Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det ser ut som ljust och genomskinligt, lite som fenorna ser ut mellan fenstrålarna. Inte vitt.
    Hmmm... Ja, det kan ju vara en släng av "vitskitande" - men det går att fixa! Som sagt, slå Tony en signal, så har han garanterat ett botemedel för detta, eller kan säga exakt vad det handlar om!
    Nu är det min tur att avvika en stund - skall sätta mig på moppen och dra till kontoret. Det är fredag och har inte så jättemycket att göra, inga gigs denna helg (det är ju kräftskiva hos Kjell imorgon), så vi hörs senare!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Fortsätter vidare lite. Om det nu skulle visa sig vara flagellater, är det medicin enbart som gäller? Nåt annat som kan funka?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Nä, då är det en kur som gäller. Jag har för mig att fiskarna har detta i sig alltid, men att vissa saker kan få det att bryta ut. Inget att oroa sig för, det fixar sig säkert med en medicinkur.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Det är flagelater med största sannolikhet. Går att medicinera, eller köra värmekur (flagelater tål inte hög värme), eller helt enkelt byta mer vatten & oftare. När man upptäcker det tidigt brukar det räcka att bara köra mer vattenbyten.

          Fiskarna lever alltid med dessa parasiter i princip men vid dåligt vatten/stress kan de blossa upp och man ser då symptomen. Det kan ju varit så att det blommade upp nu vid stressen vid flytten som fisken upplevde. Håll koll på den och se till att vattnet verkligen är toppskick!

          Du kan även håva upp lite avföring och skicka med posten till Tony så kikar han i mikroskopet om man vill vara extra säker. :-)

          I värre fall är det multicura/antispot eller flagelol etc som hjälper mot sånt här. Även Cloramin T biter nog på det men det slår även ut all filtrering och dylikt i karet då det är en desinficeringsmedel.

          Hur som helst! Vill bara uppmana dig att hålla dig lugn, det är nog ingen panik än. :-) Lite is i magen och lite mer vattenbyten är nog bra, (förutsatt att inte fisken stressas massor av vattenbyten oO).

          Slå en pling till Tony så kan han kasnke skicka hem mediciner också så du har det hemma ifall en medicinering skulle bli aktuell.
          Senast redigerad av Einarsson; 30 August 2013, 08:45.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tack Mats och Einarsson för respons. Behöver förtydliga att jag är inte orolig alls. Noll panik. Noll ängslan. Totalt cool med andra ord. Är lite taggad för detta. Tycker det ska bli intressant. Ett års utbildning ska väl sätta sig någonstans. Börjar med vattenbyten i morgon, trots leken. Multicura är det jag har vilket ju också ska kunna fungera på de flesta av flagellaterna. Vill helst hålla mig till det eftersom både räkor och växter bevisligen tål det. Men som sagt. Börjar med att ha renare vatten ett tag och väntar med multicura innan jag pratat med Tony.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ja medicinera är nog inte aktuellt nu. Bör räcka med vattnet. :-) Kan hiva i lite mer filterbakterier etc så du vet att filtrena verkligen funkar också.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Eftersom jag har noll Nitrit och Nitrat verkar de ju funka?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Johnny - nu måste jag fråga; har det hänt något som gjort att vattnet blivit dåligt? Eller kör du på fasta rutiner?

                  Kommentar

                  • Nanoq
                    • August 2013
                    • 60

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Får man lov att fråga vilka räkor du kör med? Hade gärna haft det men zoobutikerna menar att diskusarna bör snacksa på dem :-(

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Nanoq
                      Får man lov att fråga vilka räkor du kör med? Hade gärna haft det men zoobutikerna menar att diskusarna bör snacksa på dem :-(
                      Små räkor kanske de snacksar på, men vuxna räkor har jag svårt att tro är något problem.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Nanoq
                        • August 2013
                        • 60

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Nåt tips om trevlig art?

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Jag är tyvärr inte insatt på räkor vad det gäller sånt. Men någon annan finns säkert som kan. : -)
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av Nanoq
                            Får man lov att fråga vilka räkor du kör med? Hade gärna haft det men zoobutikerna menar att diskusarna bör snacksa på dem :-(
                            Jag hade ca en miljard vanliga Körsbärsräkor ihop med diskus, utan problem. Det roliga var att dessa räkor blev intensivt röda, så bland växterna såg de ut som körsbär. Men diskus kanske inte gillar körsbär...

                            Jag tror inte vattnet är dåligt, utan att det är stressen efter flytten som orsakat utbrottet. Personligen hade jag nog kört en medicinkur då det är lättare att bota när man upptäcker det i tid.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Har tänkt några varv till och snackat med Tony. Eftersom vattnet redan känns som bra kvalité gör jag ingeting annat än följer mina rutiner först. Om Diskushonan fortfarande tillverkar korvskinn efter en vecka kommer jag att blötlägga Tetrabitsen i lätt utspädd Anti-Spot under en veckas tid så blir det antagligen sketabra som min farmor skulle ha uttryckt det. Stressar inte med vattenbyten eller så under tiden utan följer mina ritualer. Så får det bli
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Har tänkt några varv till och snackat med Tony. Eftersom vattnet redan känns som bra kvalité gör jag ingeting annat än följer mina rutiner först. Om Diskushonan fortfarande tillverkar korvskinn efter en vecka kommer jag att blötlägga Tetrabitsen i lätt utspädd Anti-Spot under en veckas tid så blir det antagligen sketabra som min farmor skulle ha uttryckt det. Stressar inte med vattenbyten eller så under tiden utan följer mina ritualer. Så får det bli
                                Mycket bra!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...