifrån andra länder än Sverige om jag förstår det rätt.

                    Jag krälar i stoftet och tar tillbaka allt jag sagt
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Haha ok, då går vi vidare. :-)
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Nanoq
                        • August 2013
                        • 60

                        Så så pojkar, bråka inte nu :-)
                        det blev iaf godkännt på nitrit och 7,5 i pH... :-) lite frusen räkmix och röda mygglarver funderade på artemia också men tänkte prova lite i taget.

                        Kommentar

                        • Nanoq
                          • August 2013
                          • 60

                          Dom störtratar både röda mygglarver och den frusna räkmixen...och nu kivas de rätt rejält....inte orolig över matbiten då de äter det andra bra men bråkandet....

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Helt normalt att de bråkar när de ska sortera ut rangordningen i gruppen.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Nanoq
                              • August 2013
                              • 60

                              Hur länge brukar det pågå?

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Rangordningen brukar sätta sig ganska så snabbt. Det viktigaste är att se att ingen blir totalt utmobbad och intryckt i ett hörn och slutar äta etc. Men helt och hållet slutar de nästan aldrig gnäbba.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...